مارک فیتزپاتریک: واشنگتن اشتباه عراق را درباره ایران تکرار نکند/بازدید از مراکز نظامی ایران باید در برنامه بازرسی‌های آژانس گنجانده شود

معاون وزیر خارجه اسبق آمریکا از واشنگتن خواست اشتباهات گذشته در ارتباط با ادعای وجود تسلیحات کشتار جمعی در عراق را درباره ایران تکرار نکند.

مارک فیتزپارکر: اشتباه عراق را درباره ایران تکرار نکنید/بازدید از مراکز نظامی ایران باید در برنامه بازرسی‌های آژانس انرژی اتمی گنجانده شودبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ مارک فیتزپاتریک، دیپلمات‌ کهنه‌کار آمریکایی و معاون وزیر خارجه اسبق این کشور، در یادداشتی که امروز (سه‌شنبه) در پایگاه اینترنتی موسسه بین‌المللی مطالعات راهبردی منتشر شد، از دولت دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا، خواست اشتباهات گذشته در ارتباط با ادعای وجود تسلیحات کشتار جمعی در عراق را درباره ایران تکرار نکند.

مارک فیتزپاتریک با هشدار درخصوص اینکه رویکرد جنگ‌طلبانه واشنگتن ممکن است به نابودی توافق هسته‌ای ایران و شش قدرت جهانی بینجامد، از دولت ترامپ خواست به جای مطرح کردن فرضیه‌های بی‌اساس و ادعاهای واهی و همچنین قضاوت‌های برخاسته از ایدئولوژی (در پیشبرد این توافق) مشارکت کند.

ترامپ بارها در طول رقابت‌های انتخاباتی ریاست جمهوری سال 2016 آمریکا تهدید کرده بود در صورت راهیابی به کاخ سفید، توافق‌نامه هسته‌ای ایران و گروه 1+5 را پاره خواهد کرد. اگرچه او پس از پیروزی در انتخابات به این شعار انتخاباتی خود جامه عمل نپوشاند؛ اما با اظهارات و اقدامات خود نشان داده است که تمایلی برای پایبندی به این توافق ندارد. رئیس جمهور آمریکا بارها با طرح ادعاهای بی‌اساس ایران را به نقض مفاد برجام متهم و تهدید کرده است واشنگتن را از این توافق خارج خواهد کرد. با وجود این، دولت ترامپ تاکنون دوبار پایبندی ایران را به برجام تأیید کرده است.

فیتزپاتریک با اشاره به حمله 15 سال پیش آمریکا به عراق، نوشت: در آن زمان معاون وزیر خارجه آمریکا بودم و در جریان مراحل تصمیم‌گیری در این زمینه قرار داشتم. او در ادامه اذعان می‌کند آمریکا با استناد به مدارک (بی‌اساس) درخصوص وجود تسلیحات کشتار جمعی در عراق حمله به این کشور را توجیه کرد. اما بزودی مشخص شد که این اقدام یک اشتباه تراژیک بود. فیتزپاتریک سپس می‌نویسد تجاوز به عراق بیش از آنکه مبتنی بر شواهد مستند باشد، به دلایل سیاسی و بر مبنای ادعاهای بی‌پایه و اساس صورت گرفت و بهای این اشتباه کشته شدن بیش از نیم میلیون عراقی و 5 هزار نظامی آمریکایی بود.

معاون وزیر خارجه اسبق آمریکا در ادامه می‌نویسد: حمله به عراق 2 هزار میلیارد دلار برای آمریکا هزینه داشت و نتیجه آن منطقه خاورمیانه پر از بحران بود. فیتزپاتریک همچنین در این یادداشت، مدعی شده است: تنها پیروز این جنگ ایران بود. درسی که این جنگ (به ما) آموخت این بود که چرا سیاست باید برمبنای برآورد بدون غرض از واقعیت‌ها باشد. جالب اینجاست که بسیاری از کارشناسان و سیاستگذاران آمریکایی ظاهرا این موضوع را به یاد نمی‌آورند. به نظر می‌رسد آمریکا همان روش را در قبال ایران به کار گرفته باشد؛ فرضیه‌های اثبات نشده، ادعاهای بی‌پایه و اساس و قضاوت‌های بر مبنای ایدئولوژی و رویکرد جنگ‌طلبانه که ممکن است خاورمیانه را درگیر جنگ دیگری بکند؛ این بار در برابر دشمنی (با ساختار و نظام سیاسی) منسجم‌تر. در محافل سیاسی محافظه‌کاران به طور مرتب ادعاهایی مطرح می‌شود مبنی بر اینکه ایران مفاد برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) را نقض می‌کند؛ فرضیه‌هایی که وانمود می‌شود منطبق بر واقعیت‌های انکارنشدنی است. محافظه‌کاران بر مبنای همین ادعاها نیز خواستار اتخاذ اقدامات بازدارنده در قبال ایران پیش از دستیابی این کشور به سلاح هسته‌ای هستند. در صورتی که این ادعاها صحت ندارند.

فیتزپاتریک در ادامه می‌نویسد گزارش‌ها حاکی از آن است که دولت ترامپ از آژانس بین المللی انرژی اتمی می‌خواهد برای دستیابی به پایگاه‌های نظامی ایران، این کشور را تحت فشار قرار دهد و در صورت مخالفت احتمالی ایران با این بازرسی‌ها، واشنگتن از آن به عنوان مدرکی برای نقض مفاد برجام از سوی تهران استفاده کند ... آژانس بین المللی انرژی اتمی هرگز درخواست‌های بازرسی مطرح شده از سوی دولت آمریکا را که هدف آن‌ها تنها مخالفت ایران (با این درخواست‌ها) باشد، نخواهد پذیرفت.

معاون وزیر خارجه اسبق آمریکا در پایان این یادداشت نیز مدعی شده است: بازرسی از مراکز نظامی ایران نباید جزء خطوط قرمز آژانس باشد. در واقع کارشناسان آژانس تاکنون بیش از 24 بار از این مراکز دیدن کرده‌اند؛ اما پس از امضای برجام در سال 2015، این بازرسی‌ها متوقف شد. آژانس از طریق کانال‌های دیگر به اطمینان موردنیاز از فعالیت‌های ایران در این مراکز دست یافته است. با این حال، فیتزپاتریک مدعی شده است عدم بازرسی‌های آژانس از این مراکز نباید به یک روند دائم تبدیل شود؛ و می‌افزاید: از آنجایی که ایران به دنبال مشروعیت داشتن فعالیت‌های هسته‌ای خود در جامعه بین‌المللی است، آژانس می‌تواند بازرسی از مراکز نظامی این کشور را در برنامه بازرسی‌های همیشگی خود بگنجاند.

 

انتهای پیام/

هشدار مارک فیتزپاتریک به دولت آمریکا درخصوص تکرار اشتباهات گذشته درباره ایران    

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار