همدان؛

70 اثر در دانشنامه همدان در مراحل مختلف تولید قرار دارد

معاون سیاسی و امنیتی استاندار همدان گفت:70 اثر در دانشنامه همدان در مراحل مختلف تولید قرار دارد.

70 اثر در دانشنامه همدان در مراحل مختلف تولید قرار داردبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان؛ محمدابراهیم الهی‌تبار ،معاون سیاسی و امنیتی استاندار همدان در بازدید از حوزه هنری همدان و بررسی مراحل مختلف تدوین دانش‌نامه‌ استان همدان گفت: باید بر سرمایه‌های نظام و انقلاب افزود، نه اینکه از آنها استفاده کنیم، که این بزرگترین خیانت است.

وی افزود: مدعی ارزشها و آرمان‌ها نیستیم بلکه وجودمان از آن است؛ دولت فرزند انقلاب است اما آن را نردبان خودش نکرده است.

رییس حوزه هنری استان همدان نیز ضمن اشاره به فعالیت‌های اصلی حوزه هنری در راستای هنر متعهد و انقلابی افزود: دانش‌نامه‌ی استان همدان با ارائه‌ی طرح از سوی حوزه هنری در شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان مطرح و تصویب شد و حوزه هنری مسئولیت یافت با جوامع علمی و صاحب‌نظران و تمام افردی که می‌توانند در این زمینه کمکی کنند، هماهنگی‌های لازم را انجام دهد و تا به اکنون کارها با پیگیری‌های این حوزه، پیشرفت خوبی داشته است.

  سیدمحمدباقر حسینی در این باره گفت: در بخش موضوعی دانشنامه که مرحله نخست تولید آن نیز محسوب می‌شود، پیش‌بینی تولید 145 اثر در قطع وزیری داریم که از این تعداد یک اثر (جلد نخست فرهنگ اصطلاحات عامیانه همدانی) به چاپ رسیده؛ و 7 اثر (کارنامک (کتاب‌شناسی جلد 1و2)؛ آثار و احوال بدیع‌الزمان همدانی؛ شرح و احوال صفاءالحق همدانی؛ در روشنای دانش؛ گفت‌وگو با علیرضا ذکاوتی قراگزلو؛ بر دستان الوند (رپرتوار موسیقی ترکی همدان)؛ و تاریخ تعزیه در همدان) دارای شابک وآماده چاپ می‌باشد.

   وی اظهار داشت: واژه‌نامه اصطلاحات همدانی؛ همدان شناخت: خوانش تحلیلی استان همدان در سفرنامه‌های ایرانی و انیرانی؛ شیر دربان اکباتان (شیرسنگی همدان)؛ مساجد شهر همدان؛ تاریخچه مطبوعات همدان از آغاز تا سال 1394؛ بنای موقوفه­ی بهاءالملک (زندگي‌نامه و موقوفات عليرضا قراگُزلو همداني)؛ زندگی در سنگ (7روستای دارای بافت تاریخی و سنگی شهر همدان)؛ قلندر نقاش؛ آثار و احوال حسین دستخوش (همدانی)؛ پزشکی مردمانه همدان؛ جهت اخذ شابک ارسال شده و کتاب‌های: همدان، یک شهر از هزاران؛ پژوهشی در شکل‌گیری، محدوده و حریم بافت تاریخی همدان؛ نگاره‌های آفتاب (نقوش صخره‌ای استان همدان)؛ امام‌‌زاده‌های شهر همدان؛ جستارهايي در زيست بوم و تاريخ معاصر همدان؛ از تولد تا مرگ، مردم نگاري همدان معاصر؛ فرهنگ اصطلاحات عامیانه همدانی جلد2؛ نقد و تحلیل جنگ متشرعه و متصوفه همدان 1240 ق.؛ و جولان (تحلیل بافت قدیم و جدید و معماری محله جولان) نیز آثاری هستند که آماده ارسال جهت اخذ شابک هستند.

   حسینی ادامه داد: تولید کتاب‌های تاریخ اقتصاد همدان از باستان تا پایان پهلوی دوم؛ همدان در قحطی بزرگ؛ و فرهنگ عامیانه مردم همدان، به روایت علی اکبر محمودی وثاق نهایی شده و 17 عنوان دیگر در حال تدوین و آماده‌سازی، و 16 اثر نیز در مرحله مذاکره، قرارداد و ... می باشد.

    وی اضافه کرد: مرحله دوم دانشنامه نیز بخش الفبایی آن است که پیش‌بینی می‌شود در 12جلد در قطع رحلی به چاپ برسد که مراحل تنظیم کمیته‌های ده‌گانه جهت مشخص شدن رئیس کمیته‌ها و بخش علمی آن و همچنین تنظیم طرح تفصیلی ویا اساسنامه پژوهشی، طی شده و آماده برگزاری جلسه تخصصی با کمیته‌های ده‌گانه جهت تدوین مقالات و پژوهش‌های مرتبط در دو قسمت مشاهیر و سایر مداخل می‌باشد و مداخل بخش مشاهیر آن درحال استخراج و تدوین است.

 حسینی گفت: در مرحله‌ی چهارم دانش‌نامه نیز که شامل تولید و عرضه ضمائم و پیوست­هایی از قبیل مولتی مدیا، اپلیکیشن موبایل و... برای حضور در شبکه­های اجتماعی مجازی، فیلم، آلبوم عکس و مجموعه آثار هنرمندان در قالب کتاب­های ضمیمه، آثار کودک و نوجوان و... می‌باشد، تعداد 6اثر در مراحل مختلف آماده سازی است: یکی از هزاران (رمان تاریخی درباره حوادث دهه­ی 40 خورشیدی در همدان)؛ مجموعه‌ای از آثار نقاشی قهوه‌خانه‌ای حسین همدانی؛ مجموعه عکس «همدان قدیم در زمستان»؛ نخبگان الوند (با مشارکت بنیاد نخبگان استان همدان)؛ و چند مجموعه شامل آثار خوشنویسی، نقاشی و عکس... .

   رییس حوزه هنری استان همدان تاکید کرد: در این آثار سعی شده علاوه بر استفاده از بزرگان و پیشکسوتان، از ظرفیت جوان استان نیز استفاده شود و این آثار با مشورت و نظارت شورای عالی علمی متشکل از پرویز اذکایی، علیرضا ذکاوتی قراگزلو، علیرضا کمری، جواد محقق و علی محمدی تولید و چاپ می‌شوند.

   حسینی اضافه کرد: تا کنون 75 نشست تخصصی(1200 نفر- ساعت) شامل شورای مدیریت، برنامه­ ریزی و پژوهش دانش‌نامه (69 جلسه)  خانه پژوهش  و کارگروه مشاوره و هیات امنا برگزار و ضمن مشورت و مصاحبه با افراد و پژوهشگران جوان و پیشکسوت (700 نفر- ساعت )، بیش از 70 تفاهم­نامه و قراداد تألیف، تدوین، کارشناسی، ویراستاری، صفحه­آرایی، گرافیک، طرح جلد و یونیفرم، چاپ و... انجام شده است.

 انتهای پیام/ ش

 70 اثر در دانشنامه همدان در مراحل مختلف تولید 

 

 

 

 

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.