یزد؛

وضعيت نامطلوب منابع آبی در منطقه بهاباد

در دشت بهاباد افت ساليانه سطح آب به 50 سانتيمتر در سال رسیده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد؛ محمدرضا حکیمیمدیر حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای یزد با اشاره به كاهش شديد تغذیه سفره‌های آب زیرزمینی در استان، از افت ساليانه 50 سانتيمتر از سطح آب دشت بهاباد خبر داد.

حکیمی در جلسه شورای حفاظت از منابع آب شهرستان بهاباد، بزرگترين تهديد كشور را مسئله آب دانست و بیان كرد: استان یزد در نقطه جغرافيايی از كشور واقع شده كه كمترين و پايين‌ترين ميزان بارندگی را دارد و حتی از استان سيستان و بلوچستان نيز آمار بارندگی پايين‌تری دارد.

وی ادامه داد: به دلیل کاهش شدید بارندگی در طی سال‌های اخیر و کاهش روان آب‌ها، تغذیه سفره‌های آب زیرزمینی به شدت کاهش یافته است و در دشت بهاباد افت ساليانه سطح آب به 50 سانتيمتر در سال رسیده است.

حكيمی افزود: افت سطح آب علی رغم اين كه كاهش كمی سفره را به همراه دارد، باعث تغيير كيفيت آب و نشست زمين نيز می شود که می‌تواند باعث بروز خسارات جبران‌ناپذیری شود.

وی اعلام کرد: خوشبختانه در شهرستان بهاباد آمار چاه‌های غيرمجاز نسبت به شهرستان‌های ديگر استان، پايين‌تر است .

مدیر حفاظت و بهره‌برداری آب منطقه‌ای با بیان این که بیشترین اضافه برداشت ناشی از افزایش ساعات بهره‌برداری چاه‌هاست، افزود: این مسئله با نصب کنتورهای هوشمند و تحویل حجمی آب به کشاورزان مرتفع می‌شود و پس از نصب کنتور، مصرف آب نیز توسط کشاورزان مدیریت می‌شود.

حکیمی در مورد اصلاح و تعديل پروانه‌ها ابراز كرد: اصلاح و تعديل پروانه‌ها با توجه به آب قابل برنامه‌ریزی هر دشت محاسبه شده و انجام می‌شود، همچنین در مورد چاه‌های غیرمجاز و چاه‌های مجاز دارای اضافه برداشت براساس دستورالعمل ابلاغی از سوی وزارت نیرو میزان خسارت وارده به آبخوان محاسبه و اخذ می‌شود.

وی ادامه داد: خاموشی زمستانه چاه‌ها‌ی کشاورزی اولین مرتبه در سال گذشته انجام شده و بازتاب و تأثیر خوبی داشته است و كشاورزان نيز از این طرح استقبال كرده‌اند و درسال جاری نيز در نظر داريم زودتر از سال گذشته برای خاموشی چاه ها برنامه‌ریزی و اقدام كنيم که حداقل خاموشی نیز 45 روز است.

حکیمی در مورد توسعه كشت نيز ابراز كرد: توسعه کشت در منطقه ممنوعه بهاباد برخلاف قانون و قابل توجيه نيست و ارگان‌های ذیربط از جمله جهادكشاورزی و منابع طبيعی باید از آب منطقه‌ای در مورد هرگونه واگذاری استعلام كند و حتی برای اجرای سیستم‌های آبیاری نوین و آبياری تحت فشار نيز از آب منطقه‌ای استعلام گرفته شود تا به دقت بررسی و كار با حساسيت دنبال شود.

وی پیشنهاد كرد كه در خصوص تأمین هزینه خرید و نصب کنتورهای هوشمند روی چاه‌های باقی مانده، صنعت منطقه مشارکت كند.

حكيمی در پایان نيز خواستار همکاری بیشتر دستگاه قضايی شهرستان و نیروی انتظامی جهت اقدامات حفاظتی شد .

عباس اقبال بهابادی فرماندار شهرستان بهاباد نيز در اين نشست اظهار كرد: حفاظت از منابع آبی، رسالت ملی برای همگان است و با توجه به مشكلات بسیاری كه به علت کاهش بارندگی در كشور با آن رو به رو هستیم باید برای حفاظت از آب موجود تلاش كنيم.

وی افزود: در منطقه بهاباد وضعيت آبی خوبی در انتظار ما نيست و بايد برنامه‌ريزی درستی برای حفظ اين منابع آبی داشته باشيم .

اقبال بهابادی تأکید کرد: يكی از مواردی كه به طور جدی بايد بررسی شود، جلوگيری از حفر چاه‌های غيرمجاز و برداشت آب غيرمجاز است.

وی با بیان این که نصب كنتورهای هوشمند روی چاه‌ها و استفاده از روش‌های آبياری مكانيزه با حداقل برداشت آب از سفره و حداكثر بهره‌وری يكی از برنامه‌هايی است كه در دست اجراست، افزود: جهادكشاورزی برای آبياری مكانيزه اقدامات خوبی را آغاز كرده است .

این مقام مسئول در مورد زمين‌های كشاورزی بهاباد، ابراز كرد: بايد طوری برنامه‌ريزی شود كه توسعه سطح كشت صورت نگیرد و منابع طبيعی نيز نظارت و حساسيت بيشتری داشته باشد، همچنین در خصوص برداشت آب جهت فضای سبز توسط شهرداری ، طرحش انجام شده و بايد كمك كنيم تا اجرايی شود، هر چند كه قسمتی از آن اجرا شده است.

انتهای پیام/ ی

كاهش شديد تغذیه سفره‌های آب زیرزمینی در استان یزد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار