کرمان؛

تپه یحیی یکی از سکونتگاههای قدیمی جهان

تپه یحیی یکی از قدیمی ترین سکونتگاه های شناخته شده در جهان است.

تپه یحیی یکی از سکونتگاههای قدیمی جهانبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان  روحی معاون میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری استان کرمان با اعلام اینکه تپه یحیی یکی از قدیمی ترین سکونتگاه ها ی شناخته شده جهان در استان کرمان است گفت: به عنوان یکی از نخستین آثار یک دهکده مربوط به7000 سال پیش از میلاد مطرح است.

وی افزود: در 260 کیلومتری جنوب استان کرمان در دشت وسیع بخش صوغان از توابع شهرستان ارزوئیه تپه خاکی مرتفعی قرار گرفته که حدود ۲۰ متر از سطح دشت پیرامون ارتفاع دارد.

 روحی با اشاره به اینکه این تپه باستانی که به تپه یحیی شهرت دارد اظهار کرد: امروزه به عنوان یکی از مهمترین آثار و تپه های کلیدی در باستان شناسی ایران است.

معاون میراث فرهنگی گفت: تپه یحیی یکی از قدیمی ترین سکونتگاه ها ی شناخته شده ایران است و به عنوان یکی از نخستین آثار یک دهکده مربوط به7000 سال پیش از میلاد مطرح است.

وی با اعلام اینکه شهرنشینی مفهوم اخص آن از اواخر هزاره چهارم پیش از میلاد و خصوصا هزاره سوم پیش از میلاد در ایران موجودیت یافت افزود: تپه یحیی یکی از کهن ترین سکونت های شناخته شده واز گذشته های دور دارای تمدن و فرهنگ بسیار شکوفا بوده است.

 روحی یادآورشد: این منطقه به لحاظ موقعیت خاص اقلیمی، سیاسی و فرهنگی مرکز ارتباطات تمدن های بزرگ ماوراءالنهر، بین النهرین و هندوچین به شمار می رفته است.

 وی با اشاره به اینکه اندک شهرها ی باستانی شامل شوش، تپه ملیان موهنجو دارو تنها از لحاظ قدمت با تپه یحیی برابری دارند اظهار کرد: اما سند یا کتیبه ای که نام واقعی و قدیمی این شهر را مشخص می کند هنوز بدست نیامده و این منطقه مرکز بسیاری از فعالیتهای صنعتی و هنری بوده است و تکنیک های بکار رفته در تپه یحیی با کارهای مصریان باستان مشابهت دارد.

تپه یحیی یکی از سکونتگاههای قدیمی جهان

 معاون میراث فرهنگی با اعلام اینکه تپه یحیی یکی از مراکز مهم تمدن کهن ایران زمین است و ارتفاع این تپه از سطح زمین 20 متر و قطر آن 178 متر است گفت: پیرامون این تپه قطعات سفال پراکنده بسیاری یافت می شود و در فاصله نزدیک و در دامنه این تپه رودخانه کیش شور قرار دارد و مهمترین عامل سکونت انسانها وجود همین رودخانه بوده است.

 روحی افزود: تپه یحیی بقایای شش دوره استقرار در بر می گیرد که که قدیمی ترین آنها به اواخر دوره نوسنگی و جدیدترین انها به دوره ساسانیان تعلق دارد و از معدود تمدنهای رودخانه ای جهان است که همزمان با تمدن هلیل نمود عینی تمدن کهن و فراتر از تاریخ استان کرمان است.

 وی با اشاره به اینکه قدیمی ترین ساکنان تپه یحیی دیوار خانه های خود را که از اتاق های خشتهای خام دست ساز بنا کرده بودند اظهار کرد: آنها علاوه بر ادوات سنگی و استخوانی از ظروف سفالی بسیار کوچک خشنی نیز استفاده می کردند که به شکل ساغرهای کوچک و نیز خمره های بزرگ برای ذخیره مواد بودند.

 

تپه یحیی یکی از سکونتگاههای قدیمی جهان

معاون میراث فرهنگی گفت: همزمان با دوره چهارم یعنی 3600 سال قبل از میلاد ایلامیان خط را اختراع کردند و خط همزمان در تپه یحیی رواج یافت.

 وی با اعلام اینکه در معماری این دوره بناهای بزرگ تر و وسیع تری ساخته شده وداخل اتاق های این دوره 6 لوح گلی و 24 مهر گلی و تعدادی نیز مهر استوانه ای، نوشته هایی به خط ایلامی مربوط به رسیدهای اقتصادی بدست آمده است افزود: این منطقه یکی ازبزرگترین کارگاه های انسان شناسی خاور میانه و تپه یحیی مرکز بسیاری از فعالیت های صنعتی و هنری بوده است.

انتهای پیام/ح

تپه یحیی یکی از سکونتگاههای قدیمی جهان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.