عطوان: عربستان به دنبال بهبود روابط با ایران و همسایگان است

یک تحلیلگر مسائل جهان عرب از تمایل عربستان برای بهبود روابط با کشورهای همسایه از جمله ایران، خبر داد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان، عبدالباری عطوان تحلیلگر مسایل عرب در تحلیلی در واکنش به دست دادن وزرای خارجه ایران وعربستان درحاشیه نشست سران همکاری های اسلامی دراستانبول نوشت: سفر مقتدی صدر به عربستان به دعوت محمد بن سلمان ولیعهد این کشور واقدام عادل الجبیر به دست دادن با محمد جواد ظریف و حضور حجاج ایران در مناسک حج نشان دهنده تغییر درسیاست ریاض و تلاش برای برقراری مجدد روابط با ایران است.
 
این تحلیلگر می افزاید: دست دادن روز گذشته محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران و عادل الجبیر همتای عربستانی وی در حاشیه نشست سازمان همکاری‌های اسلامی درباره قدس در استانبول شاهدی دیگر برای تغییر رویکرد عربستان نسبت به همسایگان خود است.
 
ریاض اکنون سیاست گفت و گو و دیپلماسی را بجای رویایی و مواجه مستقیم و تشدید حملات رسانه ای در پیش گرفته است و شاید در پیش گرفتن این سیاست آن هم درست پس از سفر خاندان سعودی به مغرب برای گذراندن تعطیلات طولانی تابستانی و سپردن همه مسئولیت ها به 'محمد بن سلمان' به عنوان ولیعهد می تواند معانی بسیار زیادی داشته باشد.
 
وی تصریح کرد که نباید در مورد دست دادن وزرای خارجه ایران و عربستان و نتایج احتمالی آن چندان مبالغه کرد اما از زمانی که 'محمد صالح بن طاهر بنتن' وزیر حج و اوقاف عربستان دعوتنامه ای را به رئیس سازمان حج و زیارت ایران برای دیدار از عربستان و بحث و رایزنی برای علت غیبت حجاج ایرانی برای انجام دادن فریضه حج در سال گذشته فرستاد، مشخص بود که مسئولان سعودی به طریقی خواهان گشایش در روابط با ایران هستند.
 
این تحلیلگر می افزاید که در همین راستا همه مشکلات و عوامل و سوء فهم هایی که باعث قطع اعزام حجاج ایرانی به عربستان شده بود بررسی و رفع شد و همه شروطی که برای سفر حجاج ایرانی وضع شده بود لغو شده و روند صدور روادید برای حجاج ایرانی از طریق سفارت سوئیس در تهران که حافط منافع ریاض در ایران است تسهیل داده شد و حتی اخباری شبه تایید شده حاکی از آن است که عربستان پذیرفته که به خانواده های حجاج ایرانی که در حادثه منا در عربستان کشته شدند غرامت بپردازد. همه این دستاوردها در صورتی که نرمشی از سوی دو طرف بخصوص عربستان وجود نداشت امکان پذیر نبود.
 
عطوان در ادامه نوشت که تصاویر دست دادن وزرای خارجه ایران و عربستان بلافاصله در شبکه های اجتماعی منتشر شد و محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران این اقدام همتای سعودی را عادی و حرکتی در عرف دیپلماتیک دانست وافزود دلیل این کار احترام متقابل و دوستی دیرینه‌ بوده است.
 
سردبیر روزنامه رای الیوم افزود: دوستی دیرینه وجود داشت اما این موضوع باعث هیچ دست دادنی در طول سه سال گذشته نشده بود چرا که روابط دو کشور در تنش بوده وحتی به تهدیدات مستقیم و قطع روابط رسید.
 
انتهای پیام/  

عربستان خواهان بهبود روابط با ایران و کشورهای همسایه است

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۴:۰۱ ۱۳ مرداد ۱۳۹۶
عربستان بودجه کم آورده حالا اومده سراغ حجاج ایرانی.
-
ناشناس
۰۹:۲۹ ۱۲ مرداد ۱۳۹۶
عربستان دیگه امنیت نداره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۲ ۱۲ مرداد ۱۳۹۶
مرگ بر اسرائیل
-
ناشناس
۰۷:۵۹ ۱۲ مرداد ۱۳۹۶
ملت ایران نیازی به بهبود رابطه با این کشور و سایر کشورهای عربی ندارد/مرگ بر ال سعود
Germany
ناشناس
۰۳:۵۱ ۱۲ مرداد ۱۳۹۶
مرگ بر ال سعود
Iran (Islamic Republic of)
ب.ع
۲۳:۴۳ ۱۱ مرداد ۱۳۹۶
عربستان بااین کارش. میخواهد قطر را عصبی کند دیوانه هستند نباید اعتماد کرد
Iran (Islamic Republic of)
اکبر
۲۳:۳۰ ۱۱ مرداد ۱۳۹۶
باباتتهاشده قطرقبول نکردشرایطوشو تنهامونده افتاده غلط کردن وایران را دراغوش کشیده،تمامخسارات مادی ومعنوی ودیه حجلج را بگیرن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۴۸ ۱۱ مرداد ۱۳۹۶
معلوم نیست چه اتفاقی مخواد بیفته نقشه هست صدای کسی در نیاد شیعه های مظلوم عربستان تواین انحراف اذهان قلع وقمع مخوان بکنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۷ ۱۱ مرداد ۱۳۹۶
اگر همه به هم احترام بگذاریم تمام مشکلات حل میشود اگر عربستان وایران دوست یکدیگر بشوند ماجرایی یمن هم حل می شود و این را در میان مردم می شود دید اگر کسی دوست تو شد هر چه بگویی پذیرش ان زودتر انجام می شود و لی به دشمن نه
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۲۲:۲۳ ۱۱ مرداد ۱۳۹۶
عربستان پول کم آورده حالا دست دوستی دراز کرده که حجاج به ایران
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۳ ۱۱ مرداد ۱۳۹۶
من هم اگه وزیرخارجه عربستان بودم همیین کاررامیکردم.چون ایران کشوری بزرگ در منطقه است وبزرگی وامنیت کشورایران برمردم عادی منطقه پوشیده نیست چه برسدبه عادل الجبیرکه یک دیپلمات است!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۵ ۱۱ مرداد ۱۳۹۶
باید قانونی وضع بشه که خرید و انتقال هر نوع کالا از عربستان به ایران ممنوع بشه
آخرین اخبار