ادامه دفاعیات متهم ردیف سوم "پرونده نفتی"

حمید فلاح هروی متهم ردیف سوم پرونده فساد نفتی در دهمین جلسه دادگاه به ادامه دفاعیات خود پرداخت.

به گزارش خبرنگار حوزه حقوقی- قضایی گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ دهمین جلسه دادگاه رسیدگی به پرونده 2 متهم نفتی(همدستان بابک زنجانی) به نام‌های مهدی شمس(متهم ردیف دوم) و حمید فلاح هروی(مهتم ردیف سوم) دقایقی پیش در شعبه 28 دادگاه انقلاب به ریاست قاضی مقیسه با قرائت آیاتی از قران کریم آغاز شد.

قاضی مقیسه در ابتدای جلسه دادگاه از حمید فلاح هروی متهم ردیف سوم خواست که در جایگاه حاضر شود.

فلاح هروی پیش از شروع دفاعیات گفت: اگر اجازه دهید آقای فلاحتی وکیل بنده چند دقیقه صحبت کند.

در مقابل درخواست فلاح هروی، قاضی مقیسه اجازه صحبت کردن به وکیل وی را نداد و از متهم خواست تا ابتدا دفاعیات خود را قرائت کند.

متهم ردیف سوم گفت: من هیچ سهمی نداشتم و صاحب امتیاز نبودم و تفاهم‌نامه یکطرفه بوده و امضای بنده یک اشتباه بود که قرار بود تفاهم‌نامه مجددا ویرایش و امضا شود که فرصت نشد این اتفاق رخ دهد.

فلاح هروی بیان کرد: ادعای دریافت ٥ میلیون یورو کذب است.

قاضی مقیسه در پاسخ به این بخش از صحبت‌های متهم گفت: در بخشی خود اعلام کردید که ٥ میلیون یورو (معادل ١٥ میلیارد تومان) از فروش سهم FIB دریافت کردید و اکنون انکار می‌کنید: شما اعلام می‌کنید بانک ضرر نکرده است. در حالی که سهامی که ارزش آن حدود ٤ میلیون دلار بوده که به ارزش ٩٠ میلیون یورو به بانک ملت فروخته اید.

قاضی مقیسه در ادامه این جلسه خطاب به متهم ردیف سوم گفت: شما نامه‌ای را به بابک زنجانی ارسال کردید که در آن نامه آمده است (آقای زنجانی سلام من دیروز به بازپرسی مراجعه کردم و قرار بود برای من ١٠٠ میلیون تومان قرار وثیقه صادر شود، اولا من کارمند شما نبودم که اخراجم کرده باشید، بلکه رئیس هئیت مدیره و سهام‌دار بودم و اختیاراتی در سهام‌داری در قانون تجارت دارم) و بابک زنجانی در پاسخ نامه شما اظهار کرد که حتما شما را جو گرفته که چنین حرفی را زده اید و شما از حلال و حرام صحبت می‌کنید، در حالی که منزل شهرک غرب را در زمان بی پولی ام به شما هدیه کردم و ویلای کیش و خودروی بنز ٥٠٠ میلیون تومانی را به شما هدیه دادم، حتی ٤ میلیون دلار سرمایه برای شرکتی که در آن هستید و یک میلیارد هدیه به فرزندتان تقدیم کردم و در مجموع ١٠ میلیارد تومان به شما هدیه دادم.

رئیس دادگاه خطاب به فلاح هروی گفت: مطالبی که قرائت شد را قبول دارید؟

متهم ردیف سوم در پاسخ به سوال قاضی مقیسه گفت: خیر.

قاضی مقیسه مطرح کرد: چرا اقرار کردید؟

فلاح هروی در پاسخ به قاضی مقیسه گفت: این مطالب اقرار بابک زنجانی است.

پرونده تا زمان بازگرداندن پول‌های بیت المال باز است

رئيس دادگاه در ادامه گفت: با مشاركت با شركت HK و كلاهبرداری يک ميليارد و ٢٠٠ ميليون يورويی، ٥ فقره چک به ارزش ٤٤٤ ميليارد و ٥٢٤ ميليون و ٤٥٠ هزار و ٤٠٥ ين ژاپن از آقای مرتضوی مديرعامل وقت سازمان تامين اجتماعی دريافت كرديد. اين پول ها از بيت المال است و تا زمانی كه پول بيت المال بازگردانده نشود، پرونده باز است.

وی عنوان كرد: این در حالی است كه مردم برای ٤٥ هزار تومان يارانه از اين ماه تا ماه بعد چشم به اين مبلغ ناچيز دارند و در مقابل شما پول های بيت المال را به جيب می زنيد.

قاضی مقيسه درباره انكارهای متهم رديف سوم بيان كرد: 3 سال پيش خانواده شما در دادگاه حضور يافتند و دختر شما در آن جلسه اقرار كرد كه پدرم برای بابک زنجانی زحمت كشيده و اين هدايا دستمزد وی بوده است.

متهم رديف سوم در ادامه دفاعيات گفت: بابک زنجانی ٨٤ ميليون يورو سود كرد، درحالی كه به بنده گفته بودند كه ١٠ ميليون يورو سود كردند و اگر از صحت ماجرا مطلع بودم، تفاهمنامه ای را امضا نمی كردم.

وی در ادامه بيان كرد: بنده هيچ سهمی در بانک FIIB نداشتم و فقط نماينده حقوقی بانک بودم؛همچنين هيچ سندی نيست كه بنده پولی دريافت كرده باشم.

قاضی مقيسه در ادامه جلسه گفت: آقای فلاح شما ٤ ميليون دلار ارزش كل بانک FIIB را به مبلغ ٩٠ ميليون يورو به بانک ملت فروخته ايد. شما ١٦٠ ميليون دلار از شركت نيكو گرفته و به بانک ملت داديد.

وی افزوذ: شما سهام بيمارستان پارسيان را خريداری كرديد و اسناد جعلی ارائه داديد.

قاضی مقیسه به متهم گفت: درباره ویلای کیش و خانه شهرک غرب توضیح دهید، لازم نیست به جزییاتی مانند ماساژور وارد شوید.

فلاح هروی گفت: ‌این حرف‌ها و مبالغ واقعیت ندارد، اینها هزینه‌هایی است که در لیست بدهی وارد شده است، یعنی من این مواد را به بابک زنجانی بدهکارم.

وی درباره پرداخت بدهی خود در زمان بازپرسی به قاضی گفت: آقای قاضی من برای شما بسیار احترام قائل هستم و اعتماد دارم شما در زمان باز پرسی به من گفتید که بیا و بدهی خود را پرداخت کن. من گفتم که به چه کسی این پول را بدهم و قرار شد بدهی من در وجه چک پرداخت شود. من با بازپرسی حساب کتاب کردم و کل بدهی من 14 میلیارد تومان شد که من این بدهی را در 3 فقره چک به بازپرس تحویل دادم.

قاضی مقیسه افزود: شما چکی که دادید پاس نشد و پولی در حساب شما نبود.

فلاح هروی گفت: در تاریخ 92/12/28 که پایان سال است، هیچ بانکی مطمئنا پولی را جابجا نمی‌کند، باید این پول را بعد از تعطیلات نقد می‌کردید.

قاضی مقیسه گفت: من در جلسات بازپرسی به شما گفتم که اگر می‌خواهید بدهی خود را بدهید، به هرکس که دوست دارید یک وکالت‌نامه بدهید تا این پول‌ها پرداخت شود. شما اگر می‌خواستید بدهی خود را بدهید، یک نامه می نوشتید که شما را تحت‌الحفظ به بانک ببرند تا بدهیتان را پرداخت کنید.

وی ادامه داد:‌ چرا چکی که شما کشیدید برگشت خورد؟

فلاح هروی گفت: خانواده من بعداز آن جلسات، نامه نوشتند که ما پول را به چه کسی بدهیم، اما کسی قبول نکرد. وکلای من هم درخواست پرداخت بدهی کردند، اما کسی قبول نکرد.

قاضی مقیسه گفت: این که کاری نداشت، می‌توانستند پول را به حساب دادگستری واریز کنند.

فلاح هروی گفت: شما را قسم به نمازهایی که خوانده‌اید، مگر به شما نگفتم که یک نفر را معرفی کنید تا پول را به او بدهم؟

قاضی مقیسه گفت: من مسئول وصول مطالبات نبودم، شما چک دادید به بازپرس پرونده، اما برگشت خورد.

فلاح هروی گفت‌ : چک را باید بعد از عید به بانک می‌بردند.

 قاضی مقیسه گفت:‌ شما از آن زمان تاکنون 3 و نیم سال فرصت داشتید تا این پول را برگردانید، اما این کار را نکردید. همین الان این پول‌ها را برگردانید.

قاضی مقيسه به فلاح هروی گفت: شما اقرار كرده بوديد كه بازوی قدرتمند بابک زنجانی هستيد و بابک را به شركت ها و بانک ها معرفی كرديد، حتی در سال ٨٨ پيش آقای شريفی مدير عامل بانک مسكن وقت رفته بوديد و بابک زنجانی را به آقای شريفی معرفی كرديد.

وی بيان كرد: شما بابک را به عنوان يک اقتصاددان بزرگ به آقای شريفی معرفی كرديد.

قاضی مقيسه عنوان كرد: شما با اموال بانک مسكن سهام خريداری كرديد، آقای فلاح شما بابک زنجانی الكل فروش و اخلال گر را می شناختيد، پس چرا به بانک معرفی كرديد.

متهم ردیف سوم در پاسخ به قاضی مقیسه گفت: بابک را نمی شناختم.

قاضی مقيسه گفت: آقای فلاح شما ١٣٨ شركت سودآور تامين اجتماعی خريداری كرديد و اين وسط تامين اجتماعی و بانک ضرر کرد.

نماينده حقوقی بانک مسكن با ارائه سندی به قاضی مقيسه گفت: ساعت ١١ شب آقای فلاح با فشارهای بابک اقدام به افتتاح حساب برای تامين اجتماعی كرد و با جعل پيامک سوئیفتی به بانک مسكن اعلام كردند كه مبلغ واريز شده است.

قاضی مقيسه گفت: بانک نيز به اشتباه موضوع را تاييد می‌كند و با پولی كه از بانک گرفته ايد پول شركت نفت را داديد و اعلام می كنيد كه بدهی خود را پرداخت كرديد، يعنی با پول بيت المال بدهی به شركت نفت را پرداخت كرديد.

وی گفت: با اسناد جعلی ١٣٨ شركت سودآور تامين اجتماعی را خريداری كرديد، در حالی كه پولی نداديد.

متهم در ادامه دفاعياتش اذعان كرد: حتی اقتصاددانان هم نمی دانستند كه نفت گران خواهد شد كه من بدانم و بخواهم از اين موضوع سوءاستفاده كنم.

وی ادامه داد: بنده ساعت ١١ شب به بانک نرفتم و اگر هركسی ادعا دارد، می تواند فيلم دوربين های بانک را چک كند كه آيا بنده در آن ساعت ترددی از مقابل بانک داشته ام.

قاضی مقيسه گفت: شما از مرتضوی ٥ فقره چک به ارزش ١٧ هزار و ٧٠٠ ميليارد تومان دريافت كرديد.

نماينده حقوقی سازمان تامين اجتماعی بيان كرد: بانک FIIB و بابک زنجانی در يكم دی ماه ٩١ از سوی شورای اتحاديه اروپا تحريم شده بود و شما ٩ روز بعد از تحريم به بهانه دور زدن تحريم با بابک زنجانی و بانک FIIB همكاری داشته ايد. همچنين پول هايی كه در قالب چک دريافت كرديد به همان حساب ارزی واریز شده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار