اصفهان؛

مرمت قلعه‌های تاریخی روستای ابیانه آغاز شد

همزمان با تهیه پرونده ثبت جهانی روستای ابیانه مرحله نخست طرح مرمت قلعه‌های تاریخی این شهر آغاز شد.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان اصفهان اظهار داشت: روستای تاریخی ابیانه دارای سه قلعه تاریخی است که هرکدام از این قلعه‌ها متعلق به یکی از محلات تاریخی ابیانه است که در راستای آماده‌سازی این روستای زیبای تاریخی جهت ثبت جهانی، مرحله نخست طرح ساماندهی، قلعه‌های روستای تاریخی ابیانه آغاز شد.

فریدون الهیاری گفت: یکی از این قلعه‌ها "یسمون" نامیده می‌شود که در جنوب ابیانه و در تپه مشرف به باغات ابیانه و از جنس خشت و گل و با پی سنگی ساخته شده است.

وی افزود: دو قلعه دیگر با نام‌های "هرده" و "پل" که از جنس سنگ بنا شده‌اند، در کوهستان شمالی مشرف به روستا قرار گرفته‌اند که کار مرمت آنها نیز آغاز شده است.

الهیاری تصریح کرد: در مرحله نخست طرح مرمت این قلاع، مقاوم‌سازی پی و ترمیم جداره‌های قلعه "یسمون" و همچون مطالعات برای ساماندهی و مستندسازی نحوه ساخت دو قلعه "هرده" و "پل" بااعتبار یک میلیارد ریال آغاز شده و سپس در مراحل بعدی در طی دو سال این سه قلعه بااعتباری بالغ بر 3 میلیارد ریال مرمت خواهد شد.

روستای تاریخی ابیانه که در دامنه کوه‌های فلات مرکزی ایران (کرکس) واقع شده یکی از منحصربه‌فردترین روستاهای تاریخی ایران است که از توابع بخش مرکزی شهرستان نطنز به شمار می‌رود.

 انتهای پیام/م

تهیه پرونده ثبت جهانی روستای ابیانه

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.