یک شاعر در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

مخاطب باید شعر خوب و ضعیف را بشناسد

در صورت درک مخاطب نسبت به کیفیت اشعار ارائه شده در صفحات مجازی، شعر ضعیف فراموش می‌شود.

بیگی حبیب‌آبادی شاعر در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در خصوص ضعف در بعضی شعرهای چاپ شده گفت: در فضای مکتوب کتاب‌هایی چاپ می‌کنند که وزن و قافیه ندارد یا از استانداردهای لازم در شعر سپید بهره‌ای نبرده است. در طول سال از بین 100 مجموعه شعری که چاپ می‌شود 70 عنوان آن قابل خواندن نیست و هیچ وقت دیده نمی‌شود. تعدادی اشعار فاقد هر گونه ارزش ادبی هستند.

وی درباره مشکل اشعار غیراستاندارد در فضای مجازی بیان کرد: در فضای مجازی هم اوضاع به همین صورت است. خیلی از شعرها را به شاعران بزرگ نسبت می‌دهند در صورتی که این طور نیست. یا شخصی که صفحه‌ای ایجاد می‌کند و مسئولیتی را بر عهده می‌گیرد گاهی فاقد هر گونه اطلاعات لازم در حوزه ادبیات است. برخی صفحات هم خوب هستند. اما فضای مجازی به طور کلی با این مشکل روبروست که خیلی از شعرها را به نام شاعران شناخته شده استفاده می‌کنند؛ در حالی که شعر برای آنها نیست. گاهی هم روی شعر ضعیف نقد ادبی می‌گذارند که این شعر خوبی است.

بیگی حبیب‌آبادی درباه این موضوع مخاطب را مسئول حل این مشکل دانست و ابراز داشت: مخاطب است که درک می‌کند کدام کار ارزشمند است و کدام کار ارزشمند نیست. اگر مخاطب این درک لازم را داشته باشد، این قبیل افراد راه به جایی نخواهند برد. در فضای مجازی، امکان فعالیت به صورت آزاد وجود دارد. باید شخصی که از این صفحه‌ها بازدید می‌کند تشخیص دهد که صاحب این صفحه، سواد و اعتبار لازم برای کنترل و هدایت یک صفحه را دارد یا خیر. در این صورت است که مدتی شخص فضایی را ایجاد می‌کند و بعد از آن نمی‌تواند ادامه دهد.

 

انتهای پیام/

دیدگاه بیگی حبیب‌آبادی درباره اشعار موجود در فضای مجازی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار