عذراوکیلی:

قصه‌گویی؛ راهکار ثبت آموزه‌های دینی در ذهن کودکان

یکی از راهکارهایی که در ثبت آموزه‌های دینی، اخلاقی و انسانی در ذهن کودکان اثرگذار است،‌ قصه‌گویی توسط مادران برای این گروه سنی است.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛عذرا وکیلی، قصه‌گو و مجری برنامه سلام کوچولو درباره برپایی جشنواره مادران قصه‌گو اظهار کرد: اولین و کوچکترین حسن برگزاری چنین جشنواره‌هایی این است که مادران و کودکان با هم به عالم کتاب‌خوانی، روایتگری و قصه‌گویی تشویق می‌شوند. این قصه‌گوی کودکان با بیان اینکه جشنواره مادران قصه‌گو توجه مادران را به علاقه‌مندی‌های کودکان‌شان جلب می‌کند و والدین می‌آموزند که با کمک قصه‌گویی، آموزش‌های سخت و پیچیده را نیز با آسانی به فرزندشان بیاموزند.

وی افزود: قصه‌گویی ریشه در فرهنگ غنی ایرانی دارد. ما از دیرباز آموخته‌ایم که خوبی‌ها و بدی‌ها را با هم در قصه‌ها بگنجانیم و با روندی که قصه طی می‌کند آموزه‌های اخلاقی، دینی و انسانی را برای فرزندمان آن‌قدر مرور کنیم که در ذهنش نهادینه شود.

وکیلی اظهار کرد: این روزها مادران و فرزندان در کنار یکدیگر در منزل هستند، اما فکر و ذهن‌شان چند دهه با هم فاصله دارد. متأسفانه با ورود ابزارهای ارتباطی، مجازی و سیستم‌های نوین، همه اعضای خانواده از هم دور شده‌اند و به موبایل، تبلت و بازی‌های رایانه‌ای مشغول هستند. غافل از اینکه این وسایل آموزه‌های مثبت و ماندگاری برایشان ندارد.

وی ادامه داد: پیش از این، افراد در تمام فعالیت‌ها با هم همراه بودند و با هم کنار یک سفره می‌نشستند و غذا می‌خوردند. همچنین افراد با هم کتاب می‌خواندند و با یکدیگر از اتفاقات روزمره و خاطرات خوب خود سخن می‌گفتند. همه این رفتارها باعث می‌شد درست رفتار کنیم و اگر هم دچار مشکل می‌شدیم، آن را با یکدیگر حل کنیم.

مجری برنامه سلام کوچولو با طرح این سوال که فکر می‌کنید چرا خاطرات و رفتارهای زیبای نسل قبل و ۴۰ سال پیش تا این اندازه در ذهن افراد طی امروز پررنگ است، پاسخ داد: واضح است چون آن زمان خبری از این وسایل دلسرد کننده جدید نبود و ما در همه کارهای خانه و خانواده با هم بودیم.

وکیلی با تأکید بر اینکه مهم‌ترین اتفاقی که با برگزاری جشنواره مادران قصه‌گو رقم می‌خورد این است که اثر و حضور وسایل جدید و فضای مجازی در رابطه مادران و کودکان کمرنگ می‌شود، عنوان کرد: اگر چه امروز برای رقم خوردن چنین تغییر بزرگی آن هم در رفتار مادران با کودکان دیر است، اما باز هم جای امیدواری است که با حضور پررنگ و استقبال خوب مادران در جشنواره مادران قصه‌گو، ما هر روز بیش از دیروز در بهبود ارتباط کلامی، ادبی و فرهنگی میان مادران جامعه و کودکان‌مان امیدوار باشیم.

 

منبع:خبرگزاری بین المللی قرآن

انتهای پیام/

گفتگو با عذرا وکیلی مجری برنامه سلام کوچولو

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار