جهانگيری در ديدار معاون اول نخست وزير اوكراين:

برقراری تجارت مستقيم لازمه ارتقا مناسبات اقتصادی ايران و اوكراين است

معاون اول رييس‌جمهور گفت: لازم است برای تقويت مناسبات اقتصادی دوجانبه، تجارت مستقيم ميان ایران و اوکراین برقرار شود.

جهانگیریبه گزارش حوزه دولت گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، اسحاق جهانگيری معاون اول رئیس‌جمهور  در ديدار استپان كوبيو معاون اول نخست وزير اوكراين كه به منظور شركت در مراسم تحليف رييس جمهور به تهران سفر كرده است، تبادل هيأت‌ها و آمد و رفت مقامات دو كشور را گامی مؤثر در تقويت مناسبات تهران ـ كيف برشمرد و اظهار داشت: ايران و اوكراين در دو دهه گذشته از روابط سياسی خوب و صميمانه برخوردار بوده‌اند كه اين روابط بر پايه احترام متقابل و براساس منافع دو كشور در حال توسعه بوده است.

معاون اول رييس‌جمهور همچنين با بيان اينكه جمهوری اسلامی ايران آمادگی دارد روابط خود را در همه زمينه‌ها با اوكراين توسعه دهد، به ظرفيت‌ها و توانمندی‌هاي دو كشور در زمينه‌های مختلف اشاره و خاطر نشان كرد: اقتصادهای ايران و اوكراين می ‌توانند مكمل يكديگر باشند و دو كشور بايد دستاوردها و توانمندی‌های خود را در زمينه‌های انرژی، كشاورزی و علم و فناوری در اختيار يكديگر قرار دهند.

وی با تأكيد بر نقش كميسيون مشترک همكاری‌هاي ايران و اوكراين در رفع موانع پيش روی توسعه مناسبات و سرعت بخشيدن به روابط اقتصادی دو كشور، گفت: بايد كمك كنيم كه جلسات اين كميسيون  به طور منظم و مستمر برگزار تا موافقت نامه‌های موجود ميان دو كشور از طريق كميسيون همكاری‌ها پيگيری و اجرا شود.

جهانگيری با بيان اينكه حجم مبادلات تجاری ايران و اوكراين تاكنون نتوانسته متناسب با روابط خوب سياسی دو كشور ارتقاء پيدا كند، تصريح كرد: نيازمند كار جدی و برنامه‌ريزی دقيق برای افزايش مبادلات اقتصادی دو كشور هستيم و ايران و اوكراين می‌توانند در زمينه‌های مختلف همچون حمل و نقل، ترانزيت كالا، فناوری های پيشرفته، كشاورزی، تجارت و سرمايه گذاری، همكاری های مشترک داشته باشند.

جهانگيری بر لزوم رفع موانع پيش روی ارتقاء سطح مناسبات تجاری ميان ايران و اوكراين تأكيد كرد و افزود: موانع پيش روی همكاری‎های بانكی دو كشور به عنوان پيش نياز همكاری‌های اقتصادی و نيز تسهيل در صدور رواديد براي تجار و بازرگانان دو كشور از موانع اصلی پيش روی تقويت روابط اقتصادی تهران و كيف است كه اميدوارم هرچه زودتر برطرف شود.


معاون اول نخست وزير اوكراين نيز در اين ملاقات با بيان اينكه دو كشور می‌توانند روابط دو جانبه خود را در زمينه‌های مختلف ارتقاء دهند، گفت: انرژی و كشاورزی از مهمترين زمينه‌های همكاری برای ايران و اوكراين است و دو كشور می‌توانند نقش مهمی در تأمين امنيت غذايی و تأمين انرژی برایيكديگر ايفا كنند.

استپان كوبيو با استقبال از پيشنهاد معاون اول رييس جمهور كشورمان مبنی بر برقراری تجارت مستقيم ميان دو كشور، تصريح كرد:روابط تجاری و اقتصادی ايران و اوكراين بايد به صورت مستقيم و بدون واسطه انجام شود كه اين امر نيازمند برنامه ريزی و تدوين نقشه راه است.

وی زمينه های دانشگاهی و علمی، انرژي، صنعت و همكاری در اجرای پروژه‌های زيرساختی را از جمله زمينه‌های همكاری ايران و اوكراين برشمرد و با ابراز اميدواری نسبت به چشم انداز روابط اقتصادی دو كشور، گفت: اميدوارم فصل جديدی در مناسبات ايران و اوكراين گشوده شود و شاهد ارتقاء سطح مناسبات دو كشور باشيم.

 

انتهای پیام /

بررسی زمینه های همکاری اقتصادی و تجاری ایران و اوکراین

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار