آقاجانی مطرح کرد؛

وجود ۲۴۰۰ دستگاه آمبولانس در اورژانس پیش‌بیمارستانی

معاون درمان وزارت بهداشت گفت: اکنون اورژانس پیش‌بیمارستانی دارای ۲ هزار و ۴۰۰ دستگاه آمبولانس پیشرفته است.

2 هزار و 400 دستگاه آمبولانس در اورژانس پیش‌بیمارستانیبه گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ محمد آقاجانی‌ معاون درمان وزارت بهداشت‌ در نخستین جشنواره تقدیر از بیمارستان‌های برتر‌ در اجرای برنامه 247 و 724 که امروز در بیمارستان‌ قلب شهید رجایی‌ برگزار شد‌، اظهار کرد: طرح 247 ( درمان سکته قلبی‌ ) و 724 ( درمان سکته مغزی ) در حال انجام است، 46 درصد از مرگ و میرهای‌ کشور ناشی از سکته‌های قلبی و مغزی حاد است که از این میان شیوع سکته‌های قلبی‌ بیشتر از مغزی است.

وی بیان کرد: از بین بیماری‌های مختلف سکته قلبی و مغزی‌ قابل پیشگیری و درمان هستند امروزه پیشگیری دارای سطوح متفاوتی‌ است، در پیشگیری‌ اولیه‌ ما به جلوگیری از ابتلا به عوامل خطر می‌پردازیم‌ و در پیشگیری‌ ثانویه‌ هدف ما این است که فرد پس از ابتلا به سکته مغزی یا قلبی‌ دچار نارسایی‌ و فلج نشود پیشگیری ثانویه‌ نیز جزو سطح آخر پیشگیری محسوب می‌شود.

معاون درمان وزارت بهداشت درباره طرح مدیریت‌ درمان سکته‌های قلبی و مغزی‌ عنوان کرد: اجرای این برنامه‌ نیاز به کار گروهی دارد متأسفانه کار گروهی در کشورهای‌ در حال توسعه ضعیف است، از طرفی همه عوامل فیزیکی‌ و انسانی‌ در اجرای کار گروهی نقش دارند. ما در این طرح با محدودیت‌ بسیار جدی زمان روبرو هستیم‌.

آقاجانی‌ با بیان اینکه طرح تحول نظام سلامت اسباب‌ موفقیت‌ این طرح را فراهم کرده است، تأکید کرد:اکنون توسعه اورژانس پیش‌بیمارستانی را در دستور کار قرار دادیم  به طوری که دارای 2 هزار و 400 دستگاه آمبولانس‌ پیشرفته‌ و 32 پایگاه‌ هوایی هستیم‌ و به تازگی نیز موتورآمبولانس‌‌های مجهز به نوار قلب‌ وارد ناوگان اورژانس شده اند؛ موتورلانس‌ (موتور آمبولانس) مجهز به نوار قلب در سیستم اورژانس کشور حضور دارد، همچین دستگاه‌های آنژیوگرافی به مناطق محروم کشور اعزام شدند.

وی افزود: امروزه داروهای  RTPA خاص برای درمان MI ( سکته قلبی) و استروک (سکته مغزی) وجود دارند که تحت پوشش بیمه‌ای نیز هستند، همچنین حدود 6 هزار و 600 نفر متخصص تمام وقت در سطح کشور فعالیت می‌کنند.

درمان سالیانه یک هزار بیمار مبتلا به سکته قلبی با روش ترومبولوتیک پیشرفته

معاون درمان وزارت بهداشت، تاکید کرد: مدیریت درمان سکته‌های قلبی و مغزی اکنون با یک  دهم هزینه نسبت به گذشته انجام می‌شود و در کتاب ارزش گذاری نسبی کد مشخصی برای این اقدام در نظر گرفته شده است.

آقاجانی با بیان اینکه روزانه 300 نفر دچار سکته مغزی  می شوند، تصریح کرد: قبل از اینکه طرح 724 اجرا شود 70 درصد از بیماران سکته مغزی نمی‌توانستند در محل کار خود حضور پیدا کنند، همچنین 30 درصد نیز برای راه رفتن با مشکل روبرو بودند.

وی عنوان کرد: واحد SCU (مراقبت از سکته مغزی) هم اکنون در بیمارستان‌های کشور وجود دارد بیماران سکته مغزی نخست شناسایی و سپس به مراکز درمانی بدون منتظر ماندن در اورژانس منتقل می‌شوند طرح 724 در 54 بیمارستان و 33 شهر در حال اجرا است همچنین ما برای تیم درمانی دوره‌های آموزشی در نظر گرفته‌ایم.

معاون درمان وزارت بهداشت در خصوص درمان ترومبولوتیک پیشرفته، بیان کرد: سالانه هزار نفر از بین هفت هزار و 500 نفر مبتلایان به سکته مغزی با این روش درمان می‌شوند، البته توجه به این نکته نیز حائز اهمیت است که تنها بخشی از مبتلایان به سکته مغزی می‌توانند با این شیوه درمان شوند، هدف ما این است که رقم یک هزار نفر را به 10هزار نفر در سال کاهش دهیم.

آقاجانی گفت: 24  درصد از مرگ و میر کشور ناشی از سکته حاد قلبی است؛ کمیته ملی 247 در خصوص سکته قلبی در 54  بیمارستان و 35 شهر فعالیت می‌کنند، همچنین متخصصین نیز در نقاط مختلف کشور توزیع شده‌اند کد 247 در سامانه 115 نیز راه اندازی شده است.

وی اظهار کرد: افرادی که دچار درد سینه شوند باید بلافاصله با اورژانس تماس گرفته تا نوار قلب از آنها گرفته شود سپس بنا به تشخیص در هشت بیمارستان منتخب در هفت روز هفته و 24  ساعت شبانه روز پذیرش می‌شوند؛ از مهر 1394  تاکنون 21 هزار و 500 بیمار از سامانه 724 و 247 استفاده کرده‌اند و هدف ما این است که این آمار را به 40 هزار بیمار در سال برسانیم.

آقاجانی یادآور شد: در مناطقی که امکان استفاده از طرح 247 نباشد با استفاده از داروهای ترومبولوتیک پیشرفته انسداد رگ رفع و رگ باز می‌شود.

آغاز طرح ملی مدیریت سکته حاد قلبی (247) از بهمن ماه 93

همچنین در ادامه مراسم عبدی دبیر  کمیته علمی قلبی در خصوص میزان سکته‌های قلبی و مغزی در سال 2016، گفت: میزان  سکته‌های قلبی و مغزی در این سال 41 درصد بود که از این میزان 12 درصد به سکته حاد قلبی اختصاص پیدا می‌کنند.

وی اظهار کرد: سیستم‌های مراقبت سکته حاد قلبی در 24 ساعت شبانه روز و هفت  روز هفته  فعالیت می‌کنند تا بیماران سریع تر به مراکز درمانی منتقل شوند افراد باید در محل زندگی خود بیمارستان‌هایی که طرح 247 در آنها اجرا می‌شود، بشناسند شروع طرح ملی مدیریت سکته حاد قلبی (247) از بهمن 93 با تشکیل کارگروهی آغاز شد.

دبیر کمیته علمی قلبی افزود: از مهر 94 اجرای این طرح شروع شد، 31 مرکز در 9 ماه نخست سال 2015 این طرح را اجرا کردند و سپس تعداد این مراکز به 53 مرکز رسید. 

عبدی یادآور شد: طی 2 سال با استفاده از این طرح 21 هزار بیمه پذیرش شدند و فقط 18 درصد از بیماران سکته قلبی حاد از سال 2011 تا 2012 با روش ترومبولوتیک پیشرفته درمان شدند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.