گام های موثر نیروگاه گازی آبادان در راه حفظ محیط زیست

پسابهای صنعتی یکی از معضلات بزرگ زیست محیطی نیروگاه های گازی هستند.

  به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از آبادان ؛پسابهای صنعتی همیشه یکی از معضلات مهم زیست محیطی بوده و هستند. پساب یا همان باقی مانده های مایع محلی،شهری یا صنعتی  ، در واقع فاضلاب هایی هستند که دراثر مصرف آب در فعالیت  های شهری و صنعتی و یا  در طول مراحل مختلف تولید بوجود می آیند و خطرناک ترین نوع فاضلاب ها را تشکیل میدهند.

نباید از یاد برد که تنوع مواد شیمیائی مصرفی در صنعت و کاربرد روش های گوناگون در تولید ، کیفیت آلودگی پسابهای صنعتی را بسیار متنوع کرده است.

آمار نگران کننده ای در این زمینه وجود دارد و آن اینکه حدود ۹۰ درصد فاضلاب تولید شده در سطح جهان تصفیه نشده باقی می‌ماند و باعث آلودگی گسترده آب و محیط زیست می‌شود.

متاسفانه  استفاده از فاضلاب تصفیه نشده برای آبیاری زمین‌های کشاورزی رو به فزونی است. و محصولات آبیاری شده با همین پسابها روانه  فروشگاه‌ها می شوند.

در شهرستان آبادان نیز یکی از کارخانه هایی که از معضل پسابهای صنعتی رنج میبرد نیروگاه گازی این شهرستان بود.

در قلب شوره زارهای آبادان یا قلب انرژی کشور جایی که با بخار ، هشتصد وسیزده مگاوات برق را روانه شبکه سراسری میکند.فاضلاب های صنعتی نیروگاه  گازی  بزرگ آبادان  سال هابود که روانه محیط زیست میشد ومنشا ریزگردها را تشدید می کرد.

دارمی طراح پروژه تصفیه خانه پساب در آبادان در این زمینه گفت:پساب های که روانه محیط زیست میشد پساب روغنی نیروگاه بود وصنعتی محسوب میشود ما با ساخت دستگاه  تصفیه پساب به این نتیجه رسیدیم که خروجی نیروگاه را در حد استانداردمحیط زیست کاهش دهیم تا بتوانیم از این خروجی برای آبیاری فضای سبز استفاده کنیم.

واما در این زمینه هم شرکت های دانش بنیان داخلی پابه عرصه گذاشتند وتوانستند برای هزاران لیتر پساب های صنعتی وروغنی چاره اندیشی کنند.

موسوی رئیس اداره محیط زیست آبادان  گفت:دستگاه تصفیه پساب روغنی در شبانه روز 12هزار لیتر پساب را تصفیه میکند وهمچنین دستگاه دوقلوی تصفیه پساب بهداشتی 25متر مکعب پساب را در شبانه روز تصفیه می کند.

وی افزود: این تصفیه خانه شامل سیستم تصفیه فاضلاب بهداشتی به ظرفیت 10 مترمکعب در روز و تصفیه‌ی پساب های روغنی به ظرفیت 12 مترمکعب طی 24 ساعت است که میتوان آب‌های حاصل از آن را در آبیاری فضای سبز استفاده کرد.

الوده ترین فاضلاب های روغنی درنیروگاه گازی  با روشی جدید از آب جدا میشوند واین ابتکاری از متخصصان ایرانی است  که باعث شده تا بیش از 11هکتار از فضای سبزبا پساب های تصفیه شده ابیاری شود.

احمد موسوی آزاد گفت: با ساخت چهار هکتار فضای سبز جدید میتوان در کاهش آلایندگی هوا در منطقه گام برداشت.

زاکری نیامدیر عامل نیروگاه گازی  آبادان هم گفت:تاثیر فضای سبز بر روی خنک کردن هوا وجلوگیری از ورود گردوخاک به سیستم تولید برق کمک میکند.

وی افزود:افزایش فضای سبز اکسیژن محیط را هم بالابرده ودر نهایت باعث افزایش راندمان نیروگاه آبادان وپایداری شبکه برق در این روزهای گرم  جنوب شده است این نیروگاه از صنعت آلاینده به صنعت سبز تبدیل شد.

با راه اندازی واحد تصفیه خانه پسابهای صنعتی در نیروگاه سیکل ترکیبی  آبادان علاوه بر اینکه باعث شده است  باردیگر دانش شرکت های دانش بنیان داخلی تست ودر آزمون ها موفق شود توانسته است از خروج سالانه  700میلیون تومان ارز از کشور جلوگیری کند.

و امروز ما شاهد گامی بلند در جهت حفظ محیط زیست از جانب نیروگاه گازی آبادان هستیم  گامی مهم و موثر که بسیاری از صنایع آلاینده ساز می توانند از آن پیروی کنند و محیط زیستی سالم و با نشاط را به آیندگان هدیه کنند.

انتهای پیام/د

پساب صنعتی یکی از معضلات زیست محیط است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.