نگین فیروزه ای آذربایجان غربی حال خوشی ندارد

نگین فیروزه ای آذربایجان غربی سال هاست که دیگر حال خوشی نداشته و از حضور گسترده مردم در ساحل آن در تابستان ها خبری نیست.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از ارومیه؛ روند خشک شدن دریاچه ارومیه به گونه ای پیش میرود که ازسوی کارشناسان و افراد مختلف هشدارهایی درباره پیامدهای آن در زمینه سلامت, بهداشت و کشاورزی و اجتماعی داده می شود که بیشترین آنها مربوط به بخش سلامت و تبعات اجتماعی است.

این نگین فیروزه ای  که عنوان بزرگ‌ترین دریاچه داخلی ایران و دومین دریاچه شور جهان را با بیش از ۵۰۰۰کیلومتر مربع مساحت، نیز یدک می کشد، از حدود ۲۰ سال پیش شروع به خشکیدن کرد و این روند به گونه ای ادامه یافت که مردم و مسئولان از چند سال پیش به صورت جدی خطر خشک شدن این دریاچه را احساس کردند.

وضعیت بحرانی دریاچه ارومیه کاندیداهای ریاست جمهوری را در سال ۹۲ بر آن داشت تا بر روی این موضوع توجه اساسی داشته به طوریکه حسن روحانی نیز در آن زمان وعده رسیدگی ویژه به دریاچه ارومیه را داده و در نخستین جلسات هیئت دولت یازدهم این موضوع راتصویب کرد.

اقدامات اولیه انجام گرفت و فارغ از نحوه عملکرد ستاد احیا که در مواردی اعتراض نمایندگان مجلس را در پی داشته, هر از گاهی برخی کارشناسان این اقدامات را بی نتیجه عنوان کردند.

 

خشک شدن دریاچه ارومیه جان 14 میلیون نفر را تهدید می کند

مدیرکل مدیریت بحران آذربایجان غربی امیرعباس جعفری  در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از ارومیه؛ با اشاره به اینکه خشک شدن دریاچه ارومیه جان ۱۴ میلیون نفر را تهدید می کند گفت: اگر دریاچه ارومیه احیا نشود بیش از ۱۴ میلیون نفر جانشان در خطر خواهد بود و انواع بیماری ها آنها را تهدید می کند.

وی گفت:کشاورزان و همه اقشار مختلف مردم باید به نقش خود در مقابله با این بحران عمل کرده و احساس مسئولیت کنند.

جعفری با اشاره به اینکه وضعیت دریاچه ارومیه نسبت به سه سال گذشته، تثبت شده است، تصریح کرد: اقداماتی مانند اتصال رودخانه های زرینه و سیمینه رود میاندوآب، انتقال آب از رودخانه زاب، تغییر الگو و انتقال آب با لوله به مزارع کشاورزی از جمله اقدماتی بودند که انجام گرفته اند.

مدیرکل مدیریت بحران آذربایجان غربی اظهار کرد: هر ساله باید به طور میانگین هشت درصد از مصرف آب کشاورزی را کاهش دهیم تا در برنامه پنج ساله، مصرف آب را ۴۰ درصد کاهش دهیم.

 رئیس دفتر ستاد احیای دریاچه ارومیه درگفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از ارومیه؛ راهکارهای ضرب الاجل دولت با تشکیل کارگروه و ستاد احیای دریاچه ارومیه به منظور تثبیت وضعیت و نیز احیای این حوضه آبریز، برای اثرگذاری بلندمدت برنامه ریزی شده و به صورتی است تا سال ۱۴۰۳ نتیجه مثبت خود را به نمایش خواهد گذاشت.

فرهاد سرخوش اشاره ای به سیر نزولی سطح آب دریاچه ارومیه داشت و اظهار کرد: وضعیت دریاچه طی چندین سال گذشته روند نزولی داشته که در سال های ۹۳ و ۹۴ به بحرانی ترین و کم ترین وسعت دریاچه رسیده بودیم. در سال های قبل یک هزار و ۲۰ کیلومتر وسعت این دریاچه بوده که در شهریور و مهرماه ۹۴ این میزان به حدود ۶۰۰ الی ۷۰۰ کیلومتر رسیده است.

انتهای پیام/ب

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.