ادیانی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح کرد؛

تبیین جایگاه فقهی و حقوقی مراسم تحلیف رئیس جمهور

نماینده مردم قائمشهر جایگاه فقهی و حقوقی مراسم تحلیف رئیس جمهور را تبیین کرد.

سسیدعلی ادیانی نماینده مردم قائمشهر در گفت‌وگو با خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ پیرامون جایگاه فقهی و حقوقی مراسم تحلیف رئیس جمهور گفت: طبق اصل ۱۲۱ قانون اساسی رئیس جمهور باید در مجلس شورای اسلامی و در حضور رئیس قوه قضاییه و اعضای شورای نگهبان سوگند یاد کند و سپس آن سوگندنامه را که یک سند رسمی است، امضا کند.

نماینده مردم قائمشهر با اشاره به اینکه مراسم تحلیف چند وجهی است، تصریح کرد: در وهله اول مراسم تحلیف رئیس جمهور یک امر مذهبی است و در فقه شیعه و حقوق اسلامی جایگاه رفیعی دارد.

ادیانی افزود: از سوی دیگر مراسم تحلیف رئیس جمهور یک امر اجتماعی و در نظام اداری و ساختار سیاسی کشور جزء حقوق عمومی است و با انجام این مراسم دوران جدید ریاست جمهوری آغاز می‌شود.

وی اظهار داشت: مراسم تحلیف رئیس جمهور در صورتی که اکثریت نمایندگان مجلس و رئیس قوه قضاییه حضور نداشته باشند، از نظر شکلی موضوعیت قانونی ندارد.

نماینده مردم قائمشهر با بیان اینکه مراسم تحلیف برای رئیس جمهور الزامات و تعهدات فردی، اجتماعی، شرعی، دنیوی و اخروی به دنبال دارد، گفت: از این منظر مراسم تحلیف از اهمیت و جایگاه فوق‌العاده بالایی برخوردار است.

وی تصریح کرد: طبق اصل ۱۲۲ قانون اساسی رئیس جمهور در حدود اختیارات و وظایفش در برابر ملت، رهبر معظم انقلاب اسلامی، مجلس شورای اسلامی و با سوگندی که یاد می‌کند در برابر خداوند مسئولیت دنیوی و اخروی دارد.

ادیانی با اشاره به اینکه عملکرد رئیس جمهور تحت نظارت رئیس قوه قضاییه قرار می‌گیرد، گفت: بر همین مبنا دیوان عالی کشور طبق اصل ۱۱۰ قانون اساسی در صورت عدم انطباق رفتار  رئیس جمهور با قانون می‌تواند تقاضای عزل وی را کند که نامه این درخواست را رئیس قوه قضاییه به مقام معظم رهبری ارسال می‌کند.

نماینده مردم قائمشهر با بیان اینکه رئیس جمهور باید در برابر نمایندگان مجلس شورای اسلامی هم پاسخگو باشد، گفت: در صورتی که دو سوم نمایندگان مجلس شورای اسلامی به عدم کفایت سیاسی رئیس جمهور رأی دهند، رهبر معظم انقلاب می‌توانند رئیس جمهور را عزل کنند.

وی ادامه داد: همچنین برابر اصل ۱۱۰ قانون اساسی زمانی که دیوان عالی کشور تشخیص دهد که رئیس جمهور به وظایف قانونی خود عمل نمی‌کند، می‌تواند تقاضای عزل وی را از رهبر معظم انقلاب داشته باشد. 

ادیانی خاطرنشان کرد: اگر رئیس جمهور به تعهدات خود مطابق با اصل ۱۲۱ قانون اساسی و سوگند روز تحلیف عمل نکند، خود به خود منعزل است به این معنا که شاید در ظاهر رئیس جمهور باشد و بتواند در چهارچوب وظایف و اختیاراتش امر و نهی کند، اما چون به سوگند خود وفادار نبوده، از لحاظ شرعی عزل می‌شود.

انتهای پیام/

 

بررسی جایگاه مراسم تحلیف رئیس جمهور از لحاظ حقوقی و فقهی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار