روحانی در مراسم تنفیذ حکم ریاست جمهوری:

دولت دوازدهم برنامه اقتصادی خود را با هدف «انقلاب اقتصادی» طراحی کرده است/اولویت اصلی دولت دوازدهم افزایش تولید و اشتغال است

رئیس جمهور با بیان اینکه مهار تورم و رشد اقتصادی حق مردم است، گفت: علیرغم گام‌های بلندمان هنوز تا رسیدن به جایگاه بلند قدرت اقتصادی فاصله داریم.

دولت دوازدهم برنامه اقتصادی خود را با هدف «انقلاب اقتصادی» طراحی کرده است/اولویت اصلی دولت دوازدهم افزایش تولید و اشتغال استبه گزارش گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی رئیس جمهور منتخب دوازدهم پس از دریافت حکم تنفیذ خود از مقام معظم رهبری، اظهار داشت: خدای بزرگ را سپاسگزارم که یکی از بهترین روزها در آستانه ولادت علی بن موسی الرضا(ع) که فخر همه ما ایرانیان است را برای آغاز به کار دولت دوازدهم مقدر فرمود.

وی افزود: ایران با همه عظمت و شکوت تاریخی خود در برابر اسلام از سر ادب و اعتقاد تسلیم شد. آنچه ایران را به اسلام آورد نه برق شمشیر که نور امامت و نبوت بود.

روحانی بیان داشت: ما ایرانی هستیم و مسلمان و دوستدار اهل بیت(ع) ما امامت را از امام علی(ع)، شهادت را از امام حسین(ع) و شریعت را از امام صادق(ع) آموختیم. ایشان به ما آموختند چطور می‌توان با زبان منطق با دیگران صحبت کرد.

رئیس جمهور دولت دوازدهم ادامه داد: امام با اکراه و اجبار حکومت را پذیرفت تا شیعه را به عنوان یک مذهب سیاسی و اجتماعی احیا کند و ارکان سلطنت عباسی را که به نام خلافت خود را وارث نبوت می‌دانست به لرزه در‌آورد، 

وی تصریح کرد: امام با اکراه و اجبار حکومت را پذیرفت تا شیعه را به عنوان یک مذهب سیاسی و اجتماعی احیا کند و ارکان سلطنت عباسی را که به نام خلافت خود را وارث نبوت می‌دانست به لرزه در‌آورد، امام حکیمی که توطئه‌ ظالمان زمان را با سرانگشت تدبیر به فرصتی برای گسترش اندیشه و آرمان حق‌جویان تبدیل کرد.

حجت الاسلام روحانی تأکید کرد: امام مهربانی که با رفتار خود درس مدارا و محبت را به ما آموخت، امام دانا و دانش گستری که آیین احتجاج و گفتگو را با پیروان مذاهب دیگر به ما یاد داد و نشان داد که چگونه باید با دیگران با منطق و زبان خودشان سخن گفت تا عرصه‌ای برای پیروزی اهل علم و ایمان شود.

رئیس جمهور دولت دوازدهم افزود: سپاس خدایی را که حیاتمان را در عصر انقلاب اسلامی قرار داد تا شاهد حضور اراده الهی در این سرزمین در سقوط طاقوت و صعود حق باشیم امری که شاهد مجاهدت امام و امت بود و تلاش امامی که پس از سال‌ها تبعید و مبارزه خودباوری، استقلال، آزادی و عزت را به ملاتش ارزانی داشت.

وی اظهار داشت: ملتی که از میان تمام نظام‌های حکومتی جمهوری اسلامی ایران را به عنوان تنها مسیر درست برای حراست از استقلال و آزادی و فرهنگ خود برگزید که اولین و بزرگترین دستاورد حقوقی آن تصویب قانون اساسی بود تا پشتوانه اصلی استیفای ملت و ضامن اسلامیت و جمهوریت نظام باشد.

رئیس جمهور دولت دوازدهم تأکید کرد: قرن شمسی حاضر که به پایان آن نزدیک شده‌ایم دوران تجربه‌اندوزی برای مواجهه برای ادامه راه ایران با جهان مدرن است. در گذر چهار دهه گذشته درس‌ها و عبرت‌های بسیاری را آموخته‌ایم و همه آن‌ها را توشه راهی خواهیم ساخت که در پیش داریم.

حجت الاسلام روحانی گفت: ما در ادامه راه جمهوری اسلامی ایران دولتی یکپارچه از جمهوریت و اسلامیت داریم و نباید هیچ یک از آن‌ها نادیده گرفته شود و آموخته‌ایم که جامعه ایرانی به لحاظ زندگی دارای تنوع است و زنان، مردان جوانان، روستاییان و شهرنشینان ما به یک شیوه زندگی نمی‌کنند و همه برداشت یکسانی از فرهنگ و هنر ندارند و این تفاوت و تنوع باید به رسمیت شناخته شود. چرا که همه اقوام ایرانی پاره تن مام وطن هستند و حق دارند مورد توجه و مشارکت بیشتری قرار بگیرند تا توسعه اقتصادی، اجتماعی و سیاسی متوازن و عادلانه در همه کشور محقق شود.

هنوز تا رسیدن به جایگاه بلند اقتصادی در سطح منطقه و جهان فاصله داریم

وی اظهار داشت: ما باور داریم علی‌رغم گام‌های بلندمان هنوز تا رسیدن به جایگاه بلند اقتصادی قوی و تأثیر گذار در سطح منطقه و جهان فاصله داریم و ما امروز می‌دانیم که تحولات مربوط به شرایط جهانی ، منطقه‌ای و ملی مرتبط با زنان و جوانان در حال و آینده کشور تأثیر بسزایی خواهد داشت و اذعان داریم که برای ساختن آینده‌ای که تجلی آزادی، امنیت، آرامش و پیشرفت باشد ناگزیر از اتکای بیشتر بر توانمندی‌های بی پایانشان هستیم. 

رئیس دولت دوازدهم تصریح کرد: پس از چهار دهه همه فعالان سیاسی به این باور رسیده‌اند که فرا تر از شائبه‌های رنگارنگ چاره‌ای جز بنا کردن جامعه‌ای عادلانه و با مشی اعتدایی نداریم و هدف عدالت و اعتبار فراهم کردن فرصت‌های رشد و حمایت برابر به دور از فساد برای همگان در برابر سختی‌های زندگی است.

حجت‌الاسلام روحانی افزود: تلاش دولت برای این است که مردم به حقوق خود دست یابند و ریشه کن شدن فقر و از بین رفتن فساد حق مردم است و دسترسی آسان به امکانات حق مردم است و برابر در برابر قانون، داشتن اظهار نظر و گفتگو و در جریان امور کشور قرار گرفتن حق مردم است و این احقاق حقوق مردم جز با همیاری، همدلی، اعتدال و جلوگیری از افراط و تفریط و اصالت بخشی به حاکمیت قانون و فرهنگ قانون‌گرایی حاصل نخواهد شد.

نظام امین رأی مردم است و رأی مردم را حق‌الناس می‌داند

وی ادامه داد: امروز ما مفتخریم که پس از 39 سال از حیات جمهوری اسلامی ایران همه مردم و جریان‌های سیاسی اتفاق نظر دارند که در جمهوری اسلامی ایران میزان رأی ملت است و مردم از طریق صندوق‌های رأی نظر خود را در مورد سیاست‌ها و شیوه اداره کشور اعلام می‌کند و نظام امین رأی مردم است و رأی مردم را حق‌الناس می‌داند و بر همین اساس توانسته است اعتماد شهروندان را به صندوق‌های رأی جلب کند.

رئیس دولت دوازدهم بیان داشت: مردم با تمام وجود به میدان آمده‌اند و زبان رأی دوباره با نظام، رهبری، دولت و با منتخب خود تجدید پیمان کردند و ملت به زیبایی کار خود را به پایان رساند و خواست خود را به زبان آورد و اکنون بار مسئولیت را بر دوش ما نهاده است و اینک ما باید اعلام کنیم دوباره آمده‌ایم برای اعتدال اسلامی و سربلندی ایران، اقتدار نظام خدمت به همه ایرانیان و صدای مردم را بار دیگر شنیده‌ایم و باید به امید و اعتبار‌‌ان‌ها را با همه وجود توجه کنیم ما برکات نظام مردم سالاری دینی را به خوبی مشاهده کرده‌ایم که نخستین برکت آن است که مردم می توانند علایق و خواسته‌هایشان را از طریق نامزدهای مختلف مطرح کنند.

روحانی افزود: از طریق رأی دادن به نامزد مورد نظر خود در تعیین سرنوشتشان مشارکت دارند و این فرایند سبب می‌شود که دلبستگی مردم به نظام افزایش یابد و نظام جمهوری اسلامی ایران در برابر نظام‌های پیشین در ایران نظامی عاریتی نباشد و امروز این نظام در عواطف و قلوب مردم ایران ریشه دارد.

وی تصریح کرد: دومین برکت نظام مردم سالاری آن است که چون نظام جمهوری اسلامی ایران متکی بر خواست و اراده مردم است به انجمادو بن‌بست دچار نمی‌شود و در نظام‌های دیکتاتوری چون حکومت را فارغ از خواست مردم تشکیل می‌دادند انطباق حکومت با مسائل اجتماعی از بین می‌رفت لذا با یک انقلاب و شورش حاکمان از خواب بیدار می‌شوند و تازه صدای مردم را می‌شنوند اما نگاه حکیمانه امام در پی‌ریزی نظام جمهوری اسلامی سبب شده که امروز نظام جمهوری اسلامی ایران با تحول شتابان خود را بازسازی کنند.

رئیس جمهور دولت دوازدهم بیان داشت: سومین برکت نظام مردم‌سالاری آن است که همه ما پذیرفته‌ایم که در یک جامعه 80 میلیونی با حکم طبیعت اسلامی در مورد موضوعات مختلف سیاسی اقتصادی، فرهنگی طیف گسترده‌ای از مواضع و دیدگاه‌ها وجود دارد و البته پذیرفته‌ایم که برای اداره کشور رأی مردم است که از بین ‌دیدگاه‌های مختلف راه مورد نظر خود را انتخاب می‌کند.

دستاورد بزرگ مردم‌سالاری دینی ما مرهون امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری است

رئیس قوه مجریه اظهار داشت: بدون شک این دستاورد بزرگ مردم سالاری دینی ما مرهون امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری است که با یک نگاه راهبردی، مشی‌ پدرانه و سعه‌ صدر بستر رشد را برای فرزندان انقلاب با سلایق سیاسی مختلف را فراهم کردند.

روحانی گفت: نظام جمهوری اسلامی در کنار دستاوردهای بزرگ آزادی، استقلال مردم سالاری و امنیت، دستاوردهای مهمی نیز در حوزه رفع فقر داشته است. عدالت اجتماعی و رفع فقر از جمله آرمان‌های انقلاب اسلامی بوده و از ابتدای انقلاب تاکنون دولت و سایر نهادهای نظام خدمات‌های گسترده‌ای را ارائه کردند.

وی اضافه کرد: در نتیجه این خدمات، نظام جمهوری اسلامی توانسته است نسبت به درآمد 10 درصد غنی به 10 درصد فقیر جامعه را از حدود 25 برابر در سال 56 به حدود 14 برابر در سال 94 کاهش دهد.

رئیس جمهور افزود: دولت یازدهم از طریق بازگرداندن ثبات اقتصادی، کاهش تورم و افزایش خدمات عمومی همچنین انجام طرح تحول نظام سلامت قدم‌های مهمی‌ اتخاذ کرد، با این حال هنوز هم وضعیت فقر و نابرابری در کشور شایسته مردم ایران و ‌زیبنده نظام جمهوری اسلامی ایران نیست.

رئیس قوه مجریه یادآور شد: همان طور که در دوران انتخابات وعده دادم یکی از وعده‌های دولت دوازدهم ریشه‌کن کردن کامل فقر مطلق از جامعه ایران و ایجاد نظام جامع تأمین اجتماعی است، لذا امیدوارم در پایان دولت دوازدهم شاهد کارنامه درخشان‌تری برای نظام جمهوری اسلامی در کاهش نابرابری باشیم.

رفع فقر در گروی ایجاد اشتغال است

روحانی با بیان اینکه دستیابی به عدالت اجتماعی در گروی ایجاد ثروت در کشور است، خاطر نشان کرد: رفع فقر در گروی ایجاد اشتغال است چراکه یکی از مهمترین مجاری ایجاد فقر بیکاری بوده و کشور هم امروز با موج بزرگ افراد جویای شغل مواجه است به همین دلیل کشور نیازمند آن است که در سالهای آینده شرایط لازم را برای رشد شتابان اشتغال فراهم کند.

وی ادامه داد:‌ می‌دانیم که ایجاد اشتغال و تولید ثروت مستلزم سرمایه‌گذاری‌های گسترده و دسترسی به بازار و فناوری‌های پیشرفته است، بر این اساس دولت اولویت‌ خود را افزایش تولید و اشتغال می‌داند و در تداوم حرکت دولت یازدهم برنامه اقتصادی خود را بر مبنای سیاست‌های کلی نظام خصوصا سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و اصل 44 قانون اساسی و با هدف ایجاد انقلاب اقتصادی طراحی کرده است.

رئیس جمهور تاکید کرد: امروزه ملل جهان به رغم فاصله‌های جغرافیایی، تنوع‌های فرهنگی و اختلاف‌های سیاسی در جهانی به شدت در هم تنیده در همسایگی یکدیگر قرار گرفتند و نمی‌توان توسعه پایدار و عادلانه ملی را بدون برنامه‌ روشن و قابل اعتمادی از تعامل سازنده مؤثر با جهان میسر ساخت.

هیچگاه تحمیل انزوا از سوی دشمن را نمی‌پذیریم

رئیس قوه مجریه تصریح کرد: گذر از دشوارترین تحریم‌ها با ترکیبی از قدرت دیپلماسی و برخورداری از توان بازدارنده دفاعی اولین گام در چنین مسیری بوده است، نظام جمهوری اسلامی اگرچه از سر عزت‌مندی هزینه‌ استقلال کشور را پرداخته و می‌پردازد، اما هیچگاه تحمیل انزوا از سوی دشمن را نمی‌پذیرد و تسلیم خواست بدخواهان در جهت عدم مشارکت فعال ایران در نظام جهانی و به دور ماندن از تحولات و دستاوردهای تجربه ‌بشری را نخواهد پذیرفت.

روحانی اظهار داشت: برجام نشانه حسن نیت نظام جمهوری اسلامی ایران برای تعامل سازنده و مؤثر در سطح بین‌المللی بوده و هست. ما اکنون با اعتماد به‌نفسی بیشتر از گذشته و با پشتیبانی یک ملت بر تعامل سازنده و مؤثر با جهان در چهارچوب قانون اساسی تأکید داریم.

وی با بیان اینکه با پایان انتخابات فصل همکاری و همدل آغاز شده افزود: زمان آن است که همگی در سایه گفت‌وگو، اجماع و انتخاب بهترین کارها همچنین با استفاده از توان و ابتکار همه نیروهای خلاق، کارآمدی نظام را ارتقا بخشیم و رضایت مردم را به ارمغان آوریم.

انتهای پیام/

صحبت های روحانی در مراسم تنفیذ دوازدهمین دوره ریاست جمهوری

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار