عراقچی:

سند جامعی برای مبارزه با جرایم سایبری وجود ندارد

معاون امور حقوقی و بین الملل وزارت امور خارجه گفت:متاسفانه هیچ سند جامعی برای مبارزه با جرایم سایبری وجود ندارد.

سند جامعی برای مبارزه با جرایم سایبری وجود نداردبه گزارش خبرنگار حوزه حقوقی- قضایی گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ سید عباس عراقچی معاون امور حقوقی و بین الملل وزارت امور خارجه در اجلاس تهران که در خصوص پیشگیری و مبارزه از جرائم سایبری امروز(چهارشنبه) برگزار شد،اظهار داشت:در جهان امروز فضای سایبری به بخش جدا ناپذیر از زندگی بشر تبدیل شده و رایانه ها دیگر فضای  خصوصی محسوب نمی شوند و هر فردی می تواند در کوتاه ترین زمان به فضای سایبری متصل شود.

 وی افزود: در گذشته حکومت ها  مرزهای جداگانه برای خود داشتند اما امروز فضای سایبری مرزها را از بین برده است .

عراقچی بیان کرد: اگر چه صرفه جویی در سرمایه و زمان و کمک به حفظ مخیط زیست از مزایای فضای سایبری محسوب می شود اما این فضا تهدید هایی را هم به همراه دارد ولی با وجود تمام تهدیدها  استفاده از این محیط انکار ناپذیر است و نمی توان صورت مسئله را پاک کرد بلکه باید به دنبال رفع مشکل باشیم.

معاون امور حقوقی و بین الملل وزارت امور خارجه تاکیدکرد: متاسفانه هیچ سند جامعی برای مبارزه با جرایم سایبری وجود ندارد.

عراقچی ادامه داد: همانند تمام پدیده های اجتماعی با شناسایی نقاط ضعف فضای مجازی می توانیم در صدد مدیریت و رفع مشکلات آن باشیم.

وی با بیان اینکه حملات سایبری،تروریست سایبری و جرایم سایبری سه ضرر و چالشی هستند که به دنبال فضای مجازی مطرح است،ادامه داد: بسیاری از دولت ها و نهادهای بین المللی تلاش کردند ابعاد مختلف این سه چالش فضای مجازی را بررسی کنند، اما با وجود این در حال حاضر بیش از آنکه پاسخ داشته باشیم با پرسش مواجه هستیم.

عراقچی با اشاره به اینکه در چه شرایطی حملات سایبری قابل انتصاب به دولت ها است، گفت:مسئول جبران خسارت حملات سایبری عاملان آنها هستند که بیشتر آنها ناشناخته هستند.

لزوم به اجماع رسیدن دولت ها برای تعلیق تروریسم

وی با بیان اینکه آیا خسارات غیر مادی اما ناچیز حملات سایبری قابل اندازه گیری است، گفت:حمله به زیر ساخت های یک دولت توسط دولت دیگر مستحق دفاع مشروع است به همین ترتیب دولت ها تا زمانی که برای تعلیق تروریسم به اجماع نرسند آیا می توان فعالیت هایی که در فضای سایبری باعث ایجاد وحشت می شود را مشمول ترورسیم سایبری قرار داد.

جرایم سایبری موجب نقض امنیت مردم شده است

معاون وزیر امور خارجه گفت: با نگاهی به تلاش های جامعه جهانی برای مدیریت چالش ها و تهدید های حوزه سایبری می توان امیدوار بود که سازمان ها بتوانند با مد نظر قرار دادن اصول پذیرفته شده حقوق بین الملل و تجربیات به مدیریت چالش ها بپردازند، چراکه جرایم سایبری موجب نقض امنیت مردم شده است، جرایمی که مجرمان آن می توانند فضای امنی برای خود ایجاد کنند و جمع آوری ادله و مستند سازی برای محکوم کردن آنها کم است، این جرایم به دلیل ماهیتی که دارند مرز ها را طی کرده اند و ناگزیر دولت های مختلفی درگیر پیگری آنها می شوند.

معاون حقوقی وزارت امور خارجه افزود: حمله به زیرساخت‌های دولت‌ها مستحق دفاع مشروع است, در حالی که هنوز در تعریف تروریسم به اجماع جهانی نرسیده‌ایم و فعالیت‌های فضای سایبری سبب رعب و وحشت شده و حتی فضای سیاسی را هم در گیر کرده است.

عراقچی ادامه داد: ما عضوی از کنوانسیون‌های جهانی در راه مبارزه با جرایم سایبری هستیم و امیدواریم در این جلسه در خصوص جرایم سایبری به اجماع برسیم.

انتهای پیام/

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۱ ۰۴ مرداد ۱۳۹۶
عراقچی دوستت داریم
آخرین اخبار