وزرای خارجه آسه آن: تنش در شبه‌جزیره کره صلح و امنیت جهانی را به مخاطره می‌اندازد

وزرای خارجه کشورهای جنوب شرق آسیا درباره تشدید تنش‌ها در شبه‌جزیره کره به علت آزمایش موشک‌های دور برد کره شمالی به شدت ابراز نگرانی کردند.

وزرای خارجه آسه آن: تنش در شبه‌جزیره کره صلح و امنیت جهانی را به مخاطره می‌اندازدبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری رویترز، اتحادیه کشورهای جنوب شرقی آسیا (آسه آن) با اتخاذ موضعی سختگیرانه تر در مقایسه با مواضع قبلی از کره شمالی خواسته است تا به قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل در زمینه برنامه هسته ای این کشور پایبند باشد و در جهت برقراری صلح منطقه ای گام‌های مثبتی بردارد.

این بیانیه به جای ضمیمه شدن در بیانیه پایانی اجلاس وزیران خارجه آسه آن به صورت جداگانه منتشر شده است.

پس از اجلاس وزیران خارجه آسه آن، نشست سالانه مجمع منطقه ای آسه آن، در روز دوشنبه به منظور بررسی و مذاکره در خصوص مسائل امنیتی آسیا با شرکت بیست و هفت وزیر خارجه شامل روسیه، ژاپن، کره جنوبی، آمریکا، چین و کره شمالی در مانیل برگزار می شود.

بیانیه وزیران خارجه آسه آن می افزاید ما قویا از کره شمالی به عنوان یکی از شرکت کنندگان در اجلاس مجمع منطقه ای آسه آن می خواهیم که در جهت تحقق آرمان و دیدگاه های این مجمع و حفظ منطقه آسیا - اقیانوس آرام به عنوان منطقه بهره مند از صلح پایدار، ثبات، دوستی و رونق و شکوفایی گام‌های مثبتی بردارد.

این موضع گیری آسه آن در قبال کره شمالی از آنچه که آمریکا از این کشورها خواسته بود ملایم تر قلمداد می شود زیرا واشنگتن از کشورهای جنوب شرق آسیا خواسته بود تا سطح روابط خود را با پیونگ یانگ کاهش دهند.

آلن پیتر کایتانو، وزیر امور خارجه فیلیپین که کشورش میزبانی این اجلاس را بر عهده دارد دیروز اعلام کرده بود آسه آن موضوع اخراج کره شمالی از مجمع منطقه ای آسه آن را در دست بررسی ندارد. وی بر ضرروت تداوم مذاکرات و استفاده از فرصت اجلاس کنونی برای تداوم گفتگو با کره شمالی تاکید کرده بود.

برخی کشورهای آسیایی ماننده کره جنوبی امیدوارند در نشست مانیل مذاکرات دوجانبه ای با ری یونگ هو، وزیر خارجه کره شمالی داشته باشند. وی روز شنبه پیونگ یانگ را ترک کرده وهم اکنون در مسیر عزیمت به مانیل قرار دارد.

رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا نیز قرار است در اجلاس مانیل شرکت کند و چین و کشورهای آسیایی را برای تشدید اقدامات ضد کره شمالی تحت فشار قرار دهد.

 

انتهای پیام/

 

تلاش کشورهای جنوب شرق آسیا برای برقراری صلح در شبه‌جزیره کره

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار