خاکبرداری محل رانش زمین در خمارلو

معاون عمرانی استاندار آذربایجان شرقی گفت: محل رانش زمین در منطقه خمارلو از توابع شهرستان خداآفرین با هدف پایدارسازی محل، خاکبرداری می شود.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز؛  محمدصادق پورمهدی معاون عمرانی استاندار آذربایجان شرقی در جلسه شورای مدیریت بحران خداآفرین، گفت: خاکبرداری محل رانش زمین در خمارلو برای تثبیت لغزش و پایدارسازی محل رانش در ضلع شرقی، با انجام کاهش شیب و شمع کوبی  ساختمان ها در سطح سه هکتار با هزینه ای معادل دو میلیارد ریال به صورت پله ای در عمق شش متری زمین در سریع ترین زمان انجام می شود.

وی با بیان اینکه بافت خاک، فعل و انفعالات خاک و عوامل طبیعی و انسانی، رانش در یک منطقه را تهدید می کند، بر اقدام منطبق بر مطالعه علمی در این خصوص تاکید کرد و افزود: محدوده رانش بعد از خاکبرداری برای ایجاد پوشش گیاهی و فضای سبز از سوی راه و شهرسازی به شهرداری واگذار خواهد شد.

پورمهدی با بیان اینکه دستگاه های اجرایی استان در این راستا آماده همکاری هستند، از ادارات شهرستان خواست تا ماشین آلات مورد نیاز در عملیات خاکبرداری را در اختیار شهرداری قرار دهند.

فرماندار شهرستان خداآفرین نیز در این جلسه با بیان اینکه رانش در این محدوده سابقه دارد و عوامل انسانی و نفوذ آب به زیر خاک، خاکبرداری در ساخت و سازهای مناطق مختلف  عامل تحریک و تشدید رانش زمین در خمارلو بوده است، گفت: ساخت وسازهای عمودی و ایجاد شبکه فاضلاب این شهر اولویت اصلی است.

امین امینیان اضافه کرد: سازمان آب منطقه ای در سه نقطه از محل گمانه زنی هایی با سه دستگاه ماشین به طول 15 متر انجام داده که نمونه های مورد مطالعه در اختیار کارشناسان قرار گرفته است.

وی با اشاره به اینکه  رانش زمین در خمارلو در حد فاصل جهاد کشاورزی و فلکه مرزبانی اتفاق افتاد، انتقال 41خانوار ساکن در محل رانش به محل اسکان اضطراری در خانه معلم، مدارس و کمپ گردشگری منطقه آزاد ارس، بازدید اکیپ مخاطرات طبیعی استان و کارشناشان پژوهشکده طبیعی کشور از محل رانش، تهیه نقشه توپوگرافی جهت خاکبرداری، عملیات حفاری، مطالعه نمونه ای گمانه زنی ماشینی و اعلام نظر سازمان زمین شناسی را از جمله اقدامات انجام یافته از زمان وقوع رانش تاکنون اعلام کرد.

یازده تیرماه امسال رانش زمین در محدوده شرقی منطقه خمارلوی شهرستان خداآفرین روی داد که تلفات جانی و مالی نداشت.

انتهای پیام/ش

رانش زمین در منطقه خمارلوشهرستان خدا آفرین

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار