تقوی در نشست خبری:

نماز جمعه تریبون نظام و متعلق به حاکمیت است/ ائمه جمعه حقوق بگیر نیستند

رییس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور گفت: ائمه جمعه حقوق بگیر نیستند و شهریه‌ آنها حدود ۲۰۰ هزار تومان است.

نماز جمعه تریبون نظام و متعلق به حاکمیت است/ ائمه جمعه حقوق بگیر نیستندبه گزارش خبرنگار احزاب و تشکل های گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ حجت‌الاسلام و المسلمین سید رضا تقوی رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه کشور در نشست خبری  با اصحاب رسانه که صبح امروز برگزار شد اظهار داشت: رسانه‌ها در حوزه فرهنگ عمومی یکی از جریان های مؤثر هستند. در جامعه‌ای که خبرنگاران آن فعال ، دلسوز و مخلص باشند رشد فرهنگی و  فکری آن جامعه بیشتر است.

وی ادامه داد: معتقدم که بخش قابل توجهی از بصیرت مردم و به روز بودن و در صحنه بودنشان مدیون تلاش‌های خبرنگاران عزیز است.

رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه کشور با بیان اینکه نهاد نماز جمعه با رسانه‌های مکتوب و تصویری ارتباط تنگاتنگی دارد گفت: ما نماز جمعه را رسانه‌ای سنتی می‌دانیم، رسانه ملی مدرن است و از  طریق آن مطالب را به علاقمندان و مخاطبان خود می‌رساند.

 تریبون نماز جمعه رسانه‌ای چهره به چهره است

تقوی با بیان اینکه تریبون نماز جمعه رسانه‌ای چهره به چهره است و روبه‌روی مردم می‌ایستد و بدون هیچ فاصله‌ای مطالب را بیان می‌کند گفت: در گذشته که فناوری‌های نوین نبود مردم بسیاری از اطلاعات خود را از خطیب جمعه می‌گرفتند یعنی خطیب جمعه یک رسانه بوده است.

وی اضافه کرد: در تریبون نماز جمعه مسائل مختلف روز کشور و نیاز مردم مطرح می‌شود، متولی نماز جمعه ولی فقیه است و در حقیقت نماز جمعه تریبون نظام و حاکمیت است.

 نماز جمعه یکی از دستاوردهای مهم انقلاب است

رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه کشور با بیان اینکه ما باید در تریبون نماز جمعه سیاست نظام را بیان کنیم افزود: نماز جمعه یکی از دستاوردهای مهم انقلاب است 4 ماه و 13 روز از پیروزی انقلاب اسلامی گذشته بود که امام (ره) آیت‌الله طالقانی را به عنوان امام جمعه تهران منصوب کردند.

تقوی تصریح کرد: در 5 مرداد سال 58 نماز جمعه تهران با حکم  و فرمان امام (ره) و به امامت آیت‌الله طالقانی در دانشگاه تهران اقامه شد از آن تاریخ تا امروز نماز جمعه روز به روز توسعه پیدا کرده است.

وی با بیان اینکه در 900 شهر در سراسر کشور نماز جمعه اقامه می‌شود اظهار داشت: در کنار هر امام جمعه ستاد اقامه نماز جمعه قرار دارد که زیر نظر او فعالیت می‌کند و متولی انتظامات، پشتیبانی و مسائل مختلف نماز جمعه است.

42 هزار نیروی ستاد اقامه نماز جمعه هیچ حقوقی دریافت نمی‌کنند

رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه کشور با بیان اینکه ستاد اقامه نماز جمعه به منزله بازوی امام جمعه عمل می‌کند افزود: 42 هزار نفر نیروهای ستادی برای اقامه نماز جمعه فعالیت می‌کنند که نیمی از این تعداد را بانوان و نیم دیگر را آقایان تشکیل می‌دهند و از افراد فرهنگی، متدین، معتمد و خانواده‌های شهدا هستند.

تقوی ادامه داد: این افراد حقوق‌ بگیر نهاد نماز جمعه نیستند و به صورت افتخاری به مردم خدمت می‌کنند تا نماز جمعه اقامه شود و به هیچ وجه هیچ امتیازی هم برای آنان وجود ندارد.

وی درباره نحوه گزینش ائمه جمعه و روش انتخاب آنان تصریح کرد: همانگونه که دانشگاه‌ها دانشجو تربیت می‌کنند حوزه‌های علمیه هم امام جمعه تربیت می‌کنند و بیشتر نیروها را از حوزه علمیه قم، مشهد و سایر شهر‌ها می‌گیریم.

رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه درباره معیار‌های گزینش ائمه جمعه بیان کرد: سن ائمه جمعه باید بالای 25 و حدود 30 سال و متأهل باشند، به لحاظ علمی باید حداقل دو سال درس خارج را رفته باشند یعنی مدارج تحصیلی حوزوی آنان فوق لیسانس و در مرحله دکتری باشد.

تقوی اضافه کرد: علاوه بر اینکه ما مدارج علمی ائمه جمعه را از حوزه می‌گیریم برای آنان امتحان ورودی هم گذاشته می‌شود یعنی کارهای گزینشی که سایر سازمان‌ها دارند از جمله تحقیقات میدانی انجام می‌شود.

بازنشستگی ائمه جمعه تصمیم فردی نیست

وی با بیان اینکه بازنشستگی ائمه جمعه تصمیم فردی نیست و در شورا درباره آن صحبت می‌شود، گفت: بعد از ارزیابی‌هایی که انجام می‌دهیم شهرهای محل فعالیت ائمه جمعه بر اساس توانایی‌های آنان مشخص خواهد شد.

رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه با اشاره به اینکه ائمه جمعه حقوق بگیر نیستند و شهریه طلبگی می‌گیرند بیان کرد: طلاب زمانی که در حوزه فعالیت می کنند شهریه می گیرند و زمانی که از حوزه خارج می‌شوند به عنوان ائمه جمعه به فعالیت می‌پردازند شهریه حوزه‌شان قطع می‌شود و رهبری شهریه‌ای که به آن‌ها می‌دهد حدود 200 هزار تومان است.

تقوی تأکید کرد: امام جمعه بودن مدیر اداره‌ بودن نیست بلکه آنان روحانی هستند و در میان مردم زندگی می‌کنند و بخشی از امکاناتشان مردمی است و بخشی دیگر نیز از طریق تدریس در حوزه و دانشگاه تامین می شود.

وی تصریح کرد: برخی از ائمه جمعه در مساجد نماز اقامه می‌کنند و آن مساجد موقوفاتی دارند و برخی از  هزینه‌های زندگی ائمه جمعه از این راه تأمین می شود البته رهبری هم اجازه داده‌اند که آنان می‌توانند از ثلث سهم امام و وجه فردی که به مراجع تقلید می‌دهند، استفاده کنند مثلا اگر سه میلیون تومان به ائمه جمعه داده شود اجازه استفاده از یک سوم آن را برای گذران زندگی‌شان دارند.

رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه کشور تصریح کرد: ائمه جمعه هیچ حقوقی از دستگاه‌ها و امکانات دولتی و بیت‌المال ندارند و شهریه آنان را رهبری می‌دهند بسیاری از ائمه جمعه ما مشکلات فراوانی دارند و با حداقل امکانات زندگی می‌کنند. 

گرایش حزبی در گزینش ائمه جمعه دخالت داده نمی‌شود

تقوی درباره اینکه آیا گرایش‌های حزبی و سیاسی در گزینش ائمه جمعه دخالت داده می‌شود یا خیر گفت: ما اصلا گرایش حزبی را در گزینش ائمه جمعه دخالت نمی‌دهیم اما امام جمعه‌ای که می‌آید باید طرفدار سیاست‌های نظام و علاقمند به رهبری نظام باشد.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه گاهی اوقات ائمه جمعه مطالبی بر خلاف سیاست‌های نظام بیان می‌کنند آیا آنان مورد بازخواست قرار می‌گیرند، اظهار داشت: ائمه جمعه باید مواضع نظام را تبیین کنند و مواضع نظام هم توسط رهبری بیان می‌شوند اصل 110 قانون اساسی 11 وظیفه را برای رهبری مشخص کرده است که نخستین آن تعیین سیاست‌های کلی نظام بعد از مشورت با مجمع تشخیص مصلحت نظام است.

تقوی به بیان چند نمونه از مواضع نظام پرداخت و گفت: موضع نظام استکبارستیزی است امام جمعه نمی‌تواند از این تخطی کند، موضع نظام ضداشرافی‌گری است و ما آن را آفتی برای جامعه می‌دانیم و اگر به صورت فرهنگ در بیاید همچون موریانه‌ای بنیان‌های نظام را می‌خورد پس بنابراین ائمه جمعه هم باید فرهنگ ضد اشرافی‌گری را ترویج کنند.

رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه کشور ادامه داد: رهبری سیاست نقد منصفانه و دفاع واقع بینانه را برای ما مشخص کرده‌اند ما در نقد نباید سیاه‌نمایی کنیم و الفاظ مجرمانه هم بکار نبریم نقاط قوت را بگوییم و هشدارهایمان را هم بدهیم.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه در مسئله حج گویا برخی ائمه جمعه مواردی مخالف سیاست نظام بیان کرده‌اند، گفت: در مسئله حج ممکن است امام جمعه به سازمان حج و زیارت هشدار داده باشد که باید امنیت و عزت حجاج ما رعایت شود و آنان تحقیر نشوند و مورد آزار و اذیت قرار نگیرند این مسئله به معنای زیر سوال بردن فعالیت‌های برادران ما در سازمان حج و زیارت و سیاست نظام نیست.

تقوی اظهار داشت: درمورد قضیه حج امسال چه فضاسازی‌هایی ایجاد کردند، گفتند چرا پول‌ها را به عربستان می‌برید، مگر این برخلاف اقتصاد مقاومتی نیست؟ این پول‌ها را بیاورید مدرسه و درمانگاه بسازید، حرف‌هایی از این قبیل زده شد اما یکجا نگفتند که سالی هفت میلیون نفر به برخی از کشورهای خارجی می‌روند، معلوم است که این نگاه بیمار است، آن زمانی که یک حاجی پیرمرد یا پیرزنی می‌خواهد در طول عمرش وظیفه واجبش را انجام دهد بحث فقرا و مستضعفان داغ می شود.

رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه کشور تأکید کرد:‌ یک امام جمعه یک جایی نصیحتی می‌کند چه فضاسازی‌هایی و چه هجمه‌هایی علیه آنها ایجاد می‌کنند.

وی بیان کرد: شبکه‌هایی همچون بی‌بی‌سی و سایر شبکه‌های بیگانه و تبلیغات استکباری برای خبررسانی دلسوز مردم ما نیستند بلکه براساس طراحی‌های مستکبرین هجمه‌هایی را مطرح می‌کنند.

تقوی تأکید کرد: در موضوع استعفای امام جمعه کرمان چه حاشیه‌سازی‌هایی انجام شد، وی شخصیتی محترم و مخلص است و به مدت 37 سال از ابتدای انقلاب امام جمعه بود اکنون 86 سال دارد و ضعف جسمانی و کهولت سن خطبه خواندن را برایش سخت کرده است در سفری که بنده به کرمان داشتم آیت الله جعفری استعفایش را نوشت و برای من فرستاد که شما به مقام معظم رهبری بگویید که به خاطر ضعف جسمانی به بنده اجازه دهند این بار از دوشم برداشته شود.

سیاست ما دفاع همه جانبه از نیروهای مسلح است

وی در ادامه به هجمه‌های مطرح شده علیه نهادهای انقلابی همچون سپاه پاسداران اشاره کرد و افزود: شما ببینید چگونه با سپاه رفتار می‌کنند، سپاه یکی از ارکان اقتدار نظام است، سیاست ما دفاع همه جانبه از نیروهای مسلح است آنها را تقویت و تشویق می‌کنیم، تضعیف نیروهای مسلح خیانت به کشور است و اگر کسی آگاهانه این کار را بکند، خیانت می‌کند.

تقوی با بیان اینکه هرکسی که پای انقلاب ایستاده و پشت رهبری قرار دارد، ما از او دفاع می‌کنیم، اظهار داشت: فتنه خط قرمز نظام است ما فتنه را برای مردم بیان و تبیین می‌کنیم.

رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه کشور گفت: عده‌ای طرفدار مذاکره با آمریکا هستند ما به تبعیت از امام(ره) آمریکا را دشمن شماره یک مستضعفان جهان و شیطان بزرگ می‌دانیم رابطه با آمریکا، رابطه گرگ و میش است و ما فرش قرمز برای نمایندگان آن آمریکا پهن نمی‌کنیم.

مخالفیم که فتنه گران در درون دستگاه‌های نظام به کار گرفته شوند

وی تأکید کرد: ما مخالفیم که فتنه گران در درون دستگاه‌های نظام به کار گرفته شوند، نظام میراث خون شهداست و فتنه گران لیاقت میراث‌داری شهدا را ندارند.

تقوی به اعدام‌های دهه 60 اشاره کرد و گفت: منافقین بزدل 17 هزار بی گناه را به شهادت رساندند دادگاه‌هایی که آ‌ن زمان برگزار شد به دستور امام بود ما هرگز از ترور و تروریست‌ها دفاع نمی‌کنیم و از این گونه ابزارها استفاده کردن در بعضی انتخابات ها را مردود می‌دانیم.

رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه کشور در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه نقش و تأثیر ائمه جمعه در مقابله با جنگ نرم گفت:‌ اختلافاتی که امروز در جهان اسلام به وجود آورده‌اند، صوری است و در لباس مذهب خود را نشان می‌دهد.

وی با بیان اینکه این اختلافات طراحی آمریکا و انگلیس پلید است، گفت: امروز وهابیت و تکفیری‌ها بر اختلافات دامن می‌زنند، وهابیت عامل استکبار است یکی از تولیدات رژیم پادشاهی عربستان تروریست‌ها هستند. ببینید مدارسی که در پاکستان، افغانستان و آفریقا ساخته‌اند خروجی‌هایش چه کسانی هستند.

تقوی با بیان اینکه تبلیغات جمهوری اسلامی برای وحدت بیشتر میان امت اسلامی است، اظهار داشت: هر شیعه‌ای که به تفرقه دامن بزند از مذهب و تفکر شیعه فاصله گرفته‌ است ما پیرو یک خدا، یک آیین و یک قبله هستیم و باید دشمنانمان را بشناسیم.

رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه کشور با بیان اینکه یکی از شعارهای نماز جمعه وحدت میان مسلمانان و مذاهب مختلف است، تأکید کرد: سلیقه‌ها و وابستگی‌های سیاسی و فرهنگی نباید ما را به سمت جدایی و تفرقه ببرد.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه نسبت به سخنرانی برخی وزرا در ایام تبلیغات انتخاباتی از تریبون نماز جمعه انتقاداتی شده است، گفت: در آستانه تبلیغات انتخابات برخی وزرا آمدند و از تریبون نماز جمعه صحبت کردند، عده‌ای هم به این مسئله ایراد گرفتند حتی انتقاداتی هم به صدا و سیما مطرح شد که گزارش‌های و فعالیت‌های دولت را منعکس می‌کرد.

تقوی ادامه داد: ما از آن طرف هم متهم شدیم که برخی ائمه جمعه علیه دولت صحبت کرده‌اند همین مسائل نشان می‌دهد که ما جناحی نبوده و نیستیم و در تریبون نماز جمعه انتخاباتی عمل نکردیم.

رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه کشور با بیان اینکه برداشت مردم این بود که دولت کار تبلیغاتی‌اش را از خیلی وقت پیش شروع کرده بود، گفت: شاید هم نظر آنان کار تبلیغاتی نبوده اما به هرحال مردم از آن سفرها برداشت تبلیغاتی بودن داشتند.

وی افزود: ما قبل از انتخابات بخش‌نامه‌ای ارسال کردیم که نباید از فرد خاصی تعریف بشود ائمه جمعه هم کلیات مسائل انتخابات را بیان کردند البته مردم خودشان بعضی از سخنان را به برخی کاندیداها ربط می‌دهند این موضوع تقصیر ما نیست.

تقوی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه شورای همگرایی اصول‌گرایان برای مجلس دهم تشکیل شد، آیا این شورا برای انتخابات مجلس بعدی نیز فعال خواهد شد، گفت: حدود دو سال قبل از فرارسیدن انتخابات مجلس جریانی تحت عنوان همگرایی راه‌اندازی شد آن زمان آ‌یت الله مهدوی کنی حیات داشتند، نیروهای حزب‌اللهی تقاضایشان این بود که جامعه روحانیت بیاید آقای مهدوی کنی هم نپذیرفتند در جلسه بعدی همان نیروها طرح دیگری ارائه کردند و گفتند آقای مهدوی کنی فردی را تعیین کند آن زمان وی در شورای مرکزی موضوع را مطرح کردند که چه کسی حاضر است به این بچه‌ها کمک کند، هیچ‌کس نپذیرفت و بنده پذیرفتم.

رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه کشور افزود: من با اجازه آیت الله مهدوی کنی به میدان ‌آمدم و نیروهای حزب‌اللهی را فارغ از اینکه از چه حزبی هستند، دور هم جمع کردیم آن کار بنده به ائمه جماعات ربطی نداشت و ما از موضع جامعه روحانیت آن جریان را راه انداختیم. این را در نظر داریم که حفظش کنیم و آن مجموعه هم منافاتی با جمنا ندارد.

جلسات شورای همگرایی اصولگرایان همچنان برگزار می شود

وی تصریح کرد: جلسات شورای همگرایی اصولگرایان پنج‌شنبه‌ها برگزار می‌شود حدود 60 نفر از آقایان هم در آن شرکت می‌کنند آن حرکت را همچنان حفظ می‌کنیم تا ارتباط نیروها با جامعه قطع نشود.

تقوی در پاسخ به سوالی درباره ارتباط ائمه جمعه با مردم خارج از نماز جمعه، اظهار داشت:‌ نهاد نماز جمعه مردمی است ائمه جمعه فقط در روز جمعه در مقابل مردم نمی‌ایستند که خطبه بخوانند بلکه آنان در جلسات مردمی حضور دارند، با خانواده‌های شهدا دیدار و به روستاهای حوزه فعالیت و مسئولیتشان سفر می‌کنند.

رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه کشور تأکید کرد: ائمه جمعه حلقه وصل خواسته‌ها و نیازهای مردم و مسئولین هستند و با آحاد مردم ارتباط دارند. در روزهای جمعه در بعضی از شهرها در کنار مصلی خیریه‌هایی برپا می‌شود، مسئولین شهر می‌آیند و مشکلات مردم آنجا مطرح می‌شود، در بسیاری از شهرها خیمه بهداشت و درمان داریم، پزشکان وقت می‌گذارند و مردم را مجانی معاینه می‌کنند.

وی با بیان اینکه ما در نهاد نماز جمعه در 400 شهر مهدکودک داریم، بیان کرد: در بسیاری از شهرستان‌ها بعد از برگزاری نماز جمعه راهپیمایی عمومی برپا می‌شود و عده‌ای هم ایستگاه صلوات می‌گذارند در آنجا شور و نشاط بسیاری وجود دارد.

تقوی بیان کرد:‌ ائمه جمعه در شورای زکات، طرح سلامت، ستاد غدیر و حوزه‌های علمیه مسئولیت دارند و رئیس شورای فرهنگ عمومی هم هستند.

رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه کشور درباره اینکه عده‌ای انتقاد می‌کنند که ائمه جمعه آن چه را که در تریبون نماز جمعه اعلام می‌کنند، از قبل به آنان اعلام شده است، گفت: از سالی که بنده مسئولیت دارم حتی یک امام جمعه هم پیدا نمی‌شود که بگوید آن چه را که از تریبون نماز جمعه اعلام کرده از قبل برای او نوشته شده است.

وی با تأکید بر اینکه ائمه جمعه آزادند و خودشان چهره‌های فرهیخته و صاحب نظر هستند، افزود: ما اطلاعات کشور را جمع می‌کنیم و برای ائمه جمعه می‌فرستیم و برخی شهرها امکاناتی ندارند که ائمه جمعه به اطلاعات روز دسترسی داشته باشند، ما بولتن و گزارش خبری داریم و برای آنان می‌فرستیم اما موظف نیستند که آنچه را که به آنان اعلام شده، بگویند.

انتهای پیام/

 

دلیل استعفای برخی از ائمه جمعه

تریبون نماز جمعه متعلق به چه کسانی است؟

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۵۸ ۰۳ مرداد ۱۳۹۶
شجاعت برخی ائمه جمعه در بیان انتقادات قابل تحسین است
Iran (Islamic Republic of)
اصفهانی
۲۳:۵۹ ۰۲ مرداد ۱۳۹۶
خدا حفظشون کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۳ ۰۲ مرداد ۱۳۹۶
تشکر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۱ ۰۲ مرداد ۱۳۹۶
لطفا در ائمه جمعه جوان گرایی صورت دهید منظور از جوان گرایی آوردن یک طلبه 20 ساله نیست منظور روحانیون 35 تا 55 ساله بجای روحانیون 70 تا 90 ساله است.بخصوص در تهران باید این جوان گرایی اتفاق بیوفتد.
افرادی مثل آقایان هادوی تهرانی از علمای بزرگ قم یا حاج آقا ابوترابی نایب رئیس سابق مجلس یا آقای مصباحی مقدم بخاطر تسلط بر امور اقتصادی و یا افرادی که امور سیاسی اقتصادی فرهنگی کشور تسلط دارند لازم است.
در مراکز استانها هم جوان گرایی را شروع کنید و فکر کادر سازی برای نظام باشید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۹ ۰۲ مرداد ۱۳۹۶
ما انتظار داریم،ائمه جمعه،حرف دل مردم را از تریبون نماز جمعه ها و نماز جماعت ها،بیان کنند،دولت که گوش شنوا ندارد،حرف مردم را کسی گوش نمیکند،لااقل اگر این افراد نمازخون هستن وبا ایمان،حرف مارا بگذارید از این تریبون بزنند.
دولت این روزها صاحب همه چی هست،ساخت موشک های سپاه وبوجه اش تا تریبون نماز جمعه،،،،نماز جمعه را بگذارید سالم آزاد وبرای خدا باشد نه مصلحت وابزار دولت.