کرمان؛

مس سرچشمه ؛ بزرگترین مجتمع معدنی جهان

معدن مس سرچشمه یکی از بزرگترین مجتمع‌های صنعتی معدنی جهان محسوب شده و بزرگ‌ترین تولیدکننده مس ایران است.

مس سرچشمه ؛ بزرگترین مجتمع معدنی جهانبه گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان محمد حسنی ؛ مدیر مس منطقه کرمان با اشاره به اینکه این معدن یکی از بزرگترین معادن روباز جهان به شمار می‌رود ، گفت: ذخیره زمین‌شناسی آن، بالغ بر یک میلیارد و دویست میلیون تن سنگ سولفوری با عیار متوسط هفت دهم درصد برآورد شده‌ است.

وی افزود: سالانه حدود 63 میلیون تن مواد معدنی در استان کرمان استخراج می شود که 21 درصد استخراج کل کشور را در بر می گیرد و همچنین 42 نوع ماده معدنی از 380 معدن این استان استخراج می شود که مس، سنگ آهن، زغال سنگ ،کرومیت و تیتانیوم از جمله مواد معدنی شاخص این استان است.

حسنی بخش ‌های تولیدی مجتمع مس سرچشمه را معدن، تغلیظ، ذوب، پالایشگاه و ریخته‌گری‌ ها و لیچینگ دانست و تصریح کرد: حدود 105 میلیون تن خاک طی پارسال از 2 معدن مس سرچشمه و میدوک برداشت شده که از این میزان حدود 35 میلیون تن سنگ سولفور مس بدست آمده است.

وی افزود: از 35 میلیون تن سنگ سولفور برداشت شده طی فرآیند استحصال تقریبا 775 هزار تن کنستانتره مس تولید می شود که از این میزان 220 هزار تن مس خالص بدست می آید که این امر بیانگر سخت و طاقت فرسا بودن کار معدن است.

وی گفت: 15 هزار و 700 نیروی انسانی به طور مستقیم در مجتمع مس سرچشمه مشغول به کار هستند.

انتهای پیام/ح

مس سرچشمه ؛ بزرگترین مجتمع معدنی جهان

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار