بازیان:

آمادگی کمیته امداد برای تأمین مسکن مددجویانی که قصد مهاجرت معکوس دارند/ بانک‌های عامل به تعهدات خود عمل نمی‌کنند

مدیر کل دفتر تأمین مسکن و ساختمان کمیته امداد گفت: کمیته امداد آمادگی تأمین مسکن مددجویانی که اقدام به مهاجرت معکوس به روستاها را می‌کنند را دارا است.

آمادگی کمیته امداد برای تأمین مسکن مددجویانی که قصد مهاجرت معکوس دارند/ بانک‌های عامل به تعهدات خود عمل نمی‌کنندبه گزارش خبرنگار حوزه رفاه و تعاون گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ ابراهیم بازیان مدیرکل دفتر تأمین مسکن و امور مهندسی ساختمان کمیته امداد در نشست خبری که امروز(دوشنبه) برگزار شد، اظهار داشت: امسال شعار تأمین مسکن مددجویان کمیته امداد با موضوع برنامه محوری پیش رفته که از لحاظ کیفی یک برنامه پر حجم است.

وی ادامه داد: این کار یک اقدام ضروری است که در صورت اجرای درست آن، موجب توانمندسازی مددجویان و کاهش هزینه های خانوارهای نیازمند می شود.

بازیان تصریح کرد: مقام معظم رهبری اولویت هایی را برای این اقدام اعلام کردند که یکی از آن ها موضوع برنامه محوری در حوزه مسکن است که براساس برنامه ششم توسعه باید با سرعت بیشتر و کیفیت بهتر پیش رود.

مدیرکل دفتر تامین مسکن کمیته امداد در خصوص اعتبارات بخش مسکن مددجویی تصریح کرد: امروز اعتبارات بخش مسکن کمیته امداد به بیش از 7 برابر اعتبارات مسکن در سال 93 و 95 رسیده که این رشد بی‌سابقه اعتبارات نشان‌دهنده عزم جدی کمیته امداد برای ساماندهی مشکل مسکن مددجویان است، به طوری که امسال 733 میلیارد تومان اعتبار برای این بخش اختصاص یافته که تا پایان سال 96 این مبلغ به 800 میلیارد تومان قابل افزایش است.

وی با اشاره به کاهش آمار مددجویان کمیته امداد که نیازمند بهسازی و یا خرید و احداث مسکن هستند، افزود: برابر گزارش برنامه پنجم توسعه کمیته امداد، در 2.5 سال گذشته، 150 هزار خانواده تحت پوشش فاقد مسکن و 350 هزار خانواده مددجو نیازمند بهسازی مسکن خود بودند، اما امروز این آمار 500 هزار خانواری به 350 هزار خانوار کاهش یافته که از این تعداد، 100 هزار خانواده فاقد مسکن و 250 هزار خانواده نیازمند تعمیرات مسکن خود هستند که این کاهش چشمگیر نتیجه تلاش 2.5 ساله در کمیته امداد است.

بازیان اضافه کرد: رکود و وضعیت اقتصادی کشور باعث افزایش خدمات امدادی به خانواده‌های تحت پوشش کمیته امداد می‌شود، همچنین سرریز فقر کشور باعث شده سبد کمی خانوارهای تحت پوشش کمیته امداد بالا برود و این به معنای چند برابر شدن خدمات امداد در حوزه‌های مسکن و اشتغال است.

مدیر کل دفتر تامین مسکن کمیته امداد ادامه داد: از این رو در سال 96 که نخستین سال برنامه ششم توسعه کمیته امداد است مصمم هستیم تا 75 هزار خدمت عمرانی را به خانواده‌های تحت پوشش کمیته ارائه دهیم که این خدمات شامل 45 هزار مورد تعمیرات مسکن و 17 هزار مورد احداث و خرید مسکن شهری را شامل می‌شود.

وی خاطر نشان کرد: طبق برنامه ریزی‌های انجام شده، مقرر شد تا 7 هزار مورد از احداث و خرید مسکن شهری برای نخستین بار از محل کمک‌های بلاعوض و با تسهیلات قرض‌الحسنه انجام شود و در این میان صندوق قرض‌الحسنه امداد ولایت نیز 200 میلیارد تومان به این بخش تخصیص داده است.

بازیان اضافه کرد: رکود و وضعیت اقتصادی کشور باعث افزایش خدمات امدادی به خانواده‌های تحت پوشش کمیته امداد می‌شود ،همچنین سرریز فقر کشور باعث شده سبد کمی خانوارهای تحت پوشش کمیته امداد بالا برود و این به معنای چند برابر شدن خدمات امداد در حوزه‌های مسکن و اشتغال است.

بازیان گفت: در این طرح به مددجویان کمیته امداد که فاقد مسکن در مناطق شهری هستند، مبلغ 20 میلیون تومان به عنوان وام قرض‌الحسنه و 7 میلیون تومان به عنوان کمک بلاعوض از طریق خیرین داده می‌شود.

مدیرکل دفتر تامین مسکن درباره هزینه بالای خرید مسکن و احداث آن در شهرهای بزرگ و ناکافی بودن تسهیلات در نظر گرفته شده از سوی کمیته امداد برای این بخش، افزود: سیاست ما در روستاها بهسازی مسکن و در شهرها مشارکت در تامین هزینه‌های خرید و احداث بوده و خرید مسکن نیست.

وی عنوان کرد: ما برای خانواده‌های دارای اولویت در شهرها در صورت تامین زمین توسط مسئولان شهری و دولتی، هزینه‌های ساخت مسکن را تامین و با مشارکت خیرین این هزینه‌ها را عهده‌دار می‌شویم.

بازیان در ادامه با اعلام خبر آمادگی کمیته امداد برای تامین مسکن مددجویانی که مهاجرت معکوس از شهر انجام می دهند، خاطرنشان کرد: متاسفانه حاشیه‌نشینی و مهاجرت روستاییان به شهرها مشکلات بسیاری را از نظر آسیب‌های اجتماعی و فقر ایجاد کرده است و به این منظور کمیته امداد آمادگی دارد تا در صورت تقاضای مددجویان برای مهاجرت معکوس از شهرها به روستاها، مسکن آنها را در روستاها تامین کند.

مدیر کل دفتر تامین مسکن با انتقاد از مسئولان دولتی، مجلس و بانک ها، افزود: یکی از موارد تصریح شده در برنامه ششم توسعه پرداخت تسهیلات برای ساخت و بهسازی 200 هزار مسکن روستایی و 150 هزار مسکن در شهرهای دارای جمعیت کمتر از 100 هزار نفر است که علی‌رغم تصویب این امر، هیچ تلاش موثری از سوی دولت و بانک‌ها برای تامین مسکن اقشار کم‌درآمد انجام نشده است، در حالی که ما به عنوان متولی بخشی از محروم‌ترین قشر جامعه می‌گوییم که دولت یازدهم هیچ خروجی در این بخش نداشته و انتظار همکاری بیش از این از مجلس، دولت و بانک‌ها وجود دارد.

بازیان تأکید کرد: در دوره‌ای که دولت می‌گوید رشد داشته است، رشد بخش مسکن 6 درصد بوده و با مقایسه آمار نسبت مستأجران به مالکان در پیش و پس از دولت یازدهم، گفت: مرکز آمار در ابتدای دولت یازدهم نسبت مستاجران به مالکان را 33 به 67 اعلام کرد، در حالی که امروز براساس آمار مرکز، سهم مستاجران بالاتر رفته است.

مدیر کل دفتر تأمین مسکن با بیان اینکه بیش از 20 درصد از بودجه بهسازی و ساخت مسکن مددجویان امداد از طریق خیران و صدقات انجام می‌شود، گفت: علاوه بر این موارد مقرر شد بخشی از مطالبات کمیته امداد از دولت با تهاتر و خرید مساکن مهر فاقد متقاضی به میزان 5 هزار واحد تسویه شود که پس از خرید این تعداد، تسهیلات زیربنایی آن ها تا سال آینده تکمیل و در اختیار مددجویان قرار خواهد گرفت.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار