اردبیل؛

امنیت امروز کشور مدیون بازآفرینی هویت ملی ایران در دوره صفوی است

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل گفت: روز اردبیل، روز ایران است، شهر اردبیل در قرن دهم پرچم هویت ایران را برافراشته کرد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل، کریم حاجی‌زاده، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل در نشست تخصصی صفویه‌شناسی که به مناسبت هفته گرامیداشت اردبیل در نگارخانه خطایی مجموعه جهانی شیخ صفی الدین اردبیلی  برگزار شد، اظهار کرد: دوره جهان داری مغول درخشان‌ترین دوره تاریخ ایران در توسعه فکری و فرهنگی بود به طوری که عرفان، درون‌گرایی و اندیشه حاصل از غلبه سنگین مغول بر جهان است.

وی افزود: با ظهور شیخ صفی‌الدین اردبیلی در قرن هفتم اندیشه‌ها و الهیات آزادی بخش در مکتب اردبیل، وارد عرفان می‌شود که در نتیجه ژن‌های تاریخی، شش نسل پس از شیخ صفی، سلسله صفویه روی کار می آید.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل با تاکید بر دفاع از هویت تاریخی توسط سازمان‌های مردم نهاد، افزود: فرهنگ نیازمندی‌های جامعه را بدون هزینه تامین می‌کند و ما وظیفه داریم از تمام اطلاعات ژنتیکی جغرافیای آذربایجان دفاع کنیم.

حاجی‌زاده با اشاره به بازسازی اردبیل از مسجد جمعه تا خانقاه شیخ صفی، تصریح کرد: در اواخر دوره سلجوقی محلاتی که حول مرکز اردبیل شکل گرفته بود، با پیشوند "پیر" نامگذاری شده‌اند اما نام محلات پیرامون شیخ صفی با پیشوند شاه شروع می شوند که از نشانه‌های بازآفرینی کالبدی و حفظ هویت تاریخی شهر است.

وی با بیان اینکه شهر اردبیل در قرن دهم پرچم هویت ایران را برافراشته کرد، افزود: جالب این است که این تفکر از جغرافیای دیگر کشورها برنخاسته و اردبیلی‌ها با تشکیل سلسله صفویه و ایجاد حکومت واحد و یکپارچه و زبان مشترک، ایران را بعد از هزار سال زنده کردند.

استاد گروه باستان شناسی دانشگاه محقق اردبیلی با اشاره به اینکه شاه عباس کبیر با ارائه استراتژی دینی ایران را از چنگ دولت عثمانی نجات داد، خاطرنشان کرد: نقطه ضعف شاه عباس کبیر که خود در بین ایلات افغانستان بزرگ شده بود این بود که از ترس خیانت احتمالی پسرانش، فرزندانش را در حرمسرا بزرگ کرد تا تنومند و مبارز تربیت نشوند.

 

انتهای پیام/ح

فرهنگ نیازمندی‌های جامعه را بدون هزینه تامین می‌کند

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.