کاهش صادرات غیرگازی و واردات قطر در ماه اخیر

رویترز نوشت میزان واردات و همچنین صادرات غیرگازی قطر در یک ماه اخیر کاهش یافته است.

کاهش شدید صادرات غیرگازی و واردات قطر در ماه اخیربه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ خبرگزاری رویترز در مطلبی نوشت آمارهای رسمی نشان می‌دهد تحریم‌های اعمال شده علیه قطر از سوی سه کشور عرب حاشیه خلیج فارس -عربستان، امارات و بحرین- به همراه مصر باعث کاهش شدید واردات این کشور در ماه ژوئن شد. میزان صادرات قطر -غیر از صادرات گاز مایع- نیز تحت تاثیر این تحریم ها به شدت کاهش یافت.

اطلاعات وزارت توسعه، برنامه ریزی و آمار قطر نشان می دهد میزان واردات در این کشور در ماه ژوئن نسبت به ماه مشابه سال گذشته، حدود 40 درصد و نسبت به ماه پیش از آن 37.9 درصد کاهش یافت و به 5.78 میلیارد ریال (1.61 میلیارد دلار) رسید. این در حالی است که ماه مه سال جاری میلادی، واردات این کشور تنها سه دهم درصد نسبت به ماه مشابه سال پیش از آن، کاهش یافته بود.

عربستان سعودی، امارات متحده عربی، بحرین و مصر 5 ژوئن سال جاری میلادی، روابط دیپلماتیک خود را با قطر به بهانه حمایت این کشور از تروریسم قطع کردند. دوحه این اتهامات را به شدت رد می کند.

بیشتر واردات قطر -از قبیل واردات فرآورده‌های لبنی و مصالح ساختمانی- از طریق مرز میان این کشور و عربستان صورت می گرفت. با بسته شدن این مرز و همچنین مسدود شدن خطوط کشتیرانی میان قطر و امارات، دوحه مسیرهای دیگری -برای مثال مرز میان عمان و قطر- را برای حمل و نقل کالاهای وارداتی برگزید که این امر تاخیر چندروزه در ورود این کالاها به قطر را به دنبال داشت.

در ادامه گزارش رویترز آمده است: کارشناسان پیش بینی می کنند اکنون با جاگزین شدن مسیرها و کشورهای تامین کننده کالاهای موردنیاز قطر، این کشور حتی در صورت ادامه محاصره از سوی چهار کشور عربی نیز قادر خواهد بود در بخش اقتصادی عملکرد خوبی داشته باشد و جزء بهترین اقتصادهای خاورمیانه قرار گیرد.

اطلاعات وزارت توسعه، برنامه ریزی و آمار قطر همچنین، نشان می دهد صادرات گاز مایع این کشور -و مهم‌ترین عامل ثبات اقتصادی آن- در ماه ژوئن تحت تاثیر تحریم ها قرار نگرفته است.

بحران میان قطر و 4 کشور عربی به سرکردگی عربستان پس از آن آغاز شد که خبرگزاری‌ قطر اظهاراتی منسوب به شیخ تمیم بن حمد بن خلیفه آل ثانی، امیر قطر، را اواخر ماه مه سال جاری میلادی و پس از پایان اجلاس سران کشورهای عربی، منتشر کرد. براساس این گزارش‌، امیر قطر ایران را وزنه مهمی در منطقه خاورمیانه و جهان اسلام خوانده و تشدید تنش‌ها با این کشور را به صلاح کشورهای عربی ندانسته بود.

دوحه بلافاصله اعلام کرد این اظهارات مربوط به امیر قطر نیست و هکرها این اظهارات را در پایگاه اینترنتی خبرگزاری قطر منتشر کرده‌اند. تکذیبیه وزارت خارجه قطر درخصوص این اظهارات راه به جایی نبرد و 4 کشور عربستان، امارات، بحرین و مصر که از این اظهارات آن هم درست مدت کوتاهی پس از سفر دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، به عربستان و شرکت او در نشست ریاض برای انزوای ایران در منطقه خاورمیانه، بیان شده بود به خشم آمده‌ بودند، همه روابط دیپلماتیک خود را با این کشور قطع کردند و با طرح ادعاهایی درخصوص حمایت قطر از تروریسم، خواستار تعطیلی شبکه تلویزیونی الجزیره قطر شدند. این کشورها همچنین همه راه‌های زمینی، دریایی و هوایی خود را بر روی قطر بستند و عملا این کشور را در محاصره قرار دادند.

 

انتهای پیام/

تحریم‌های قطر باعث کاهش شدید میزان واردات این کشور شده است

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار