فرانس 24: سفر اردوغان به کشورهای عربی خلیج فارس بسیار حساس است

شبکه خبری فرانس ۲۴ اعلام کرد سفر رئیس‌جمهور ترکیه به کشورهای عربی بسیار حساس است، زیرا او باید هم از قطر و هم از منافع تجاری آنکارا حمایت کند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ شبکه خبری فرانس ۲۴ در گزارشی به سفر رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، به کویت و عربستان سعودی با هدف حل بحران قطر با کشورهای همسایه‌اش پرداخت.

این شبکه فرانسوی اعلام کرد ماموریت رجب طیب اردوغان در سفر منطقه‌ای‌اش به کشورهای (عربی) خلیج فارس بسیار حساس است؛ زیرا وی باید هم از متحدش قطر هم از منافع تجاری‌اش با دیگر کشورهای این منطقه دفاع کند.

بر اساس این گزارش، اردوغان با این سفر چرخشی از کشورهای حوزه خلیج (فارس)، ماموریت بسیار حساسی را آغاز کرد. دلیل حساسیت این ماموریت نیز در آن است که ترکیه باید از یکسو از قطر -متحد دیرین خود- و از سوی دیگر از منافع تجاری ترکیه با کشورهای حوزه خلیج (فارس) دفاع کند که اکنون به دشمن قطر تبدیل شده‌اند. معادله‌ای که این مسئله برای ترکیه ایجاد کرده است پیچیده است.

از زمان آغاز این بحران دیپلماتیک -که بد‌ترین بحران از نوع خود از سالهای گذشته تاکنون بوده است- آنکارا تلاش می‌کند که نقش میانجیگر را بازی کند.

رئیس جمهور ترکیه قبل از آغاز سفر منطقه‌ای خود در اظهار نظری اعلام کرد: به نفع هیچ کس نیست که این بحران بیش از این ادامه یابد. جهان اسلام به همکاری و همبستگی نیاز دارد و نه اختلافات جدید.

اردوغان قبل از ورود به ریاض بر همکاری‌های اقتصادی تاکید گذاشت و گفت: «ما از همه برادران عربستانی، اماراتی و دیگر برادرانمان در کشورهای حوزه خلیج (فارس) حمایت می‌کنیم. ما می‌خواهیم که همکاری‌های خود را با آن‌ها ادامه دهیم. همانطور که قبلا گفتم مشکلات سیاسی موقت و گذار هستند، اما ارتباطات اقتصادی همیشگی هستند.»

امارات عربی متحده یکی از شرکای بزرگ ترکیه در سال ۲۰۱۶ بود. در این سال، ارزش صادرات کالا و خدمات ترکیه به این کشور عربی به پنج میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار رسید. عربستان سعودی نیز در همین سال یازدهمین شریک تجاری ترکیه بود.

چندین کشور عربی از جمله عربستان ‏‏سعودی، امارات عربی ‏متحده، ‏‏‏بحرین ‏‏و مصر از تاریخ پنجم ژوئن امسال، ‏‏روابط دیپلماتیک و سیاسی‏ خود را ‏‏با قطر ‏به ‏اتهام حمایت این کشور ‏‏از ‏گروه‌های ‏افراطی و ‏نزدیکی ‏‏سیاستش به ایران به ‏طور کامل ‏قطع ‏کردند.

مقامات قطر همه ‏این ‏‏اتهامات ‏را رد و اعلام کرده‌اند ‏‏علت ‏این بحران، حمایت از ‏‏‏تروریسم نیست بلکه ‏به خاطر آن است ‏که ‏‏قطر نمی‌خواهد تحت ‏قیمومیت این ‏‏کشور‌ها باشد. ‏

کشورهای عربی همسایه قطر از این کشور خواسته‌اند که با شرط‌هایشان موافقت کند تا تحریم‌ها و محاصره آن برداشته شود؛ اما قطر هنوز با این درخواست‌ها موافقت‌ها نکرده ولی برای انجام گفتگو برای حل این بحران اعلام آمادگی کرده است.

انتهای پیام/

فرانس 24 سفر اردوغان به کشورهای عربی را «حساس» توصیف کرد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
اکبر
۱۰:۴۰ ۰۲ مرداد ۱۳۹۶
خدا رحم کنه به خودش
آخرین اخبار