ساداتی‌نژاد در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

عربستان چاره‌ای جز کاهش تنش با همسایگانش ندارد

کارشناس ارشد روابط بین‌الملل با اشاره به پیشرفت‌های جبهه مقاومت و ناکامی سعودی‌ها گفت:عربستان چاره‌ای جز کاهش تنش با همسایگانش ندارد.

سیدمحمد ساداتی‌نژاد کارشناس ارشد روابط بین الملل در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛  با بیان اینکه در هفته‌های اخیر، شاهد اقدامات متعددی در راستای کاهش تنش در روابط ریاض با تهران و بغداد بودیم، اظهار داشت:  در هفته‌های اخیر مباحث تنش انگیز از سوی ریاض علیه ایران کمتر مطرح شده و این امر  نیز مشهود بوده است.

وی افزود: علاوه بر این، مصافحه و بغل کردن وزیر امور خارجه ایران توسط عادل الجبیر در حاشیه اجلاس سازمان همکاری‌های اسلامی در ترکیه، سفر مقتدی صدر به ریاض و امارات، اعزام مجدد حجاج ایرانی به عربستان و بازگشایی دفتر حجاج ایرانی در عربستان، انتشار خبر درخواست ریاض از عراق برای میانجی‌گری بین عربستان، اعلام اخبار غیر رسمی مبنی بر مثبت دانستن این حرکت از سوی مقامات ایرانی و اخبار ضد و نقیض مبنی بر تصمیم عربستان به برکناری وزیر امور خارجه این کشور، همگی نشانه‌های مثبتی بر کاهش تنش در روابط عربستان با  تهران بوده و نوید دهنده شروع فصلی جدید در منطقه و در روابط این کشور‌ها است.

کارشناس ارشد روابط بین‌الملل درباره علل وقوع اتفاقات اخیر و کاهش تنش بین دو کشور، تصریح کرد: سیر تحولات بحران سوریه تقریبا در حال رسیدن به مرز پختگی و خستگی است. عناصر چهارگانه حل یک بحران شامل پختگی، رسیدن زمان حل، وجود فرمول حل کننده و وجود میانجی‌ها  است که تقریبا در حال دستیابی است، بنابراین طبیعی است که به زودی بحران سوریه به مرحله نهایی پایان خود برسد، همچنین بحران مربوط به جنگ داخلی عراق نیز با فتح موصل، در مرحله‌ جلوتری نسبت به بحران سوریه قرار دارد و تقریبا اوضاع را باید به نفع دولت مرکزی عراق خاتمه یافته تلقی کرد.

پیشرفت‌های جبهه مقاومت سعودی‌ها را بازنده منطقه کرده است

ساداتی‌نژاد در ادامه گفت: بدیهی است که روند تحولات به خوبی به ریاض تفهیم کرده است که تداوم حمایت شدید مالی از گروه‌های تکفیری و سلفی در سوریه و عراق، غیر از صرف هزینه بیهوده، نتیجه‌ای در پی نخواهد داشت و بهتر است به سمت دستیابی به توافق و پایان منازعه با هدف شروع فصلی جدید در روابط با کشور‌های عضو جبهه مقاومت حرکت کند تا از این طریق بتواند منافع بیشتری را به دست آورد.

وی بیان داشت: تداوم بحران یمن و بروز بحران‌های جدیدی مانند قطر، شرایط را دشوار کرده  است و این کشور، به دلیل عدم توانایی مدیریت همه این بحران‌ها و تنش‌ها، ناچار به کاهش تنش‌های خود با عراق و ایران روی آورده است تا بتواند با قدرت و توان چانه زنی بیشتری به حل منازعه قطر و یمن بپردازد.

آغاز فصلی جدید در روابط ایران و عربستان

کارشناس ارشد روابط بین الملل تصریح کرد: نگاه به تحولات داخلی عربستان نشان می‌دهد که بن سلمان تقریبا به خواسته اصلی خود برای رسیدن به رأس قدرت در عربستان رسیده و هم اکنون خود را در آستانه رسیدن به مقام پادشاهی عربستان می‌بیند. طبیعی است در این شرایط، ریاض به دنبال کاهش تنش در روابط خود با ایران و عراق با هدف تثبیت اوضاع در منطقه و حل بخشی از بحران‌های متعدد و یا حداقل جلوگیری از افزایش تنش‌ها است.

 ساداتی‌نژاد اذعان داشت: در ماه‌های آینده، شاهد تغییر و تحولات جدیدی در منطقه در راستای کاهش بحران‌های به وجود آمده و به‌ویژه بحران ساختگی فرقه گرایی خواهیم بود. این مسئله، بیش از همه در شرایط فعلی، مورد نیاز مدیریت جدید عربستان است تا بتواند موقعیت داخلی خود را مستحکم کند.

کارشناس ارشد روابط بین الملل گفت: اینکه این تغییر رویکرد از سوی عربستان، تا چه اندازه استراتژی و تا چه اندازه تاکتیکی است، در رصد تحولات آتی قابلیت تبیین بیشتری خواهد داشت.

انتهای پیام/

برچسب ها: عراق ، عربستان ، ایران
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار