مدیر‌عامل آب و فاضلاب استان قم مطرح کرد:

مدیریت مصرف آب در استان قم ضروری است

عمده آب مصرفی استان از منطقه علی‌آباد و سرشاخه‌های رود دز تأمین و برای انتقال آن به استان هزینه‌های بسیار بالای صرف می‌شود که جز باصرفه جویی و استفاده مناسب از منابع آب راهی برای بهبود وضعیت وجود ندارد.

 به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قم؛علی جان صادق پور با اشاره به راهکارهای مدیریت مصرف آب در استان افزود: یکی از مهم‌ترین این راهکارها اقدامات قانونی و کنترلی است که شامل استفاده از برچسب راندمان مصرف آب بر روی کلیه تجهیزات آب‌بر، قیمت‌گذاری و تعیین تعرفه‌های مناسب، نظارت و کنترل دقیق بر نصب و کیفیت تجهیزات و شیرآلات متنوع بخشی به روش‌های توزیع آب تولید آب باکیفیت‌های مختلف متناسب با مصارف گوناگون ازجمله این اقدامات قانونی است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم بابیان برخی از اصلاحات ابزاری برای کاهش مصرف آب نیز گفت: اصلاحات ابزاری شامل استفاده از انواع تجهیزات و ابزار آلات کاهنده مصرف با فناوری نوین است که استفاده از فلاش تانک‌های کم‌مصرف، استفاده از سر دوش‌های کم‌مصرف و استفاده از درفشان در کلیه شیرآلات از این موارد است.

وی ادامه داد: به‌کارگیری شیرهای اهرمی، به‌کارگیری شیرهای چشمی و استفاده از شیرهای فشاری اتوماتیک زماندار از دیگر امکانات و ابزارهای موجود برای بهینه کردن مصرف آب در استان است.

صادق پور اصلاح تأسیسات و تجهیزات بهداشتی را موردتوجه قرارداد و خاطرنشان کرد: بازچرخانی و استفاده مجدد از پساب «آب خاکستری»، جمع‌آوری آب باران و استفاده از کنتور مجزای کاشانه‌ای برای اصلاح در تأسیسات بهداشتی در نظر گرفته‌شده که در دست اقدام است.

وی بابیان اینکه اصلاح تجهیزات می‌تواند تأثیر قابل‌توجهی در کاهش هدر رفت آب داشته باشد تأکید کرد: انجام کنترل نشت در شیرهای آب، سیستم شبکه‌ آب داخل منزل و فلاش تانک، کاهش حجم فلاش تانک‌های حجیم، عایق‌بندی لوله‌های آب گرم و سرد، اصلاح طراحی سیستم لوله‌کشی ساختمان و قرائت کنتور و میزان مصرف توسط خود مشترکین را می‌توان از مهم‌ترین ابزارهای اصلاحی نام برد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم اصلاحات رفتاری را راه دیگر کاهش میزان مصرف آب دانست و گفت: استفاده حداکثری از ظرفیت ماشین‌های لباس‌شویی و ظرف‌شویی، کاهش زمان استحمام و بازرسی دوره‌ای کولر می‌تواند میزان مصرف آب مصرفی را به‌طور چشمگیری کاهش دهد.

صادق پور خاطرنشان کرد: استفاده از گونه‌های گیاهی کم‌مصرف و متناسب با اقلیم، پرهیز از آب‌پاشی معابر و شستشوی ماشین با شیلنگ و به کار بردن فن‌های نوین آبیاری فضای سبز راد می‌توان از دیگر اقدامات ممکن درزمینهٔ کاهش مصرف آب نام برد.

وی با اشاره به اهمیت گسترش فاضلاب شهری در بازگردانی آب به چرخه مصرف تصریح کرد: با وجود سه تصفیه‌خانه فاضلاب که دو واحد آن در حال حاضر فعال است در سال 95 حدود 21 میلیون مترمکعب جمع‌آوری و تصفیه‌شده است.

انتهای پیام/ت

 

مدیریت مصرف آب در استان قم ضروری است

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار