واشنگتن‌تایمز گزارش داد: بحث و جدل داغ میان اعضای دولت ترامپ بر سر نحوه برخورد با برجام

روزنامه واشنگتن‌تایمز در گزارشی بررسی اختلاف نظر «دونالد ترامپ»، «رکس تیلرسون» و دیگر مقامات آمریکایی درباره توافق هسته‌ای ایران پرداخت.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ پایگاه اینترنتی واشنگتن تایمز در گزارشی نوشت: بحث داغی میان اعضای کابینه «دونالد ترامپ»، رئیس جمهور آمریکا، بر سر تایید نکردن پایبندی ایران به توافق هسته‌ای جریان دارد که در زمان ریاست جمهوری «باراک اوباما» به امضا رسید.

با وجود انتقادات زیادی که علیه ترامپ درمورد پیگیری وعده‌های انتخاباتی مطرح می‌شود، وی هنوز توافق هسته‌ای ایران را پابرجا نگه داشته است؛ اما به نظر می‌رسد ترامپ بیش از هر زمان دیگری در حال فراهم کردن مقدمات لغو این توافق است. در این میان، رئیس جمهور از مشاوران ارشد خود کمک می‌گیرد تا در موعد بعدی ارائه گزارش درمورد پایبندی ایران به برجام، در ماه اکتبر، دیگر این پایبندی تایید نشود.

واشنگتن‌تایمز نوشت: تایید نشدن پایبندی ایران به توافق هسته‌ای، نخستین گام ترامپ در عمل به وعده انتخاباتی‌اش خواهد بود؛ اما بحث و جدل فراوانی را در میان کابینه ترامپ و متحدان آمریکا بوجود می‌آورد که پیش از این با خروج واشنگتن از توافق آب و هوایی پاریس نیز به شدت مخالفت کرده بودند.

موضوع این است که آیا انگلیس، فرانسه و آلمان- که دو سال پیش همراه با چین و روسیه از توافق هسته‌ای ایران دفاع کردند- با ترامپ در سیاست‌های بازدارنده خارجی همراه می‌شوند؟ سیاست‌هایی که از سوی واشنگتن به بهانه آزمایش‌های موشکی ایران و نقض حقوق بشر در این کشور اعمال می‌شوند. حتی اگر واشنگتن موفق شود تهران را به نقض برجام متهم کرده و دلیل محکمی برای برهم زدن توافق هسته‌ای بیابد، باز این آمریکا است که در نهایت منزوی می‌شود.

در طرف دیگر، رکس تیلرسون به این موضوع اذعان کرد که هنوز مشخص نیست آیا متحدان اروپایی در صورت برهم زدن برجام، طرف آمریکا را می‌گیرند یا طرف ایران. اختلاف نظر واقعی ترامپ و تیلرسون بر سر این موضوع است که چگونه باید این توافق را به جلو پیش برد. ترامپ در مصاحبه با وال استریت ژورنال گفته بود در موعد 90 روزه بعدی، دیگر پایبندی ایران به توافق هسته‌ای را تایید نخواهد کرد. اما تیلرسون به خبرنگاران حاضر در کنفرانس خبری وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد چنین قضاوتی می‌توان پیامدهای متعددی داشته باشد. تیلرسون و تعدادی دیگر از مقامات آمریکایی معتقد هستند، این کشور باید قدرت بازدارندگی بیشتری علیه ایران داشته باشد. تیلرسون در این باره گفت: آیا ما می‌خواهیم توافق هسته‌ای را پاره کنیم و از کنار موضوع بگذریم؟ ما انتظار داریم ایران در مسیر اصلی توافق قرار بگیرد و اینجا بایستیم تا پاسخگوی آنها باشیم. من فکر می‌کنم ابزارهای جایگزین بسیاری وجود دارد که می‌توانیم با استفاده از آن، توافق هسته‌ای را در مسیر ارتقاء سیاست‌های خود و نحوه ارتباط با ایران به کار گیریم.

یک منبع آگاه که نامش فاش نشده است اظهار داشت: یک درگیری داخلی میان مقامات آمریکایی بر سر این موضوع وجود دارد. تنش‌های لفظی میان «جوئل رایبرن»، مدیر کل امنیت ملی دولت ترامپ در امور عراق، ایران، لبنان و سوریه، «کریستوفر فورد»، مدیر شورای امنیت ملی آمریکا در امور سلاح‌های کشتار جمعی، و چند نفر دیگر از جمله شخص وزیر امور خارجه، «استیو بنن»، استراتژیست ارشد ترامپ، و «جرد کوشنر»، داماد ترامپ، بیش از سایرین دیده می‌شود.

برخی معتقدند هدف نهایی ترامپ این است که ایران توافق هسته‌ای را برهم زند. تحریم‌های جدید که ترامپ علیه ایران وضع کرده، موجب خشم مقامات تهران شده؛ اما هنوز سخنی از برهم زدن برجام به گوش نرسیده است.

«مارک دوبویتز»، کارشناس سیاست‌های ایران در مرکز دفاع دموکراسی‌ها در واشنگتن، در این باره گفت: نمی‌توان با اطمینان گفت اختلافی میان ترامپ و تیلرسون بر سر برجام وجود دارد. هر دو نفر شیوه اجرایی متفاوتی برای رویارویی با این موضوع دارند. ترامپ تهدید می‌کند توافق هسته‌ای را لغو  خواهد کرد؛ حال آنکه تیلرسون این پیام را به دیپلمات‌های آمریکایی می‌دهد که حتی اگر پایبندی ایران به برجام در ماه اکتبر تایید نشد، نباید توافق را کنار گذاشت و باید با اقدامات بازدارنده بیشتری، ایران را در مسیر محدودسازی نگه داشت.

این کارشناس آمریکایی معتقد است در صورت حفظ توافق و اعمال فشارهای بیشتر علیه ایران، متحدان اروپایی نیز از آمریکا حمایت خواهند کرد؛ زیرا آنها هرگز بازار 400 میلیارد دلاری ایران را به بازار 19 هزار میلیارد دلاری آمریکا ترجیح نمی‌دهند.

 

انتهای پیام/

گزارش واشنگتن‌تایمز درباره اختلافات در دولت ترامپ درباره برجام

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار