کمیسیون انتخابات خبرداد

بررسی ۷ هزار مرکز رأی‎دهی در افغانستان

رییس دبیرخانۀ کمیسیون مستقل انتخابات می‎گوید که برای بررسی و تشخیص مرکزهای رأی‎دهی، یک‎هزار کارمند تازه استخدام شده‎اند.

کمیسیون انتخابات: بررسی ۷ هزار مرکز رأی‎دهی آغاز می‌شودبه گزارش خبرنگار حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، کمیسیون مستقل انتخابات می‎گوید که قرار است کار بررسی ۷هزار مرکز رأی‎دهی در سراسر کشور به زودی آغاز شود.

با این حال، رییسان بخش‎های آموزش و آگاهی دهی به مردم و نیز فن‌آوری کمیسیون مستقل انتخابات از ولایت‎ها به کابل فرا خوانده شده اند تا چه‌گونگی ارزیابی مرکزهای رأی‏‌دهی و نیز چگون‎گی به کارگیری فن‌آوری برقی در انتخابات را آموزش ببینند و سپس به ولایت‎های شان برگردند و این روند را در آن‌جا عملی سازند.

امام محمد وریماچ، رییس دبیر خانۀ کمیسیون مستقل انتخابات در این باره گفت: «این‎ها می‎روند روز شنبه و یک شنبه به سطح ۳۴ ولایت، آن ها را آموزش می‎دهند و کارشان ارزیابی تعیین مجدد مراکز رأی دهی است.»

مسؤولان ولایتی کمیسیون مستقل انتخابت، وظیفه دارند تا دوباره به ولایت‎های شان بروند و در هفته آینده یک‌هزار کارمند تازه استخدام شده را، برای تشخیص درست ایجاد مرکزهای رأی‌دهی آموزش بدهند.

از سویی هم، شماری از مسؤولان بخش‌های آگاهی دهی به مردم و فن‌آوری کمیسیون مستقل انتخابات در ولایت‎ها ناامنی‎ ها‎ را بزرگترین چالش در برابر برگزاری انتخابات در ولایت‎های شان می‎دانند.

اسدالله ذکی، رییس بخش فن آوری کمیسیون انتخابات در زابل بیان داشت: «در برخی ولسوالی‎ها مشکلات امنیتی است، در برخی جاها هم مشکل مخابراتی است که تیلفون‎ها کار نمی‎کند و امیدواریم که این مشکل حل شود.»

حمید الله بلوچ، مسؤول بخش آگاهی عامه ولایت قندوز نیز افزود: «مشکل ناامنی بسیار مهم است در ولایت‌ما و نهادهای امنیتی باید امنیت کارمندان ما را در وقت بررسی مراکز انتخاباتی بگیرند.»

بسیاری از این مسؤولان که در انتخابات‎ گذشته نیز در کمیسیون مستقل انتخابات کار می‎کردند، می‎گویند که این آموزش‎ها شاید بتواند از مداخلات سیاسی برخی مقام‎ها در تشخیص مرکزهای رأی‎دهی جلوگیری کند.

معصومه امیری، رییس بخش آگاهی عامه ولایت دایکندی تصریح کرد: «مشکل امنیتی بسیار جدی در دایکندی نیست، تنها بسیار به گونه کم در برخی ولسوالی‎ها شاید باشد، اما ما مشکلات بسیار جدی در ولایت ما نداریم در انتخابات.»

فواد همنوا، رییس بخش آگاهی عامه کاپیسا اظهار داشت: «استفاده از فن آوری در انتخابات در تشخیص مراکز رأی‌دهی بسیار مفید است اما در برخی بخش های دشوارگذر شبکه‌های مخابراتی نیست و شاید تا انتخابات حل شود.»

با تشخیص مرکزهای رأی‎دهی، نخستین مرحلۀ انتخابات آغاز خواهد شد؛ اما چگونگی تأمین امنیت این مرکزها هنوز هم پرسش بنیادی است.

 

انتهای پیام/

برای اطلاع از آخرین اخبار افغانستان به کانال تلگرامی ما بپیوندید

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.