ایجاد دودستگی در دولت ترامپ پس از تشدید لفاظی‌ها علیه کره شمالی

نیویورک تایمز در گزارشی به تحلیل واکنش‌های مقامات دولت ترامپ به بالاگرفتن جنگ لفظی میان آمریکا و کره شمالی پرداخت.

نیویورک‌تایمز: ایجاد دودستگی اساسی در دولت ترامپ پس از تشدید لفاظی‌های واشنگتن و پیونگ‌یانگبه گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از نیویورک‌تایمز، مقامات ارشد آمریکا پس از اینکه رئیس‌جمهور این کشور کره شمالی را به احتمال مواجه شدن با «خشم و آتش» واشنگتن تهدید کرد و موجب نگرانی همپیمانان و دشمنانش شد، اظهارات مبهم و متفاوتی را در این خصوص بیان کردند که نشان‌دهنده‌ی اختلاف نظر عمیق میان آنها است.

مشاوران «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا پس از انتشار هشدار هولناک او علیه کره شمالی اظهاراتی را بیان کردند که با اینکه به طور مستقیم حرف رئیس‌جمهور را نقض نکردند اما بر نکاتی متفاوت از آنچه او گفته بود تاکید کردند. «رکس تیلرسون» وزیر خارجه آمریکا برای حل تنش‌های شبه جزیره کره بر دیپلماسی تاکید کرد و گفت آمریکایی‌ها می‌توانند «با خیال راحت سر بر بالین بگذارند». این در حالیست که «جیمز متیس» اعلام کرد «اگر کره شمالی کوتاه نیاید با خطر پایان یافتن این رژیم و نابودی مردمش مواجه خواهد شد».

به نظر نمی‌آید کره شمالی قصد عقب نشینی داشته باشد. ارتش کره شمالی روز چهارشنبه در بیانیه ای «خشم و آتش» ترامپ را «یک مشت مزخرف» توصیف کرد و گفت فقط «استفاده از زور» روی کسی که تا این حد «بی منطق» است تاثیرگذار است. ارتش کره شمالی همچنین تهدید کرد «آمریکا را به صحنه‌ی یک جنگ هسته‌ای تبدیل خواهد کرد» و هرگونه حمله به پایگاه‌های هسته‌ای و موشکی پیونگ‌یانگ را بی‌رحمانه پاسخ خواهد داد.

کره شمالی همچنین اعلام کرد تا اواسط ماه اوت برنامه‌ای را برای شلیک چهار موشک میانبرد به آب‌های جزیره گوام آماده می‌کند. این جزیره که یک پایگاه استراتژیک برای واشنگتن به حساب می‌آید در اقیانوس آرام قرار دارد و جزء قلمرو آمریکا است.

رد و بدل شدن پیام‌های تهدیدآمیز میان کره شمالی و آمریکا دولت ترامپ را بر آن داشته تا درباره مدیریت این بحران که تاکنون سه رئیس‌جمهور را به چالش کشیده و در هفته‌های اخیر در پی پیشرفت‌های موشکی پیونگ‌یانگ وخیم تر شده به بحث بپردازند.

کره شمالی در هفته‌های اخیر موشک‌های بالستیک بین قاره‌ای را برای نخستین بار با موفقیت آزمایش کرده است. متیس و تیلرسون پیش از اینکه رئیس‌جمهور آمریکا کره شمالی را به «خشم و آتش» تهدید کند اظهارات او را بررسی نکرده بودند. به همین دلیل اظهارات آنها که پس از انتشار پیام تهدیدآمیز ترامپ بیان شدند به طور کامل یکسو نبودند و از اختلافات درونی دولت ترامپ خبر می‌دهند.

«الن ال.فراست» متخصص خبره امور آسیا در موسسه تحقیقاتی «East-West» می‌گوید: «به عقیده من یک سیاست واحد در کار نیست. حتی مطمئن نیستم ترامپ علاقه‌ای به تعریف یک سیاست منسجم برای رسیدگی به امور داشته باشد». از نظر فراست، تهدید خشم و آتش ترامپ یک بازی بود که سختگیری مواضع سیاسی او را نشان دهد و سخنان تیلرسون و متیس بیشتر به یک عملیات پاکسازی شباهت داشتند.

ترامپ روز چهارشنبه در انظار عموم حاضر نشد و در زمین گلف خود ماند اما لینک یک خبر که مربوط به تهدید کره شمالی می‌شود را در توییتر خود قرار داد و در اظهاراتی مبالغه آمیز نوشت دستور نوسازی زرادخانه هسته‌ای آمریکا را صادر کرده است.

ترامپ نوشت: «خوشبختانه ما مجبور نمی شویم از این قدرت استفاده کنیم. اما هرگز زمانی نخواهد رسید که آمریکا قدرتمندترین کشور جهان نباشد».

همپیمانان ترامپ از جمله ژاپن و کره جنوبی و کشورهای دیگری که در این منطقه ایفای نقش می‌کنند مانند چین و روسیه از انتشار پیام تهدیدآمیز ترامپ علیه کره شمالی غافلگیر شدند. تحلیلگران می‌گویند کشورهای منطقه نگران این موضوع هستند که این جنگ لفظی به یک جنگ واقعی تبدیل شود.

برخی نیز می‌گویند اظهارات ترامپ مانند دیگر بلوف‌های او هستند. آنها تقریباً به این ویژگی ترامپ که به یکباره دوستان و دشمنانش را آزرده می‌کند عادت کرده‌اند. ترامپ بارها به کشورهایی مانند آلمان، کانادا و مکزیک حمله کرده اما کشوری مانند آلمان تمایلی به پاسخ دادن به لفاظی های ترامپ ندارد. با این حال کشوری مانند کره شمالی تهدید ترامپ را با تهدید حمله به گوآم پاسخ داده است.

تیلرسون در چنین مواقعی تلاش می‌کند همه را آرام کند. او که از سفر آسیا بازگشته بود به خبرنگاران گفت دلیلی وجود ندارد که فکر کنید جنگ نزدیک است و از کره شمالی خواست در مذاکرات درباره برنامه هسته‌ای خود شرکت کند.

انتهای پیام/

اختلاف مواضع مقامات دولت ترامپ درباره کره شمالی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار