مرعشی در جلسه ارائه برنامه‌های نامزدهای شهرداری تهران؛

قالیباف با رأی اصلاح طلبان شهردار شد

مرعشی در نشست امروز (پنج شنبه) در حضور منتخبان پنجمین شورای شهر تهران و اصحاب رسانه به ارائه و دفاع از برنامه‌های خود برای تصدی شهرداری تهران پرداخت.

قالیباف با رأی اصلاح طلبان شهردار شدبه گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ حسین مرعشی  کاندید شهرداری تهران در جلسه ارائه برنامه‌های نامزدهای شهرداری تهران به ارائه برنامه های خود پرداخت.

 مرعشی ضمن تشکر از اصلاح طلبان اظهار داشت: علاوه بر اینکه در فضای مجازی مطرح شده که من برنامه های مختصری دارم، بنده برنامه های بلندی نیز در نظر دارم اما ترجیح دادم آن چه را که از تهران می‌دانم و می‌فهمم بنویسم و بعد از تشکیل جلسه کارشناسی برنامه جامع خود را تنظیم کنم.

وی افزود: تهران شهری زنده است و نقش مردم در آن نهادینه شده است. حضور روحانی و فراکسیون امید و لیست امید در شورا موضوعی است که باید به آن بپردازیم. به عنوان عضوی از بدنه اصلاحات باید بگویم که اصلاحات در بدنه خود به اصلاح می‌پردازد. رهبری معظم فرصت را به افرادی که به طبل حکومت اسلامی می‌کوبند، نخواهد داد.

کاندید شهرداری تهران ادامه داد: ما سال‌ها در کنار هاشمی مسیر را تجربه کرده‌ایم. مرحوم آیت الله رفسنجانی گفتند: دو جریان حاکم است؛ گروه اول می‌خواهند نظام را بشکنند، اما نخواهند توانست و چیزی هم برای جایگزینی ندارند، من هم همراه نظام خواهم بود. گروه دوم افرادی هستند که می‌خواهند فضای سیاسی را بسته نگه دارند که بسته شدن فضای سیاسی برای هیچ کس سود و برکتی نخواهد داشت.

 وی افزود: ما حامی دولت هستیم، اما باید بدانیم دولت ائتلافی و صد در صد اصلاح طلب نیست.

 کاندید شهرداری تهران خطاب به منتخبین شورای پنجم گفت: شما بنده خالص اصلاحات هستید و شهرداری که با رأی شما انتخاب می‌شود، باید جبهه‌ای به تهران نگاه کند و نباید برخورد حزبی داشته باشد.

 مرعشی در ادامه در مورد ویژگی شهردار آینده تهران افزود: شهردار منتخب اصلاح طلبان، منتخب همه مردم است و کشور ما مدت‌ها است که از تنگ نظری‌ها رنج می‌برد. اصلاح طلبان باید سعه صدر نشان دهند و رفتار شهروندان و گروه‌های اجتماعی نیز باز و منصفانه باشد تا همه در شهر احساس آرامش کنند.

 وی ادامه داد: قالیباف در شورای سوم با رأی اصلاح طلبان شهردار شد، اما شاهد بودیم در مقابل این حمایت حتی یک شهردار منطقه هم از میان اصلاح طلبان انتخاب نکرد و این نشان از برخورد تنگ نظرانه وی داشت، به همین منظور شهردار تهران مامور برقراری تعادل است و نباید همانند آنها مقابله به مثل کند، بلکه باید با حلاجی دقیق، شأن آنها را نیز رعایت کند.

 مرعشی با تاکید بر اینکه به هیچ عنوان با فساد کنار نمی‌آید، گفت: هرگز نمی‌توانم با مدیر فاسد کار کنم و کنار بیایم و در برخورد با مدیران به هیچ شکل نباید مماشاتی صورت بگیرد.

 وی با بیان اینکه در سیستم مدیریتش در استانداری کرمان حتی یک نفر از اقوامش حضور نداشتند، گفت: همین موضوع باعث شده بود تا بتوانم به راحتی اعمال مدیریت کنم، در کرمان ده‌ها نفر با بنده همکاری می‌کردند که خواهران و برادران فکری من بودند. شهردار تهران نیز باید این سیاست را حتما به کار گیرد و به اقوام خود و به اقوام شورای شهر اجازه ورود به سیستم ندهد.

مرعشی با بیان اینکه مردم باید به سهولت به مدیران دسترسی داشته باشند، گفت: وقتی در استانداری کرمان بودم یک روز کامل را در اختیار مردم قرار می‌دادم که سیاست  بسیار خوبی بود، چرا که این کار رابطه مردم با مدیران را مستحکم‌تر می‌کند و در جلوگیری از فساد موثر است، البته شاید این دیدارها عوارضی را هم به دنبال داشته باشد که باید مراقب بود روال قانونی و اداری ارباب رجوع طی شود، مردم باید احساس کنند شهردار پایتخت و شهرداران مناطق متعلق به آنها هستند و با آنها زندگی می‌کنند.

نامزد شهرداری تهران با بیان اینکه جامعه ما مردمی مسئول پذیر دارد که به مسائل اجتماعی حساس‌اند، افزود: امروز وجود سمن‌ها امکانات خوبی برای شهرداری فراهم می‌کند که با کمک آنها معضلات اجتماعی حل و فصل می‌شود، سمن‌ها باید بازوان شهرداری در حل مشکلات و مسائل اجتماعی باشند.

 وی در رابطه با هزینه‌های شهرداری ، تصریح کرد: برداشت من این است که سفره شهرداری تهران در هزینه ها گسترده شده است، در حالی که شهرداری باید هزینه‌ها را با هزینه‌های پایدار تنظیم کند. در گذشته این هزینه‌ها با تراکم فروشی تامین می‌شد. بنده خودم اهل هیئت و هیئت داری هستم، اما نمی‌توانم درک کنم که چطور شهرداری می‌تواند زمانی که به پیمانکاران خود بدهکار است، برای کارهای خیر و مستحبی هزینه کند. تاکید می‌کنم هزینه‌ها را باید منطقی کرد و نه کم و زیاد.

 وی با اشاره به اینکه در شهر تهران امکان برون سپاری برخی کارها به مردم وجود دارد، گفت: بسیاری از کارهای شهرداری قابل واگذاری است که دلیلی برای دخالت شهرداری ندارد و این خود هزینه‌ها را کاهش خواهد داد.

عوارض نوسازی یکی از درآمدهای پایدار شهردای است

 مرعشی با اشاره به پرداخت عوارض نیز تاکید کرد: عوارض شهروندی به میزان 5 در هزار بابت نوسازی شهر باید پرداخت شود که سال‌ها بر سر این موضوع بحث بوده که این عوارض را دریافت کنیم یا فروش تراکم داشته باشیم. بنده معتقدم یکی از درآمدهای پایدار شهرداری، عوارض نوسازی است که باید مورد بازبینی قرار گیرد و منابع خوبی برای تهران ایجاد کند.

 وی خاطر نشان کرد: در موضوع درآمدهای پایدار باید به سمت وصول مالیات‌های سیستماتیک و مالیات بر ارزش افزوده حرکت کنیم.

کاندید شهردای تهران در بخش مسکن و ساختمان، بیان داشت: در این بخش تهران رشد قابل توجهی داشته که البته همراه با مکانیزم بازار بوده و اینکه مردم عوارض آن را می‌پردازند، مشکلی را ایجاد نکرده است، بنابراین نیازی به جلوگیری از آن نیست.

مرعشی افزود: در سال‌های اخیر سرمایه گذاری در مراکز تجاری بیش از حد معمول بوده است، ما شاهد هستیم امروز در تهران مردم به سمت تغییر کاربری ساختمان ها از تجاری و اداری به مسکونی می روند که کاملا این عمل بر عکس گذشته است.

وی با اشاره به درآمدزایی و نیاز به پارکینگ عمومی، تصریح کرد: باید در پارکینگ‌های عمومی سرمایه گذاری کنیم و مقرر شود هر کسی که اتومبیل دارد، حتما یک پارکینگ هم داشته باشد.

 کاندید شهرداری تهران ادامه داد: مهمتر از پارکینگ‌ها ایجاد هتل‌ است، امروز تهران به بیش از یک هزار هتل خوب و بزرگ احتیاج دارد، اگر می‌خواهیم گردشگر به تهران بیاید، باید در زمینه ایجاد هتل سرمایه گذاری کنیم.

 مرعشی با بیان اینکه در تهران ساختمان زیاد داریم ، اما ساختمان نمادین بسیار کم است، افزود: برای مثال منطقه مسکونی دریاچه چیتگر یک موقعیت خوب بود که از بین رفت، متاسفانه در آنجا از الگوهای شهرداری مدرن تبعیت نشد و حجم وسیعی در ساختمان‌ها ایجاد شد، اما هیچ کدام نمادین نیستند و معتقدم شهرداری باید ساختمان‌های جدید نمادین ایجاد کند، تهران پایتختی با جمعیت بیش از 8 میلیون نفر است، اما سفر و زندگی برای افراد خارجی در تهران آسان نیست که باید زیرساخت‌هایی برای این امر فراهم شود.

 وی با اشاره به مسئله تراکم جمعیت، گفت: در کشور در هر کیلومتر مربع به صورت میانگین 46 نفر زندگی می‌کنند که این آمار در تهران به 900  نفر در کیلومتر می‌رسد، یعنی چیزی حدود 20 برابر و باید برای این مشکل چاره‌ای اندیشید و باید توازن ایجاد شود، تا امروز سیاست‌های تشویقی به طور موردی بود و پیشنهاد بنده این است که منطقه به منطقه تقسیم و اجازه ساخت و ساز بدهیم، اما از نو طراحی بکنیم.

کاندید شهرداری تهران با بیان اینکه به مراکز پیاده اصلی شهر باید توجه ویژه‌ای داشت، گفت: این مراکز باید موزه، هتل و یا اماکن تاریخی یا فرهنگی باشد که نیاز به ساماندهی دارند، همچنین حداقل باید در هر منطقه یک محور پیاده روی وجود داشته باشد.

 وی ادامه داد: آدم‌های بزرگ در تهران در خانه‌ها نشسته‌اند و ما باید کاری کنیم که این بزرگان در میان مردم و در تعامل با آن ها باشند و کانون‌های فرهنگی را فعال کنند.

مرعشی با اشاره به مسئله بدهی‌های شهرداری، گفت: تاکید می‌کنم این بدهی‌ها به هیچ عنوان مسئله ساده‌ای نیست که اگر وزارت نفت هم چنین بدهی داشت، دچار مشکل می‌شد و این بدهی ها با درآمدهای شهرداری هم خوانی ندارد، به نظرم دلیل ایجاد این وضعیت در سیستم مدیریت شهری یا بلند پروازی بوده یا عشق به خدمت که ما فرض می‌کنیم عشق به خدمت بوده است، اما یک مدیریت خوب می‌تواند این بدهی‌ها را به فرصت تبدیل کند، مثلا ما بدهی در کرمان را به درآمدزایی تبدیل کردیم.

 وی در ادامه  با اشاره به معضلات محیط زیست، افزود: حمل و نقل عمومی باید به برقی و گازی تبدیل شود تا مشکلات محیط زیست بهبود یابد.

 کاندید شهرداری تهران با اشاره به واگذاری پروژه‌ها به بخش خصوصی، گفت: پروژه‌ای مثل پل صدر که هزینه‌های بالایی دارد، اگر هم ضرورت داشت، باید با سرمایه گذاری بخش خصوصی همانند کل دنیا انجام می شد.

 انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
United States of America
ناشناس
۲۰:۰۵ ۱۹ مرداد ۱۳۹۶
چه جالب
آخرین اخبار