رئیس دانشگاه علوم پزشکی لرستان:

کمبود پزشک متخصص در لرستان

رئیس دانشگاه علوم پزشکی لرستان با بیان اینکه کمبود پزشک متخصص داریم و این کمبود‌ها اثرات بدی ایجاد می‌کند گفت: نگران خستگی بیش‌ازحد پزشکان و حتی پرستاران هستیم.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از لرستان؛  کوروش ساکی ظهر امروز در نشست تخصصی دادگستری و بهداشت درمان استان که در سالن جلسات دادگستری لرستان برگزار شد گفت: در عرصه کار پزشکی و اقدامات درمانی که برای بیماران انجام می‌دهیم همه به این امر متفق‌القول هستیم که خدماتی برای نجات جان بیماران ارائه دهیم.


وی افزود:، ولی در این عرصه اتفاقاتی رخ می‌دهد که ما را به مکان‌ها و مجاری قانونی سوق می‌دهد، اتصالات حوزه پزشکی به حوزه قضایی این مسئله است که پزشکی قانونی وابسته به قوه قضائیه است که این امر اتصال تخصصی برقرار می‌کند و همه نسبت به قانون تمکین می‌کنیم.


رئیس دانشگاه علوم پزشکی لرستان گفت: اجرا و روند فرایند یک پرونده ممکن است چند سال به درازا بکشد که باید توصیه‌های لازم را مد داشته باشیم و نیاز است با ارتباطات ویژه‌ای که با سازمان پزشکی قانونی برقرار می‌کنیم بتوانیم ارتباطات را قوی و عوارض را به حداقل ممکن برسانیم.


وی افزود: اعتماد پزشک نقش بسیار مهمی دارد و در تب سنتی روی این موضوع تأکید زیادی شده است، رابطه بین پزشک و بیمار رابطه‌ای است که نباید به هم بخورد.


ساکی گفت: در راستای دست‌کاری پرونده‌ها بعید است که پرونده‌ها دست‌کاری شود، مواردی که بررسی‌شده است به علوم پزشکی ارائه شود چراکه کمیته‌های مرگ‌ومیر، خطا‌های پزشکی و نظارت بر درمان وجود دارد و بر اساس درجه‌بندی که سالانه از بیمارستان‌ها صورت می‌گیرد به آن‌ها خدمات ارائه می‌شود.


رئیس دانشگاه علوم پزشکی لرستان بابیان اینکه برای مرگ‌ومیر مادران باردار و کودکان زیر پنج سال کمیته‌هایی داریم که خیلی سخت‌گیرانه با این موضوع برخورد می‌کنند گفت: سازمان بهداشت جهانی در دو عرصه تمام کشور‌ها را تحت نظر دارد و کشور ما نیز از شاخص‌ترین کشور‌های خاورمیانه است.

وی گفت: ارتقا سطح خدمات نقش عمده‌ای دارد، در حال حاضر سیستم مقیمی در بیمارستان‌هایی که متخصص به‌اندازه کافی داریم ایجادشده؛ در طول سه سال اخیر برای نخستین بار پزشک متخصص اورژانس به استان آورده و این اقدام را نیز گسترش می‌دهیم.

ساکی با اشاره به اینکه سریع رسیدن سریع بیمار نقش عمده‌ای در کاهش مرگ‌ومیر دارد گفت: برای نخستین بار دو بالگرد به استان داده شد و بالگرد سوم نیز آورده شد؛ سال گذشته از یک‌میلیون ۸۰۰ هزار نفر جمعیت استان سه میلیون و ۲۰۰ هزار نفر به اورژانس بیمارستان‌ها مراجعه کرده‌اند و تنها در بیمارستان شهدای عشایر ۳۵ هزار عمل جراحی انجام‌شده که با این‌حال درصدی به‌عنوان خطا نیز وجود دارد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی لرستان افزود: در بحث کمبود متخصص و پزشک باید گفت این کمبودها اثرات بدی ایجاد می‌کند، ما نگران خستگی بیش از حد پزشکان و حتی پرستاران هستیم، در استان برخی تخصص‌ها پزشکان تک‌نفره هستند که میزان خطا را بالا خواهد برد.


وی با بیان اینکه در حال حاضر کمبود حدود ۱۰۰ هزار پرستار در کل کشور داریم گفت: در استان لرستان شعبه‌ای به‌صورت ویژه بحث قضایای پزشکی را بررسی کند.

انتهای پیام / د

نگران خستگی بیش از حد پزشکان و پرستاران هستیم

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار