محاکمه روزنامه‌نگاران ترکیه‌ای به اتهام همکاری با گروه‌های تروریستی

محاکمه هفده تن از مسئولین روزنامه جمهوریت بار دیگر موضوع «آزادی بیان» در ترکیه را زیر سوال برد.

محاکمه روزنامه نگاران ترکیه‌ای به اتهام همکاری با گروه‌های تروریستیبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری رویترز؛ هفده تن از کارمندان روزنامه جمهوریت امروز دوشنبه به اتهام حمایت از یک گروه تروریستی محاکمه شدند. موضوعی که بار دیگر آزادی بیان در ترکیه را زیر سوال برد.

صد‌ها نفر از مردم ترکیه امروز با تجمع در مقابل دادگاه مرکزی استانبول شعار «روزنامه نگاری جرم نیست» سر دادند و اعتراض خود را نسبت به پیگرد قانونی نویسندگان، مدیران و وکلای این روزنامه مخالف دولت نشان دادند.

جلسه دادگاه خبرنگاران ترکیه‌ای در حالی امروز برگزار شده که چندی پیش دولت آنکارا ۱۰ فعال حقوق بشر را به اتهام دست اشتن در کودتای ژوئیه سال گذشته بازداشت کردند.

دادستان‌های ترکیه در صدد اعمال حکم ۴۳ سال زندان برای مسئولین این روزنامه و خبرنگاران مشهور آن هستند. خبرنگاران این روزنامه مخالف دولت ترکیه، اردوغان را به اتخاذ روش‌های «جنگ نامتقارن» متهم کرده اند. همچنین بر اساس گزارش ۳۲۴ صفحه ای، مسئولین روزنامه جمهوریت متهم به ارتباط با شبکه فتح الله گولن و پوشش نامناسب اخبار مربوط به گروه‌های تروریستی هستند. این در حالی است که به گفته «فیلیز کرستسیگلو» عضو حزب اپوزیسیون پارلمان ترکیه «همه مخالفان تروریست هستند و فقط غیرتروریست‌ها خودشان هستند.»

روزنامه جمهوریت این اتهامات را «خیالی و دروغ» عنوان کرده است.

چندی پیش سازمان عفو بین الملل به مناسبت روز جهانی آزادی مطبوعات اعلام کرد که ترکیه بیشترین تعداد خبرنگار بازداشت شده را در جهان دارد و آزادی فوری و غیرمشروط تمامی خبرنگاران بازداشت شده در این کشور را خواستار شد. شورای اروپا نیز سال گذشته نسبت افزایش خشونت‌ها علیه خبرنگاران در اروپا، به ویژه در ترکیه و شبه‌جزیره کریمه، هشدار داد.

پس از کودتای نافرجام ژوئیه ۲۰۱۶ ترکیه، بیش از یکصد خبرنگار در ترکیه دستگیر و زندانی شدند و کارت خبرنگاری ۳۳۰ نفر دیگر باطل شد. همچنین ۶۰ روزنامه و مجله، ۱۶ شبکه تلویزیونی، ۲۳ شبکه رادیویی و سه خبرگزاری نیز در این کشور بسته شدند.

انتهای پیام/

 

زیر پا گذاشتن حقوق خبرنگاران در ترکیه

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار