تیم ملی والیبال زیر 23 سال، نماینده ایران در معتبرترین نبرد آسیایی؛

آغاز پیکار امیدهای والیبال در نبرد قاره کهن/ شاگردان سیچلو و تلاش برای کسب افتخاری دیگر

تیم ملی والیبال زیر 23 سال ایران نماینده کشورمان در مسابقات قهرمانی مردان آسیاست؛ مسابقاتی که از امروز آغاز می‌شود.

به گزارش خبرنگار  توپ و تور گروه ورزش باشگاه خبرنگاران جوان، رقابت‌های والیبال قهرمانی مردان آسیا معتبرترین رقابت تیم‌های والیبال در قاره آسیا به شمار می‌رفت. مسابقاتی كه از فردا (2 مرداد) با نبرد بین 16 تیم برتر آسیا آغاز خواهد شد. این مسابقات همان مسابقاتی است كه تیم ملی والیبال ایران در سال 2011، برای نخستین بار موفق به كسب عنوان قهرمانی در آن شد و همان قهرمانی آغاز روند صعودی والیبال ایران بود.مسابقات والیبال قهرمانی مردان آسیا در سال 2017، نوزدهمین دوره خود را سپری خواهد كرد و والیبال ایران كه در هجده دوره پیشین، تنها در دو دوره حضور نداشته است، با تركیب تیم ملی امید (زیر 23 سال) راهی اندونزی، كشور میزبان این مسابقات، شده است و قرار است به نمایندگی از والیبال ایران در این مسابقات به رقابت بپردازد.

تیم ملی والیبال امید با هدایت «خوان سیچلو» آرژانتینی و دستیاران ایرانی‌اش به دنبال كسب مقام قهرمانی و رفتن روی سكوی این رقابت‌ها هستند، آن هم در شرایطی كه والیبال ایران در هجدهمین دوره این مسابقات كه به میزبانی كشورمان برگزار شده بود با شكست مقابل ژاپن در فینال از كسب مقام قهرمانی بازماند و حالا در تلاش خواهد بود كه قهرمانی دو دوره پیاپی 2011 و 2013 را بار دیگر تكرار كند.

آغاز پیکار امیدها در نبرقاره کهن / شاگردان سیچلو و تلاش برای سکویی معتبر


**مسابقات واليبال قهرمانی آسیا از نگاه تاریخ


هفده دوره گذشته مسابقات والیبال قهرمانی مردان آسیا به میزبانی 11 کشور این قاره کهن برگزار شده است که کره جنوبی و ایران با سه میزبانی در صدر این جدول قرار دارد.کشورهای استرالیا و تایلند با دو میزبانی در رتبه های بعدی این داده آماری قرار دارند و کشورهای اندونزی، قطر، کویت، چین، فیلیپین، بحرین و امارات متحده عربی نیز هر کدام یک بار میزبان مسابقات والیبال قهرمانی مردان آسیا بودند. كشور اندونزی امسال دومین میزبانی خود از این رقابت‌ها را تجربه می‌كند.
تیم ملی والیبال ایران در سال 1979 برای نخستین بار در مسابقات قهرمانی مردان آسیا شرکت کرد که همزمان با برگزاری دومین دوره این رقابت‌ها بود. ایران در نخستین حضور موفق به کسب رتبه ششم شد.ایران تنها در دو دوره این رقابت ها سال های 1975(دوره نخست) و 1983 (دوره سوم) حضور نداشت و تجربه 1۵ دوره این رقابت ها را در پرونده کاری خود دارد که تقریبا حضوری رو به رشد بوده است.جایگاه دهمی در سال 1987، رتبه هشتمی و هفتمی در سال های 1989 و 1991، سه مقام ششمی (1979، 1997 و 2005)، چهار عنوان پنجمی ( 1993، 1999، 2001 و 2007) و یک عنوان چهارمی در سال 1995 ره آورد 11 دوره حضور ایران در رقابت های والیبال قهرمانی مردان آسیا است.

تیم ملی والیبال ایران در سال 2003 مقام سومی مسابقات والیبال قهرمانی مردان آسیا، در سال 2009 عنوان نایب قهرمانی این رقابت ها و در دو دوره 2011 و 2013 به مقام قهرمانی رسید. در سال 2015 بار دیگر نایب قهرمان شد. در هجده دوره گذشته این رقابت‌ها، 6 كشور روی سكو رفته‌اند كه تیم ملی والیبال ژاپن با هشت مقام قهرمانی، سه نایب قهرمانی و سه مدال برنز پرافتخارترین تیم این رقابت‌ها است. یعنی این کشور در 14 دوره این رقابت‌ها بر روی سکو رفته است.

از نظر تعداد دفعات رفتن بر روی سکو، تیم ملی والیبال کره جنوبی رکورددار است که در 16 دوره این مسابقات بر روی سکو رفته است. افتخارات این تیم شامل چهار قهرمانی، چهار مدال نقره و هشت عنوان سومی مسابقات والیبال قهرمانی مردان آسیا است.چین دیگر کشور پر افتخار این رقابت‌ها است که با سه مدال طلا، شش نایب قهرمانی و پنج مدال برنز در جایگاه سوم پرافتخارترین تیم‌های این رقابت‌ها قرار دارد.

تیم ملی والیبال جمهوری اسلامی ایران با دو مدال طلا (2011 و ۲۰۱۳)، دو عنوان نایب قهرمانی (2009 و 2015) و یک مدال برنز در سال 2003 در رتبه چهارم این رده بندی قرار دارد و استرالیا نیز با یک مدال طلا، دو مقام نایب قهرمانی و یک عنوان سومی در جایگاه پنجم این داده آماری قرار دارد.قزاقستان با یك مدال برنز ششمین و آخرین كشور مدال‌آور رقابت‌های والیبال قهرمانی مردان آسیاست.

این در حالی است كه 38 كشور آسیا و اقیانوسیه سابقه حضور در این رقابت‌ها را دارند.كشورهای استرالیا، چین، كره جنوبی و ژاپن در 18 دوره گذشته این رقابت‌ها حضور داشتند و چین تایپه، هند و ایران نیز با 16 حضور در رتبه‌های بعدی این داده آماری قرار دارند.از نظر تعداد تیم‌های شركت كننده در مسابقات والیبال قهرمانی مردان آسیا، نخستین دوره در سال 1975 با حضور هفت تیم به میزبانی استرالیا برگزار شد و رقابت‌های سال 2013 در امارات نیز با حضور 21 كشور پیگیری شد.


بر اساس تصویب كنفدراسیون والیبال آسیا این رقابت‌ها از سال 2015 با حضور 16 تیم پیگیری می‌شود.

آغاز پیکار امیدها در نبرقاره کهن / شاگردان سیچلو و تلاش برای سکویی معتبر


**تصمیم فدراسیون والیبال؛ درست یا غلط؟


مسابقات والیبال قهرمانی مردان آسیا اغلب در چارچوبی برگزار می‌شود كه كشورهای آسیایی تیم‌های نخست خود را راهی این رقابت‌ها می‌كنند. اعتبار این مسابقات و كسب مقام قهرمانی در این رقابت‌ها موجب شده است كه كشورهای آسیایی نگاه ویژه‌ای به این میدان داشته باشند. تیم ملی والیبال ایران هم تا سال 2013 همواره با تیم بزرگسالان یعنی تیم اصلی در این مسابقات حاضر می‌شد اما برنامه فشرده تیم ملی والیبال بزرگسالان كه در آن روزها پا را از آسیا فراتر گذاشته بود و در عرصه‌های جهانی به میدان می رفت، موجب شد فدراسیون تصمیم بگیرد به جای تیم اصلی تیمی دیگر را راهی مسابقات كند.

در سال 2015 تیم ملی «ب» كه ابتدا به پیشنهاد ولاسكو تشكیل شده بود و در زمان كواچ نیز به تمریناتش در كنار تیم ملی اصلی می‌پرداخت به عنوان نماینده ایران در مسابقات قهرمانی آسیا حضور پیدا كرد. مسابقاتی كه به میزبانی ایران برگزار شده بود و پیمان اكبری هدایت تیم ایران در آن مسابقات را بر عهده داشت. شاگردان اكبری در این مسابقات بدون هیچ شكستی فینالیست شدند اما در دیدار نهایی با شكست مقابل ژاپن از رسیدن به سومین قهرمانی پیاپی بازماندند.

برای نوزدهمین دوره این مسابقات نیز فدراسیون تصمیم گرفت تیم اصلی را روانه اندونزی نكند و از آنجایی كه تیم ملی «ب» دیگر وجود نداشت، این بار بنا به صلاحدید فدراسیون، تیم ملی زیر 23 سال ایران به نمایندگی از كشورمان راهی این مسابقات شد. فدراسیون والیبال ایران بر این باور است كه مسابقات قهرمانی آسیا و نبرد با تیم‌های آسیایی برای تیم ملی بزرگسالان ایران كه در رده‌های بالای رنكینگ جهانی ایستاده است، چالش مهم و تاثیرگذاری به شمار نمی‌رود و بهتر است از این میدان به عنوان بستری استفاده شود كه ملی‌پوشان رده‌های پایه و بازیكنانی كه به دنبال كسب تجربه و جویای نام هستند، به این نبردها اعزام شود. سیاستی كه نتایج خوبی را برای والیبال در رده‌های پایه به همراه خواهد داشت.


انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
جمالدین قزل
۱۰:۴۴ ۰۲ مرداد ۱۳۹۶
به امید قهرمانی دوباره با سیچلو
Iran (Islamic Republic of)
جمالدین قزل
۱۰:۳۲ ۰۲ مرداد ۱۳۹۶
انشاالله موفق باشند وبه امید قهرمانی دوباره
Iran (Islamic Republic of)
اکبر
۰۸:۲۱ ۰۲ مرداد ۱۳۹۶
امیدواریم تو باد غرور نخوابن ونباشن وهیچ تیمی رو دست کم نگیرن .خدا کند .ببینیم وتعریف کنیم .سیچلو مربی خوبیه .توکل برخدا .
آخرین اخبار