اصفهان؛

برگزاری نمایشگاه یافته های محوطه باستانی استرک و جوشقان از توابع شهرستان کاشان

یافته های محوطه باستانی استرک و جوشقان از توابع شهرستان کاشان امروز در گنجینه ملی واقع در باغ تاریخی فین کاشان عروس باغ های ایرانی به نمایش گذاشته شد.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کاشان نیز در آئین افتتاح نمایشگاه این یافته ها در گنجینه ملی مجموعه جهانی باغ فین کاشان گفت: محوطه استرک و جوشقان یکی از چندین گورستان عصر آهن می باشد که در دره رهق واقع شده است.
محسن جاوری، بازدید از این محوطه باستانی براساس گزارش محلی در خصوص تخریب و حفاری های غیرمجاز توسط سودجویان در سال 1393 را یادآورشد و گفت :این بازدید منجر به درک اهمیت و ضرورت ساماندهی محوطه شد.
وی،دست یازی و حفاری های غیرمجازحتی با لودر بیش از سه دهه در این محوطه را تاکیدکرد و گفت : دوره آهن، دوره آغاز تاریخی در ایران با ورود آریائی ها به کشور وسکونت آنها در مناطق مختلف می باشد که سفال خاکستری یکی از مشخصات این دوره است.
به‌گفته‌وی، گورهای تدفینی مرده سوزی در محوطه باستانی استرک و جوشقان که در آن تدفینهای زن و مرد مشاهده می شود کشف شد.
جاوری، تصریح‌کرد: این تدفین ها یک سنت خاصی است که در دوره آهن نه تنها در ایران بلکه در خاورمیانه نیز ناشناخته مانده است.
وی با اشاره به بقایای 18 تدفین شامل چندین زن و مرد و 6 کودک، افزود: داده های استخوانی این تدفینها حاکی از آن است که همه مرده ها سوخته شده اند.
به گفته وی، افزون بر این بقایای انسانی، داده هایی نیزی مانند ظروف سفالی و مهره های سنگی به عنوان هدیه در گورها نیز کشف شده است.
وی با بیان اینکه شکل گورها نیمه مدور نزدیک به چهارگوش با یک پی چینی و سنگهای لاشه و ملات گل است، تصریح کرد: محل گورها بدون سقف بوده که در دوره های مختلف در بازه زمانی حدود 200 سال مکرر به عنوان محل تدفین استفاده می شده است.
جاوری هدف اصلی از  عملیات کاوش در این منطقه را  ساماندهی و نجات بخشی محوطه باستانی که حفاریهای غیرمجاز زیادی در آن انجام شده بود، برشمرد و گفت: این کاوش ها ادامه خواهد یافت تا اقدام لازم با تشکیل پرونده برای ثبت آن در فهرست آثار ملی انجام شود.
وی که سرپرستی فصل اول گمانه زنی و عملیات کاوش در محوطه باستانی جوشقان و استرک را بر عهده داشته است، یادآور شد: پرفسور «آرکادیوش سولتسیاک» متخصص فیزیولوژی انسانی (انسان شناسی فیزیولوژیست) از دانشگاه ورشو و دو استاد باستان شناس از دانشگاه كاشان وی را در  عملیات کاوش همراهی کرده اند.
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کاشان با تاکید بر ادامه کاوش  اعتبار برای مطالعه و پژوهش در محوطه باستانی استرک و جوشقان، را خواستارشد و گفت : از 8 تا 10 نفر از باستان شناسان دانشگاه ورشو در فصل جدید کاوش
بهره گیری خواهد شد.
جاوری، افزود :کوزه و کاسه، رشته مهره از جنس صدف و عقیق، فنجان های دسته دار، درپوش با نقش کنده هندسی، مٌهر سلیندری، کوزه های دسته دار و تغارهای بزرگ سفالی با قدمت عصر آهن در نمایشگاه یافته های محوطه باستانی استرک و جوشقان کاشان، به نمایش گذاشته شده است.
وی اظهارداشت :فصل نخست گمانه زنی و عملیات کاوش در محوطه باستانی جوشقان و استرک ازاواخر مهر سال گذشته به مدت سه ماه با صرف اعتباری افزون بر 400 میلیون ریال از محل اعتبارهای استانی انجام شد.
شایان ذکر است :روستاهای جوشقان و استرک از توابع بخش مرکزی به ترتیب با جمعیتی افزون بر  دو هزار  و یک هزار و 300 نفر در 22  و 17 کیلومتری شهر کاشان قرار دارند.
 
انتهای پیام/م
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.