در جلسه شورای شهر پنجم مطرح شد

انصراف مرعشی از جمع گزینه‌های شهرداری به نفع نجفی

حسین مرعشی گزینه شهرداری تهران بعد از دفاع از برنامه های خود اعلام کرد که قصد رقابت با گزینه های بهتر را ندارد و اگر جای منتخبان شورای پنجم باشد، نجفی را به عنوان شهردار انتخاب می کند.

مرعشی از کاندیدای شهرداری انصراف داد / رای من برای انتخاب در شهرداری نجفی استبه گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ حسین مرعشی گزینه شهرداری تهران پس از ارائه برنامه‌های خود در پاسخ به سوال‌های منتخبان شورای شهر تهران با بیان اینکه  تا زمانی که شخصی برای مسئولیت شهرداری تهران داوطلب باشد من داوطلب نخواهم بود، اظهار داشت: در طی 59 سالی که زندگی کرده‌ام هرگز به دنبال پست و مسئولیتی که دیگری به دنبال آن بوده نبوده‌ام.

 وی افزود: بدون تردید تا زمانی که شخصی در این صحنه اعلام مسئولیت کرده نمی‌مانم، چرا که حتما همه گزینه‌ها از من برتر هستند به همین منظور هم از شما منتخبان درخواست می‌کنم که من را در رای گیری شرکت ندهید.

 مرعشی با تاکید بر اینکه عده‌ای از افراد در حوزه سیاست ریشه خود را انکار می‌کند، گفت: ما همه بزرگ یک خاندان هستیم و درست نیست که برای سیاست بته و خاندان خود را انکار کنیم ما بدون ریشه نیستیم.

 گزینه شهرداری تهران در حاشیه مراسم انتخاب شهردار تهران در جمع خبرنگاران، گفت: رای من برای انتخاب شهرداری نجفی است.

فراهانی منتخب پنجمین شورای اسلامی شهر تهران پس از ارائه برنامه‌های مرعشی خطاب به وی گفت: از شما انتظار داشتم تا در برنامه های خود به موضوع نقش مردم و مشارکت‌های اجتماعی آنها برای اداره شهر نیز توجه بیشتری داشته باشید.

 وی با بیان اینکه 2 طبقه کردن بزرگراه‌ها ایده خوبی برای حل مشکلات شهر نیست، افزود: بر اساس اطلاعات به دست آمده این ایده در دنیا موفق نبوده، به همین منظور باید به دنبال راه حل دیگری بود.

فراهانی با تاکید بر اینکه امروزه فلسفه وجود شورایاری‌ها دچار ابهام شده است، تصریح کرد: می‌خواهم بدانم برنامه شما برای حفظ جایگاه شورایاری‌ها که اکنون دچار تزلزل شده چیست؟، چرا که شهرداری‌های مناطق هنوز وجود شورایاری‌ها را نپذیرفته‌اند.

منتخب پنجمین دوره شورای اسلامی شهر تهران به موضوع آلودگی هوا و ترافیک اشاره کرد و گفت: روزانه مردم 2 تا 3 ساعت از عمر خود را در ترافیک به سر می‌برند، به همین منظور می‌خواهم بدانم که ایده شما برای ساماندهی وضعیت موجود چیست؟ و برای سونامی سرطانی که در بیمارستان‌ها به دلیل آلودگی هوا با آن روبرو هستیم چه خواهید کرد؟.

 حجت نظری دیگر منتخب پنجمین دوره شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه جوانان در طی سال‌های گذشته حضور جدی در پروژه مدیریت شهری نداشته‌اند، گفت: می‌خواهم بدانم که برای جوانان که در طی 12 سال گذشته از عرصه مدیریتی شهر به دور بوده‌اند در این 4 سال برای آنها چه فکری خواهید داشت.

 وی افزود: می‌خواهم بدانم که برنامه‌های شما برای حیات شبانه در شهر و همچنین مناسب سازی برای افراد کم توان و میانسال چه خواهد بود.

محمد سالاری دیگر منتخب پنجمین دوره شورای اسلامی شهر تهران خطاب به مرعشی با بیان اینکه شما جزء سرمایه‌های کشور هستید و همیشه در حوزه تولید افکار و ایده‌های خاصی را ارائه داده‌اید، گفت: یکی از مهمترین چالش‌های مدیریت شهری موضوع اقتصاد در این شهر است، به همین منظور می خواهم بدانم برنامه های شما در این حوزه چه خواهد بود.

وی ادامه داد: شما برای حضور به عنوان کاندیدای شهر 20 رای داشتید، به همین منظور می‌خواهم بدانم که اگر شهردار شوید برای حل مشکل اقتصادی شهر تهران امید به مردم می دهید یا خیر؟.

 سالاری با بیان اینکه در شهر تهران طرح جامع و تفصیلی دیده شده است، تصریح کرد: جنوب شهر تهران 1700 هکتار پهنه ویژه (بازارهای تجارت جهانی) دارد، به همین دلیل می‌خواهم بدانم که آیا سرمایه گذاری‌های 17 گانه شهر تهران می‌تواند جایگاه تهران را به سمت شهرها محقق کند.

منتخب پنجمین دوره شورای اسلامی شهر تهران خطاب به مرعشی، گفت: می‌خواهم بدانم حضور شما چقدر جدی است، چرا که به نظر شخصی بنده شما می‌توانید گزینه‌ای اصلی برای شهردار شدن باشید.

الهام فخاری دیگر منتخب شورای شهر تهران خطاب به مرعشی گفت: خوشحالم که به اصلاح طلب بودن خود افتخار می‌کنید.

وی افزود: رویکرد شما همیشه به عنوان یک کارآفرین سیاسی یک رویکرد و فرصت برای ساختن بوده است، به همین منظور می‌خواهم بدانم که برنامه‌های شما برای ماندن و زیستن در شهر تهران چگونه خواهد بود.

رسولی منتخب پنجمین دوره شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه شما فرمودید که بیشتر هزینه‌ها برای شهر تهران از جیب شهروندان تهرانی بوده است، گفت: می‌خواهم بدانم که برنامه‌های شما در راستای حل چنین موضوعی چگونه است؟، همچنین برای استفاده از ظرفیت آسیب‌های اجتماعی، بحث زباله و پسماند چه ایده هایی را مطرح خواهید کرد.

میر لوحی در ادامه با بیان اینکه در حوزه ایده‌های خلاق و افزایش اقتصاد افرادی مانند شما در جامعه کم هستند، گفت: در طی 12 سال گذشته، 113 هزار میلیارد تومان برای شهر تهران هزینه شد، اما وضعیت موجود نشان می‌دهد که همچنان در حوزه محیط زیست و توسعه حمل و نقل و همچنین فاصله شمال و جنوب و شرق و غرب باید اقدامات اساسی‌تری انجام شود.

وی به اهمیت توسعه گردشگری در شهر تهران اشاره کرد و گفت: تهران شهر محدودی است، به همین منظور باید به موضوع گردشگری توجه ویژه‌ای شود تا شرایط اقتصادی از وضعیت کنونی بهتر شود.

میرلوحی با بیان اینکه برای خرید بلیط مترو در سال یک هزار میلیارد تومان سوبسیت می‌دهیم، تصریح کرد: می‌خواهم بدانم که برنامه شما برای تامین این یک هزار میلیارد تومان چیست و از کجا خواهد بود؟. 

علیخانی‌ با بیان اینکه ایده‌های مطرح شده نسبت به ایده‌های گذشته قابل مقایسه نیست، خطاب به مر‌عشی گفت: می‌خواهم بدانم که سر کار هستیم یا اینکه حضور شما برای شهرداری تهران جدی است.

وی افزود: برخی از برنامه‌های ارائه شده توسط شما خیلی محافظه‌کارانه بود و در برخی از برنامه‌ها نیز تعامل شما با شورا را ضعیف دیدم، به همین منظور می‌خواهم بدانم که آیا شما به صورت جدی می‌خواهید به شهرداری ورود کنید و یا اینکه باز هم ما را سر کار گذاشتید؟.

علیخانی‌ یادآور شد: شما به موضوع اصلاح‌طلب بودن خود هم به صورت ضعیف اشاره کردید، اگرچه باز هم شجاعت شما قابل تحسین است، بدون تردید ما به یک شهرداری شجاع نیاز داریم.

مرعشی‌ در پاسخ به علیخانی‌ گفت: شما ما را سر کار گذاشته‌اید، چراکه مرا به حضور برای شهرداری دعوت کردید، اما می‌خواهید به شخص دیگری رأی بدهید.

زهرا نژادبهرام با بیان اینکه نگاه ما به همه کاندیداهای شهرداری یکسان است، گفت: ما هنوز برنامه‌های مهر‌علیرزاده‌ را نشنیده‌ایم و نمی‌دانیم که برنامه‌های ایشان برای آینده شهر چه خواهد بود، به همین منظور تقاضا دارم اجازه دهید پس از شنیدن برنامه‌های مهرعلیزاده‌ و تحلیل نهایی تصمیم‌گیری کنیم.

وی افزود: بدون شک هنوز برای تصمیم‌گیری زود است، به همین منظور اجازه دهید که رأی ما منتخبان‌ شورا مخفی بماند.

نژادبهرام تصریح کرد: می‌خواهم بدانم که برنامه‌های شما برای هماهنگی با همه نهادهای‌ اثرگذار‌ در قدرت چگونه خواهد بود و آیا از ظرفیت‌های مدیریت شهری برای حضور زنان هم استفاده خواهید کرد یا خیر؟.

وی یادآور شد: آما‌یش سرزمینی‌ با توجه به تراکم جمعیت در حوزه عدالت هم در برنامه‌های شما صورت خواهد گرفت یا خیر؟.

ناهید خداکرمی‌ خطاب به مرعشی‌ گفت: می‌خواهم بدانم که برای اجرای لایحه مدیریت یکپارچه‌ شهری فکری دارید یا خیر؟ چراکه هم‌اکنون در حوزه سلامت برنامه‌های وزارت بهداشت، وزارت کار و شهرداری تهران با یکدیگر هم‌پوشانی دارد و در یک راستا است.

وی افزود: همه معتقدند بدنه شهرداری تهران بسیار سنگین اداره می‌شود، به همین دلیل می‌خواهم بدانم که برنامه‌های شما برای چابک‌سازی و ساماندهی سازمان‌ها در شهرداری چگونه خواهد بود.

شهربانو‌ امانی دیگر منتخب شهرداری تهران خطاب به مرعشی‌ گفت: اگر شما شهردار شوید، شصتمین‌ کلید‌دار شهرداری تهران خواهید بود.

وی با بیان اینکه شورای شهر تهران مهم‌ترین نقش اساسی را برای نهادینه کردن شفاف‌سازی در شهر دارد، گفت: قرار بود در کابینه ریاست جمهوری وزیر زن هم وجود داشته باشد، اما دولت در این زمینه خلف‌ وعده کرد، به گونه‌ای که نام هیچ زن وزیری در کابینه ایشان دیده نشد.

منتخب پنجمین دوره شورای اسلامی شهر تهران یادآور شد: تقاضا دارم که نبود زنان در کابینه وزیران باید در شهر تهران به عنوان پیشانی کشور جبران شود.

شهر‌بانو امانی‌ خطاب به مر‌عشی گفت: شما فرمودید که 55 درصد سپرده‌های مردم در کشور متعلق‌ به شهر تهران است، به همین منظور می‌خواهم بدانم که برای آینده شهر تهران در حوزه خلق سرمایه‌ها چه برنامه‌ای دارید و همچنین برنامه‌های شما در کنار برنامه‌های رئیس جمهور چگونه خواهد بود.

صدراعظم‌ نوری با بیان اینکه نوع نگاه به مقوله شهر حاکی از یک پویایی در کلانشهر‌ تهران است، گفت: یکی از مهمترین‌ چالش‌های شهر تهران مهاجرت به تهران است، به همین منظور می‌خواهم بدانم که برنامه‌های شما برای جلوگیری از حضور مهاجران به سمت تهران چگونه خواهد بود.

وی افزود: برخی از ایده‌های مطرح شده در سال‌های اخیر برای رفع کمبود پارکینگ‌ نشان داده که اگر در حین ساخت یک ساختمان، پارکینگ‌ در آن مکان تعبیه‌ نشود، ساخت پارکینگ در مکان‌های دیگر موفق نخواهد بود.

صدراعظم‌ نوری با بیان اینکه هم‌اکنون شهرداری تهران 63 هزار و 600 نفر پرسنل دارد، تصریح کرد: 7 هزار میلیارد تومان هزینه حقوق و دستمزد این افراد است، به همین منظور می‌خواهم بدانم که برنامه شما برای ساماندهی به چنین وضعیتی چگونه خواهد بود.

افشین‌ حبیب زاده‌ در ادامه به موضوع کمبود امکانات در برخی از مناطق جنوبی و شرقی شهر تهران اشاره کرد و گفت: این مناطق از کمبود امکاناتی مانند سرانه فرهنگی، ورزشی و فضای سبز گله‌مند هستند، به همین منظور معتقدم دیدگاه محله‌محوری برای رفع مشکلات این مناطق باید مد‌نظر قرار گرفته شود و همچنین در این خصوص باید یک برنامه‌ریزی اساسی صورت گیرد.

علی اعطا‌ دیگر منتخب شورای شهر تهران به بافت تاریخی و مرکزی شهر تهران اشاره کرد و گفت: هم‌اکنون 2 هزار هکتار بافت تاریخی در شهر تهران  وجود دارد که شهرداری تهران در سال‌های اخیر توجه ویژه‌ای به آنها نشان داده، اما می‌خواهم بدانم که برنامه‌های آینده شما برای ساماندهی چنین مراکزی چه خواهد بود.

وی با اشاره به حوزه مدیریت‌ بحران شهر تهران اشاره کرد و افزود: با توجه به فاجعه‌ پلاسکو‌ و آسیب‌پذیر بودن شهر تهران، می‌خواهم بدانم که برنامه‌های شما برای ساماندهی ساختمان‌های ناایمن‌ که بسیاری از آنها بر روی گسل‌ ساخته شده چه خواهد بود؟.

 اعطا‌ با بیان اینکه‌ در حال حاضر 450 هزار واحد خالی در استان تهران وجود دارد، تصریح کرد: بسیاری از این واحدها در شهر تهران واقع شده و افرادی که آنها را ساخته‌اند، بیشتر به این ساختمان‌ها به عنوان کالاهای‌ سرمایه‌ای نگاه کرده‌اند تا کالای مصرفی‌، به همین منظور می‌خواهم بدانم که ایده شما برای ساماندهی به این موضوع نیز چگونه خواهد بود.

 محسن هاشمی با بیان اینکه برای سال 96 بودجه 18 هزار میلیارد تومانی‌ به تصویب رسیده و شورای پنجم وارث اجرای‌ این بودجه است، گفت: 8 هزار میلیارد تومان از این بودجه برای توسعه حمل و نقل و ترافیک‌، 5 هزار میلیارد تومان برای حقوق و دستمزد و 2 هزار میلیارد نیز برای توسعه فضاهای‌ فرهنگی در نظر گرفته شده است.

وی افزود: میزان درآمدهای شهرداری تهران در 5 ماه گذشته مناسب نبوده‌، چراکه تنها 30 درصد از درآمدها محقق شده است، به همین منظور می‌خواهم بدانم برنامه‌های شما در حوزه هوشمندسازی‌ و توسعه حمل و نقل عمومی چه خواهد بود.

مرعشی با بیان اینکه موضوع آلودگی هوا و ترافیک بسیار حائز اهمیت است، گفت: بهترین و اقتصادی‌ترین راه حل برای کاهش آلودگی هوا توسعه حمل و نقل عمومی مترو و اتوبوس است.

وی با بیان اینکه تاکسی را جزء حوزه حمل و نقل عمومی نمی‌دانم، افزود: تاکسی یک وسیله شخصی است، به همین منظور تاکید دارم که بیشتر به تکمیل ظرفیت خطوط مترو و اضافه کردن واگن توجه داشته باشیم.

کاندید شهرداری تهران با تاکید بر اینکه باید با منشأ آلودگی هوا مقابله کرد، یادآور شد: چرا باید اجازه دهیم که 400  هزار اتومبیل کاربراتوری در شهر تهران تردد کند و آلودگی هوا  را افزایش دهد.

مرعشی با اشاره به موضوع توسعه گردشگری در شهر تهران، تصریح کرد: توجه به موضوع گردشگری از مهمترین و اساسی ترین موضوعات شهر تهران است، به همین منظور باید جاذبه‌هایی را در تهران فراهم کنیم تا تهران نیز همانند شیراز و اصفهان مقصد گردشگری گردشگران باشد.

وی با بیان اینکه هم اکنون 10 درصد از جمعیت کشور در شهر تهران ساکن شده است، تصریح کرد: بر اساس اطلاعات به دست آمده به جمعیت استان تهران 2 درصد افزوده می‌شود، به همین منظور باید برای جمعیت پذیری شهر تهران به فکر یک چاره اساسی بود.

وی با تاکید بر اینکه یکی از مهمترین راهکارها برای جلوگیری از مهاجرت در تهران، گران کردن زندگی در تهران است، گفت: برای اینکه شهروندان تهرانی بتوانند در شهر تهران زندگی کنند و از آب و هوایی سالم برخوردار شوند، راهی نداریم جز آن که زندگی در شهر تهران را گران کنیم.

مرعشی با بیان اینکه توسعه مترو باید توسط کمک‌های وزارت نفت تامین شود، افزود: بدون شک با کمک وزارت نفت می‌توانیم شاهد کاهش مصرف سوخت در شهر تهران باشیم.

وی با اشاره به موضوع خروج پادگان‌ها از شهر تهران، تاکید کرد: موافق تغییر کاربری هیچ پادگانی نیستم، چرا که این پادگان‌ها برای شهر تهران فضاهای تنفسی محسوب می‌شوند و در زمان بحران هم می‌توان از آنها استفاده کرد.

کاندید شهرداری تهران با بیان اینکه تهران یک شهر بی ریشه نیست، یادآور شد: نهادهایی مانند شهرداری تهران با پول عمده اداره می‌شوند، به همین منظور فکر می‌کنم با هدایت مردم به سمت نهادهای ریشه دار می‌توانیم بسیاری از مشکلات موجود را برطرف کنیم.

مرعشی با بیان  اینکه شورا و شهرداری را از یکدیگر جدا فرض نمی‌کنم، افزود: این دو مجموعه باید در کنار یکدیگر پاسخگوی نیازهای مردم باشند تا بتوان شهری بهتر را با حفظ منابع اداره کرد.

وی با اشاره به موضوع واگذاری برخی از پروژه‌ها به نهادهای خصوصی و خاص، گفت: بدون شک در شهرداری تهران هیچ پروژه‌ای نباید بدون مناقصه واگذار شود، چرا که این موضوع به نفع منافع شهروندان نیست.

 کاندید شهرداری تهران با اشاره به موضوع ساماندهی دستفروشان و کنترل آنها یادآور شد: دستفروشان را باید به گونه‌ای ساماندهی کرد که باعث افزایش مهاجرت بیشتر به شهر تهران نشوند.

 انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۰ ۱۹ مرداد ۱۳۹۶
چراا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۳ ۱۹ مرداد ۱۳۹۶
چیکار کنیم
آخرین اخبار