لاسجردی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران:

شورای همکاری خلیج فارس در مسیر واگرایی و فروپاشی است

کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: شورای همکاری خلیج فارس از صلابت و یگانگی خود فاصله گرفته و در مسیر از هم‌گسیختگی است.

شورای همکاری خلیج فارس در مسیر واگرایی و فروپاشی استحسن لاسجردی کارشناس مسائل بین الملل در گفتگو با خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به ادامه بحران قطر و عربستان و همچنین احتمال فروپاشی شورای هکاری خلیج فارس بیان داشت:  این شورا در سال 1981 با هدف مقابله با ایران به‌وجود آمد و اکنون نیز برخی معتقدند اختلافات مهم و دعوایی که بین قطر و عربستان و بقیه کشورهای عربی به‌وجود آمده موجب فروپاشی شورای همکاری خلیج فارس خواهدشد.

کارشناس مسائل منطقه با بیان اینکه احتمال فروپاشی شورای همکاری خلیج فارس از یک منظر صحیح و از سوی دیگر نادرست به نظر می‌رسد، افزود:  دلیل درستی این ادعا این است که شورای همکاری خلیج فارس مدتهاست جنبه حیاتی خود را از دست داده و کشورهای حوزه خلیج فارس با یکدیگر اتفاق نظر ندارند و اختلاف نظر بینشان بیشتر است.

وی با اشاره به اینکه مباحث مربوط به موضوع تروریسم، تحولات منطقه‌ای، بحثهای مربوط به انرژی و نفت، اختلافات مرزی از جمله چالشهای بین کشورهای عربی حوزه خلیج فارس است، گفت:  اختلاف بین کشورهای عربی انقدر زیاد است که بسیاری معتقدند اصولا شورای همکاری خلیج فارس جنبه بیرونی ندارد.

 لاسجردی خاطرنشان کرد: علت نادرستی ادعای فوق هم می‌تواند این باشد که هنوز اتحاد نیمه‌بندی بین اعضای شورای همکاری خلیج فارس وجود دارد و آنان در مواقع ضروری با هم جمع می‌شوند و با برگزاری جلسه درباره مسائل مهم به رایزنی می‌پردازند. 

کارشناس مسائل منطقه عنوان کرد: در مجموع شورای همکاری خلیج فارس از صلابت و یگانگی خود فاصله گرفته و در مسیر از هم‌گسیختگی است.

وی خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد علاوه بر اقدامات  و فعالیت‌هایی که این شورا تاکنون داشته، بحران قطر هم به این گسیختگی و فروپاشی مرحله‌ای کمک کرده است.

لاسجردی گفت: قطر یکی از اعضای فعال شورای همکاری خلیج فارس بوده و اکنون در جبهه اپوزسیون است از این جهت بسیاری معتقدند شورای همکاری خلیج فارس در مسیر واگرایی و فروپاشی است.

انتهای پیام/

 شورای همکاری خلیج فارس از صلابت و یگانگی خود فاصله گرفته 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار