دهقان به باشگاه خبرنگاران جوان خبر داد:

تدبیر فراکسیون نمایندگان ولایی برای بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی

نایب رئیس فراکسیون نمایندگان ولایی گفت: 18 کمیته تخصصی برای بررسی وزرای پیشنهادی دولت دوازدهم در فراکسیون تشکیل شد.

..محمد دهقان نابب رئیس فراکسیون نمایندگان ولایی در گفت وگو با خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با اشاره به نشست مشترک شورای مرکزی فراکسیون نمایندگان ولایی با کمیته ۱۵ نفره گفتگو برای کارآمدی دولت گفت: در این نشست 18 نفر به عنوان روسای کمیته‌های تخصصی برای بررسی 18 وزیر پیشنهادی کابینه دوازدهم  مشخص شد.

وی افزود: براساس قانون اساسی 50 درصد اختیار  معرفی وزرای پیشنهادی با رئیس‌جمهور است و 50 درصد دیگر هم جزء اختیارات مجلس است که آن را از طریق بررسی صلاحیت‌ها و رای اعتماد به وزرای پیشنهادی انجام می‌شود.

نماینده مردم طرقبه و چناران با تاکید براینکه بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت یکی از مهمترین وظایف عمر 4 ساله نمایندگان مجلس است، تصریح کرد: مانند شوراهای اسلامی شهر و روستا که مهمترین وظیفه‌شان انتخاب شهردار و دهیاران خوب در طول 4 سال وظیفه کاری‌شان است که با یک انتخاب مناسب در پیشگاه مردم سربلند خواهند بود، اگر وکلای ملت هم تلاش کنند تا وزرای خوبی برای کشور برگزینند طبیعتا مهمترین خدمت را به کشور انجام داده‌اند.

 نایب رئیس فراکسیون نمایندگان ولایی اظهار داشت: فراکسیون نمایندگان ولایی نیز بر اساس همان اختیار 50 درصدی برای بررسی صلاحیت وزرای دولت دوازدهم کمیته گفتگو برای کار آمدی دولت را تشکیل داد که این کمیته جلسات متعددی را برگزار کرد و ملاقاتی هم با رئیس جمهور داشت که 15 شاخص را برای تأیید وزرای پیشنهادی مشخص کرد تا ملاک ما برای دادن رأی اعتماد در صحن علنی مجلس باشد.

 دهقان مهمترین این شاخص‌ها را بعد از پایبندی به انقلاب و نظام، پاکدستی، سلامت مالی و کارآمدی دانست و گفت: وزرای دولت دوازدهم باید بتوانند مشکلات مردم را حل کرده و قانون برنامه ششم را به عنوان یکی از اسناد مهم پیش روی دولت در 4 سال آینده اجرا کنند.

وی بیان داشت: برخی از وزرای پیشنهادی در دولت یازدهم عضو هیأت دولت بودند لذا باید کارنامه خود را در این کمیته‌ها تحویل دهند، طبیعتا این کمیته‌ها با استفاده از ظرفیت تمامی نماینده‌ها و افراد مطلع در زمینه سوابق وزرای پیشنهادی در نهایت یک نظر تخصصی به فراکسیون نمایندگان ولایی تقدیم خواهند کرد.

 نایب رئیس فراکسیون نمایندگان ولایی تاکید کرد: طبیعتا تعدادی از وزرا حمایت می‌شوند و تعدادی دیگر هم به صورت مشروط یعنی با قرار دادن شروطی همچون برطرف کردن ضعف‌ها و کارآمدی بیشتر از سوی فراکسیون تایید خواهند شد.

نماینده مردم طرقبه و چناران ادامه داد: برخی دیگر از وزرای پیشنهادی هم امکان دارد مورد مخالفت فراکسیون قرار بگیرند اما این مخالفت ممکن است در حد عدم رأی اعتماد نباشد و این وزرا هم با گفتگو و انجام توصیه‌هایی براساس مبنای اخلاقی بتوانند ضعف‌های خود را بر طرف کنند اما  شاید کمیته‌ها به این نتیجه برسند که باید با برخی از وزرا هم مخالفت شود دیگر آن زمان فراکسیون نمایندگان ولایی با تلاش اجازه نمی‌دهد آن وزیر در صحن علنی هم رأی بیاورد .

به گفته دهقان اسامی رؤسای این کمیته‌های تخصصی هم به شرح زیر است:

عبدالرضا مصری و اسدالله عباسی: رؤسای کمیته گزینه پیشنهادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی

احمد علیرضابیگی: رئیس کمیته بررسی وزیر پیشنهادی کشور

محمدرضا رضایی کوچی: رئیس کمیته بررسی وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی

ابوالفضل حسن‌بیکی: رئیس کمیته بررسی وزیر پیشنهادی اطلاعات

محمدمهدی زاهدی: رئیس کمیته بررسی وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری

جبار کوچکی‌نژاد و جواد ساداتی‌نژاد: رؤسای کمیته بررسی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش

جمشید جعفرپور و نصرالله پژمانفر: رؤسای کمیته بررسی وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی

علی محمد شاعری: رئیس کمیته بررسی وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی

احمد امیرآبادی فراهانی: رئیس کمیته بررسی وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات

سیدعلی ادیانی‌راد: رئیس کمیته بررسی وزیر پیشنهادی نفت

سیدکمال‌الدین شهریاری: رئیس کمیته بررسی وزیر پیشنهادی نیرو

علی‌اکبر کریمی و محمود شکری: رؤسای کمیته بررسی وزیر پیشنهادی اقتصاد

محمدعلی پورمختار: رئیس کمیته بررسی وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان

داریوش اسماعیلی: رئیس کمیته بررسی وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت

سیدقاسم جاسمی و مجتبی ذوالنور: رؤسای کمیته بررسی وزیر پیشنهادی دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح

سید حسین نقوی حسینی: رئیس کمیته بررسی وزیر پیشنهادی امور خارجه

محمد دهقان: رئیس کمیته بررسی وزیر پیشنهادی دادگستری

حسینعلی شهریاری: رئیس کمیته بررسی وزیر پیشنهادی بهداشت، درمان و آموزش پزشکی

وی تاکید کرد: فردا اولین جلسه فراکسیون نمایندگان ولایی با حضور امیر سرتیپ امیر حاتمی کاندیدای احتمالی وزارت دفاع برگزار خواهد شد و هفته جاری و آینده هم این فراکسیون جلساتی را با کاندیداهای احتمالی و پیشنهادی وزارتخانه‌ها برگزار می‌کند.

انتهای پیام/

تشکیل 18 کمیته تخصصی برای بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار