باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می دهد:

کشاورزی ایران،تشنه نگاه دانش بنیان/توجه و ارتقای الگوی کشت،شاه کلید حصول توفیقات حداکثری

عرصه زراعت و کشاورزی از حوزه هایی به شمار می رود که به شدت نیازمند حرکت مجدانه در قالب نگاه دانش بنیان است،نگاهی که از ارتقای الگوی کشت تا توسعه صنایع تبدیلی را پوشش دهد.

کشاورزی ایران،تشنه نگاه دانش بنیان/توجه و ارتقای الگوی کشت،شاه کلید حصول توفیقات حداکثریبه گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، زراعت و باغداری از نمونه فعالیت هایی محسوب می شود که نقش بسزایی در توسعه و شکوفایی اقتصادی کشور ایفاء می‌کند و این ادعا زمانی قابل اثبات می شود که سیر شکوفایی و توسعه اقتصادی کشورهای صاحب نام در جهان مورد بررسی و مطالعه قرار گیرد. با رصد روند حرکتی جوامع توسعه یافته، محرز می شود که اکثریت قریب به اتفاق آنها، در حوزه زراعت و باغداری برنامه ریزی اصولی و مدونی را تعریف و تنظیم نموده اند.

به تبع در صورت تحقق چنین روند و رویکردی در کشور ایران، فرآیند توسعه با سرعت، شتاب و انسجام هر چه بیشتری همراه شد و قطعاً بسیاری از چالش های پیش روی کنونی در عرصه های متعدد، علی الخصوص اقتصادی ، مرتفع خواهد شد.

حمزه عقیلی،کارشناس کشاورزی در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی، با اشاره به ضرورت علمی شدن زراعت و باغداری در ایران اظهار داشت: در حال حاضر ایران با مشکلات عدیده ای در حوزه های طبیعی، اقلیمی و آب و هوایی مواجه است که مستقیماً بخش زراعت و کشاورزی این مرز و بوم را هدف قرار می دهد و یقیناً عبور از این چالش ها، مدیریت ویژه و خاص به خود را می طلبد.

وی افزود: اهمیت زراعت و باغداری از منظر اقتصادی، استقلال و امنیت غذایی به میزانی قابل توجه و جدی است که بدون تردید شکست در این عرصه، به مثابه مواجهه با بن بست های هر چه بیشتر اقتصادی خواهد بود.

کارشناس کشاورزی عنوان کرد: در حال حاضر پدیده هایی همچون گرم شدن کره زمین و بحران کم آبی، بسترِ مناسبِ زراعت و باغداری را در برخی از نقاط کره زمین محدود ساخته و استمرار این وضعیت، تهدیدی جدی برای اقتصاد کشور به شمار می رود.

عقیلی گفت: در چنین شرایطی، توجه به الگوی کشت محصولات از چند زاویه، مهم و حائز اهمیت است و در صورت حرکت در این مسیر و نگاه علمی به بخش اشاره شده، مدیریت برون رفت از بحران بصورت ساده تر و ثمر بخش تری محقق خواهد شد.

کارشناس کشاورزی عنوان کرد: یکی دیگر از چالش های حوزه زراعت و کشاورزی برای فعالان این عرصه به موضوع روی دست ماندن محصولات معطوف می شود که به شدت زارعان و باغداران را آسیب پذیر می‌کند.

وی افزود: عدم فروش محصول کشاورزی یا باغداری و یا عرضه آن با حداقل قیمت، به مثابه یک ورشکستگیِ سنگین برای آن فرد یا گروهی خواهد بود که به هر دلیلی در فروش محصول برداشت شده موفق نبوده اند.

عقیلی گفت: مخاطرات و خسارات روی دست ماندن محصولات، زمانی شدید تر و بُغرَنج تر می شود که متأسفانه در حوزه توسعه صنایع تبدیلی نیز آن‌چنان که باید با سرعت و شتاب حرکت نمی‌کنیم و با عنایت به عمر کوتاه بسیاری از محصولات زراعی و بخصوص باغی، به تبع زمان بَر شدن فرآیند فروش،کیفیت محصولات را به شدت تنزل می دهد و طبیعتاً در چنین شرایطی، ارزش ریالی محصولات، به شدت اُفت می‌کند تا جایی که در برخی موارد عرضه محصولات این‌چنینی در بازار امکان پذیر نمی شود و تولیدات برداشت شده به عنوان خوراک دام عرضه می شود.

کارشناس کشاورزی عنوان کرد: در صورت تقویت، توسعه و گسترش صنایع تبدیلی، هدر رفت محصولات به حداقل ممکن می رسد و در بسیاری از حوزه ها شاهد حصول ارزش افزوده هر چه بیشتری نیز خواهیم بود.

از بی اطلاعی و عدم اشراف کشاورزان به نیاز بازار تا تحمیل خسارات سنگین

حمید رستم آبادی، کارشناس بازار،در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی، با اشاره به عدم اطلاع و اشراف کشاورزان و باغداران به نیاز بازار و کمبودها یا اشباع های احتمالی، عنوان کرد: این ناآگاهی، ریشه اصلی تحمیل بسیاری از ضررو زیان ها به فعالان حوزه زراعی است.

وی افزود: باید ساز وکاری تعریف شود که بر اساس آن، نیاز آتی بازار برآورده و احصاء شود و بر مبنا و اساس نیاز موجود،کشاورزان و باغداران مبادرت به کِشت یا برداشت محصول نمایند.

کارشناس بازار عنوان کرد: در صورت حصول این امر، ضریب فروشِ تولیدات کشاورزان به نحو فزآینده‌ای افزایش می یابد و دیگر زارعین، دغدغه فروش محصولات خود را نخواهند داشت.

رستم آبادی گفت: سیاست های حمایتی دولت و طرح هایی که تحت عنوان تضمین خرید محصولات کشاورزی تعریف و اجرایی می شود، نقش بسزایی در آرامش خاطر کشاورزان و فعالیت با دغدغه کمتر ایفاء می کند و از سوی دیگر این طرح ها، از هدر رفت ظرفیت ها و فرصت های بالقوه و ارزنده و محصولات برداشت شده نیز جلوگیری می کند که تحقق و حرکت در این مسیر، دقیقاً به موارات سیاست های اقتصاد مقاومتی قابل تبیین و ارزیابی است.

این کارشناس بازار که خود از فعالان عرصه زراعت و کشاورزی نیز محسوب می شود در خاتمه یادآور شد: با الگوی کشت مناسب قادر خواهیم بود به فراخور نیاز بازار و با توجه به اقتضائات آب و هوایی و کیفیت خاک اراضی زیر کشت، به زراعت و پرداخت و به تبع در این شرایط، احتمال مواجه شدن با آفات و یا بالا رفتن خسارت ناشی از کم آبی و...به حداقل می رسد که البته حصول این امر مستلزم فاصله گرفتن از شیوه های سنتی گذشته و بکارگیری اصوا و قواعد علمی ،نوین و دانش بنیان است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۵ ۱۲ مرداد ۱۳۹۶
خخخخخخخخخخخخخخخخخ خودشونو سرکار گذاشتن بابا کشاورزی می خواین چیکار برید وارد کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۰ ۱۲ مرداد ۱۳۹۶
سلام خداراشکر هر چه در این خصوص صحبت کارشناسی شود کم است.موضوع را جدی بگیریم....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۰ ۱۲ مرداد ۱۳۹۶
خخخخخخخخ
آخرین اخبار