در تیتر امشب مطرح شد؛

توسعه شرکت های دانش بنیان راهکار نجات اقتصاد کشور

دبیر ستاد توسعه فرهنگ اقتصاد دانش بنیان تاکید کرد: راه نجات اقتصاد کشور از معبر شرکت های دانش بنیان می گذرد و باید در جهت توسعه این بخش حرکت کنیم.

توسعه شرکت های دانش بنیان راهکار نجات اقتصاد کشوربه گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، کرمی دبیر ستاد توسعه فرهنگ اقتصاد دانش بنیان در برنامه تیتر امشب در خصوص جایگاه شرکت های دانش بنیان در اقتصاد کشور اظهار داشت:مجلس در سال 89 قانون حمایت و تاسیس شرکت های دانش بنیان را تصویب کرد اما تا سال 92 به طور جدی اجرایی نشد.

وی ادامه داد:در سال 92 کارگروهی متشکل از وزارت صنعت، بهداشت دفاع،جهاد کشاورزی و علوم تشکیل شد و اقدامات مناسبی در این خصوص انجام گرفت؛ در ابتدای آن سال 10 شرکت دانش بنیان داشتیم و امروز به 3 هزار و 119 هزار شرکت افزایش یافته که 30 هزار میلیارد تومان برای کشور درآمدزایی داشته اند همچنین 6 هزار شرکت نیز در سامانه شرکت های دانش بنیان ثبت نام کرده اند .

کرمی ادامه داد:میزان اشتغالزایی در این حوزه 15 هزار نفر بوده است.

وی تصریح کرد:ماده اولیه شرکت های دانش بنیان نیروی انسانی است که خوشبختانه در کشور ما نیروی جوان و تحصیلکرده فراوان است و آینده خوبی در این حوزه متصور می شود.

دبیر ستاد توسعه فرهنگ اقتصاد دانش بنیان تاکید کرد: راه نجات اقتصاد کشور از معبر شرکت های دانش بنیان می گذرد و باید در جهت توسعه این بخش حرکت کنیم.

کرمی با بیان اینکه بر اساس قانون، شرکت های دانش بنیان در 3 سطح نوپا، تولیدی و صنعتی تعریف شده است افزود:افراد در همه عرصه ها می توانند به این حوزه ورود پیدا کنند و بسته به توانایی شرکت در یکی از این سطوح قرار گیرند.

بر اساس این گزارش محمد صاحبکار رئیس امور شرکت های دانش بنیان در خصوص تعریف اقتصاد دانش بنیان اظهار داشت:در اقتصاد با فرآیندهایی از تولید ثروت مواجه هستیم که بنیان آن بر مبنای دانش است و در اقتصادهای نوظهور و توسعه یافته در حال گسترش است و ما نیز باید هرچه بیشتر در این حوزه حرکت کنیم.

وی ادامه داد:طی چندسال گذشته پیشرفت مناسبی در این بخش داشتیم؛با وجود اینکه میزان درآمد این شرکت ها به درآمد کل کشور کم است اما رشد بالایی دارد که برای اقتصاد کشور نوید بخش رشد و توسعه است.

صاحبکار در خصوص حمایت های دولت از این شرکت ها تصریح کرد:بسته های حمایتی دولت در این بخش تعریف شده که تامین منابع مالی ارزان قیمت، استفاده از معافیت های مالیاتی به مدت 15 سال، استفاده از معافیت های گمرکی و امکان استقرار شرکت در شعاع شهرهای بزرگ از جمله آین حمایت هاست.

وی افزود: در این راستا 110 برنامه حمایتی جامع تعریف شده که افراد به فراخور نیاز خود می توانند از آن بهره ببرند.

صاحبکار گفت: در خصوص بحث مالی تصور این است که باید شرکت ها وام بگیرند درحالیکه عمده تامین مالی بر اساس سرمایه گذاری و مشارکت در بازار سرمایه و بورس است چون ریسک در این حوزه بالاست و سود هم بالاست بنابراین مکانیزم شکل گرفته در دیگر کشورها نیز بر اساس وام نبوده است.

وی افزود:سازمان بورس اوراق بهادار آیین نامه ای برای صندوق های خطر پذیر مصوب کرده است که از بازار سرمایه تامین منابع می کنند و در این شرکت ها سرمایه گذاری می کنند و  مجموعه این سرمایه گذاری ها سود آور خواهد بود.

این مقام مسئول اظهار داشت:نکته مهم در توسعه اقتصاد دانش بنیان تکمیل زنجیره ها است؛همچنین بازار سازی برای شرکت های دانش بنیان نیز اهمیت ویژه ای دارد .

وی تاکید کرد:در نظر داریم معافیت مالی به شرکتی که طرح پژوهشی خود را به شرکت دانش بنیان داشته ارائه دهیم به این صورت که اگر نیاز فناورانه خود را به شرکت دانش بنیان دادند، معادل مبلغی که به عنوان پروژه پژوهشی شرکت دانش بنیان دادند، معافیت مالیاتی برای آنها در نظر گرفته می شوداین امر باید به صورت لایحه در دولت و سپس در مجلس بررسی شود.

 

انتهای پیام/

ضرورت توسعه شرکت های دانش بنیان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار