تنگه تامرادی بویراحمد، سرزمین آبشار های شگفت انگیز

در میان کوه های سر به فلک کشیده زاگرس سرزمین ناشناخته ای است که نمایشگاهی از تنوع آب و هوایی، کوه، رود، جنگل، دشت، چشمه، آبشار و گلهای دیدنی را در معرض دید گردشگران قرار می دهد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یاسوج؛  سرزمینی با ۱۶هزار و ۲۶۴ کیلومتر مربع که در میان استان های اصفهان، چهارمحال وبختیاری، فارس، بوشهر و خوزستان قرار گرفته و به عنوان کریدور شمال به جنوب و شرق به غرب کشور شناخته شده است.

وجود دو نوع آب و هوای سردسیری وگرمسیری در کهگیلویه و بویراحمد بر زیبایی آن افزوده است. در زمانی که گل های بهاری در مناطق گرمسیری از جمله شهرستان های کهگیلویه، گچساران، باشت، چرام، بهمئی و لنده روییده اند در مناطق سردسیری بویراحمد و دنا برف کوه ها و دشت ها را سفید پوش کرده و فاصله این دو آب و هوای متفاوت کمتر از یک ساعت است.

تنگه تامرادی بویراحمد، سرزمین آبشار های شگفت انگیز

این تفاوت آب و هوا محصول تفاوت در ارتفاع است آنگونه که بلندترین نقطه در این استان قله دنا واقع در شهرستان دنا با ارتفاع چهار هزار و ۴۰۹ متر و پست ترین نقطه ی آن «چره زن» در جنوب غربی شهرستان گچساران با ارتفاع  ۱۹۷ متر از سطح دریا است.

همچنین وجود ۲۰درصد از جنگل های زاگرس در کهگیلویه و بویراحمد این استان را به نگین سبز جنوب بدل کرده به طوریکه جنگل های بلوط دنا و بویراحمد با جنگلهای شمال تنه به تنه می زند.

شهرستان بویراحمد که مرکز استان در آن واقع شده است به دلیل داشتن آب و هوای خنک و مطبوع و آبشارها و دشت های دل انگیز از جمله مناطقی است که در فصل تابستان می تواند مقصد خوبی برای مسافران و گردشگرانی که از سایرنقاط کشور به این استان سفر می کنند باشد.

یکی از مکان های تفریحی و با طراوت این شهرستان که آوازه نام آن در بین مردم جنوب کشورپیچیده و هر ساله چه در تابستان و چه در دیگر فصل ها پذیرای مهمانان زیادی است ، آبشار تنگ تا مرادی بویراحمد است.

 آبشار تنگ تامرادی در فاصله ۵۵ کیلومتری از  شهر یاسوج  قرار گرفته است

 برای رسیدن به تنگ تامرادی باید از یاسوج وارد جاده بابا میدان شوید و به سمت گچساران حرکت کنید. پس از طی ۲۵ کیلومتر سه راهی سپیدار را خواهید دید که شما را از جاده خارج می کند. پس از ۱۰ کیلومتر به سه راهی دیگری می رسید که جاده تنگ تامرادی در آن قرار دارد. پس از عبور از این جاده پر پیچ و خم به جایی می رسید که باید ماشین خود را ترک کرده و با پای پیاده قدم به دورن تنگ تامرادی بگذارید.

سفر به تنگ تامرادی می تواند یکی از تجربیات فراموش نشدنی شما باشد چرا که دیدنی ها و تفریحات متعددی در آن وجود دارد.

 

تنگه تامرادی بویراحمد، سرزمین آبشار های شگفت انگیز

وجود یازده آبشار با ارتفاع ۸ تا ۱۰ متری و حوضچه های آب در مسیر آب زلال و بسیار خنک این آبشار و همچنین وجود غارهایی که آب از دل آن می گذره و آب مداوم از سقف آنان چکه می کند باعث شده که هر چه بیشتر بر جذابیت و خاص بودن آن اضافه کند. طبیعت زیبا و جنگل بلوط اطراف این آبشار زیبایی خاصی به این منطقه بخشیده است.

این تنگه از اطراف به کوه‌هاي زرآور و ساور محدود مي‌گردد و از سطح دريا 1400 متر ارتفاع دارد و تحت تأثير اقليم معتدل و مرطوب قرار گرفته ، آب و هواي آن در فصول بهار و تابستان مطبوع و دلپذير و در زمستان سرد است. 

اگر اهل تاریخ باشید و در آن به جستجو بپردازید، احتمالا تا حدودی با جنگ سردار ایرانی، آریو برزن و اسکندر مقدونی و همچنین جنگ بزرگ تامرادی که بین نیروهای شاهنشاهی در زمان پهلوی اول و طوایف ایل بویراحمد به وقوع پیوست آشنایی خواهید داشت. محل وقوع جنگ آریوبرزن (احتمالی) و همچنین جنگ تامرادی در مکانی مشهور به تنگه‌ی تامرادی است. 

 

تنگه تامرادی بویراحمد، سرزمین آبشار های شگفت انگیز

در ورودی تنگ تامرادی و در مجاورت روستای حسین آباد، دخمه و مقبره‌ای از دوران هخامنشی به جا مانده که به یکی از سرداران و یا نجبای هخامنشی مربوط است.

 

تنگه تامرادی بویراحمد، سرزمین آبشار های شگفت انگیز

تنگ تامرادی محل وقوع یکی از جنگ‌های تاریخ معاصر است

مردم روستای تنگ تامرادی به زبان لری سخن می‌گویند و پیرو مذهب شیعه جعفری هستند.

چشمه بلوط عسلی، که در حوالی آبشار تنگ واقع شده است، یکی از معروف‌ترین ییلاقات و تفرجگاه‌های منطقه به شمار می‌رود، این چشمه، در پایین دست خود، حوضچه‌های طبیعی زیبایی را به وجود آورده است.

ارتفاعات و چشمه های پر آب اطراف آبشار تامرادی می توانند مقصدی برای علاقه مندان به کوهنوردی و ورزش های هیجان انگیز  باشند و فرصت خوبی را برای یک تجربه ی متفاوت ایجاد کنند. برخی نیز به دنبال هیجان بیشتری هستند و تصمیم می گیرند صعود و فرود از آبشارها را تجربه کنند.

 

تنگه تامرادی بویراحمد، سرزمین آبشار های شگفت انگیز

با همه این تفاسیر و به بیان شگفتی های این سرزمین ناشناخته از مهمترین مشکلات این منطقه گردشگری می توان به عدم وجود هر گونه علائم راهنمایی و رانندگی در ۱۰ کیلومتر مسیر پر پیچ و خم منتهی به این مکان اشاره کرد. عدم وجود امکانات رفاهی از جمله رستوران ، سرویس بهداشتی و روشنایی مناسب برای شب از دیگر مسائلی است که این مکان تفریحی را در انزوا نگه داشته و نیاز هست که مسئولان و مردم منطقه تلاش بیشتری برای ارائه خدمات در این مکان رویایی داشته باشند.

گزارش  از مرضیه سادات غلامی

انتهای پیام/س

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.