خادمی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح کرد؛

رشد مصرف بنزین غیرواقعی است/هنوز افزایش قیمت مدنظر نیست

نایب رییس کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه هنوز افزایش قیمت بنزین مدنظر نیست، گفت:با حذف کارت سوخت مصرف غیر واقعی نشان داده می شود.

مهریان// رشد مصرف بنزین غیر واقعی است/هنوز افزایش قیمت مدنظر نیستهدایت الله خادمی نایب رییس کمیسیون انرژی مجلس در گفتگو با خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،درباره اظهار نظر ریاحی مدیر عامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی مبنی بر رشد صعودی مصرف بنزین  و پیشنهادش در خصوص افزایش قیمت این سوخت اظهار داشت:َ از ابتدا نیز گفته بودیم که حذف کارت سوخت به نفع قاچاقیان بوده، میزان قاچاق سوخت  افزایش و بهشتی را برای وارد کنندکان به وجود خواهد آورد.

 وی با بین اینکه غیرواقعی نشان دادن مصرف داخلی یکی دیگر از عواقب حذف کارت سوخت است،  افزود: وقتی مصرف واقعی را غیر واقعی  نشان دهند، بخش اعظمی از سوخت قاچاق شده و زمانی که دست به تغییر قیمت  بزنند ،مردم توان پرداخت آنرا نخواهند داشت، اینجاست که دوباره از دولت می خواهند سوبسید بدهد، ولی بازهم دور باطل قاچاق و واردات تکرار شده با این شرایط سیکل معیوب 15 سال گذشته شروع خواهد شد.

 خادمی در تشریح غیر واقعی نشان دادن  مصر ف داخلی تصریح  کرد: وقتی شفاف سازی و کنترل در سوخت صورت گیرد، امکان دارد تانکر حامل سوخت به طور کامل در جایگاه خالی نشود چراکه همه امور بطور دستی ثبت می شود اما هنگامی که کار از طریق سامانه انجام شده  و مجهز به کارت باشد مشخص می شود چه میزان سوخت درکجا و به چه شکل مصرف شده و از این رو قاچاق به شکل حجیم و گسترده رخ نخواهد داد.

 وی ادامه داد: قاچاق که صورت می گیرد فکر می کنیم که تمام آن میزان سوخت تولیدی از پالایشگاه و واردات را مصرف کرده ایم در حالیکه این طور نبوده  واین در واقع  همان مصرف غیرواقعی است.

 نایب رییس کمیسیون انرژی مجلس تصریح کرد: قاچاق، به حجم واردات افزوده و منافع بسیاری را عاید مافیای سوخت می کند و به جای آنکه به جایگاه حقیقی خود در رتبه کشورهای صادر کننده  سوخت دست یابیم ، همچنان واردکننده باقی خواهیم ماند.

خادمی با اشاره به مطرح بودن دو نرخی شدن قیمت سوخت، گفت: با اینکه در آن زمان  مشخص کردن یک نرخ را به دولت واگذار کرده  و امکان بی اثر کردن نرخ  ،در نظر گرفتن کارت سوخت و سهمیه بندی به منظور جلوگیری از هدر رفت منابع کشور و  کوتاهی دست قاچاقچیان، واردکنندگان و باندها  برایش وجود داشت، اما دولت به حذف کارت سوخت اهتمام ورزید.

وی با بیان اینکه مجلس نهم دولت را مکلف به صدور کارت سوخت برای تمامی وسایل نقلیه سبک و سنگین کرده بود، افزود: اما وزارت نفت آن را اجرا نکرد این موضوع دوباره به مجلس دهم راه یافته و دو نرخی شدن و کارت سوخت حذف شد.

 نایب رییس کمیسیون انرژی بیان داشت: بالاخره با تلاش های انجام شده مصوب کردیم که حداقل کارت سوخت استفاده شود ولی وزارت نفت در عمل به این موضوع جامه عمل نپوشاند که باید علت آن بررسی شود.

خادمی درباره راهکار کنترل افزایش نگران کننده مصرف بنزین گفت: افزایش قیمت راهکار منطقی نیست، فعلا چنین چیزی مد نظر نبوده و برای حل این موضوع، باید سیاست ها را اصلاح کرد.

 وی ادامه داد: کمیسیون انرژی طبق وظایف خود این موضوع را پیگیری خواهد کرد اما باید اذعان داشت که نظارت های مجلس ضعیف شده و متاسفانه گروه بازی هایی بوجود آمده که باعث از بین رفتن شایسته سالاری شده است.

 نایب رییس کمیسیون  انرژی مجلس تصریح کرد: متاسفانه در مجلس وقتی وزیر یک گروه، مرتکب اشکالاتی هر چند در حد هدر دادن منابع کشور شود،آنها برحسب حمایت  می گویند اشکال ندارد.

 خادمی در پایان گفت: امروزه در اکثر موارد کارها به نحوی که باید به نفع مملکت،  کارشناسی شده  و  واقعی؛ بررسی و پیگیری شود ،صورت نگرفته و متاسفانه بر حسب گروه، حزب، طایفه ای، دوستی و خانواده انجام می شود .همین نیز باعث می شود تا کشور 80 میلیون نفری با این همه منابع، با جوان بیکار و رکود اقتصادی روبه رو باشد.

 انتهای پیام/

افزایش قیمت بنزین راهکار کنترل مصرف صعودی آن نیست

برچسب ها: قیمت ، بنزین ، کمیسیون
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۸
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۷ ۰۳ مرداد ۱۳۹۶
چرافشاروبه مردم میارین همیش مگه ملت دولت که ازشون توقع دارین بودجه دست شماست همیش میگین بودجه نداریم خوب افغانیارو اخراج کنید خرج بالای ۹ملیون کمرشکن ماداریم مثل اینکه خرج کشورهلنداب وبرق وگاز حمل ونقل بهداشت .....مدرسه ....میدیم مفتی ایناهمش سوبسید واصطلاک دارهفکروطن وهم وطنان باشین
Iran (Islamic Republic of)
محبت
۲۲:۳۶ ۰۳ مرداد ۱۳۹۶
خوبه دیگه نه مرغ بخوریم نه بنزین بزنیم یه منوی جدید بهمون بدید حداقل یه چند صباحی دوام بیاریم
Iran (Islamic Republic of)
bikas
۲۱:۰۸ ۰۳ مرداد ۱۳۹۶
هر سال بنزین گرون میشه
Germany
میثم
۲۰:۱۴ ۰۳ مرداد ۱۳۹۶
کمتر اقا زاده ها ماشین سوار شن ماشینای فرسودرو جمع کنن همه چی خوب میشه
Iran (Islamic Republic of)
سعید
۱۹:۴۸ ۰۳ مرداد ۱۳۹۶
عدم استفاده از کارت سوخت باعث قاچاق بنزین خواهد شد
که البته این قاچاق ربطی به مافیایه قاچاق سوخت به طور حجیم نداره....گران کردم بنزین و به دنبال اون تورم اعصبی ناشی از اون باعث فشار بر اقتصاد خانوار و مردم می شود
اگر قرار باشد حاملهای انرژی با قیمت بین امللی به مردم عرضه گردد بهتر به فکر حقوقها به میزان بین المللی هم باشید
Afghanistan
ناشناس
۱۹:۲۳ ۰۳ مرداد ۱۳۹۶
زیرساختاتون ضعیفن.قطارکه هردقیقه چپ میشه.هواپیماهاهم که خرابن.جاده ها زیاد تعریفی نیستن.مردم با چی جابجابشن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۳ ۰۳ مرداد ۱۳۹۶
چقدر عجیبه این وزیر نفت
Iran (Islamic Republic of)
منصور
۱۷:۴۳ ۰۳ مرداد ۱۳۹۶
این روش مملکت داری نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۱ ۰۳ مرداد ۱۳۹۶
احسنت بالاخره یه نفر حرف دل ملت رو زد. متاسفانه یه عده سودجو هستن که میخوان همه چیز رو غیر طبیعی جلوه بدن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۹ ۰۳ مرداد ۱۳۹۶
خب بگین میخوایم بنزین رو گرون کنیم .
Iran (Islamic Republic of)
میثم
۱۵:۱۲ ۰۳ مرداد ۱۳۹۶
از وقتی تو بنزین خودکفا شدیم به ناگاه سرعت مصرف بنزین بالا رفت، ایا امکان ندارد ایراد در نوع سوخت بنزین باشه؟ 2: پراید مدل 80 هر 100 کیلومتر 7 لیتر مصرف میکنه پراید مدل 95 هر 100 کیلومتر 11 لیتر(ماشین خودم). مسئولین بهتره بجای تهدید و متهم کردن مردم به مصرف گرایی از ریشه مشکلات رو حل کنن،
Iran (Islamic Republic of)
رامین
۱۴:۴۷ ۰۳ مرداد ۱۳۹۶
مدیران محترم خواهشمند است بجای آنکه به بهانه افزایش مصرف بنزین در صدد افزایش قیمت سوخت باشید بهتر است ضمن کاهش کمک بدون قید و شرط از خودرو!! سازان داخلی جهت تولیدات با میانگین مصرف بیش از 12 لیتر در 100 کیلومتر امکانات لازم جهت واردات خودرو با تکنولوژی روز را فراهم آورید تا زمانی که میانگین مصرف کشور 2 برابر مصرف جهانی است نتیجه همین است اگر خودرو تولید نکنیم می توانیم از محل صرفه جویی در سوخت آن نه تنها بیمه بیکاری به شاغلین صنعت خودرو بدهیم بلکه هزینه وسایل نقلیه عمومی نیز کاهش یافته و حتی سرمایه گزاری جدید کنیم این تازه فقط به هزینه مستقیم تهیه سوخت است حالا از هزینه های دیگر مثل مرگ و میر هم وطنان،صدمه به محیط زیست و.... نیز صحبتی به عمل نیاورده ایم میانگین مصرف کشور تقریبا 80 ملیون لیتر در روز است که باید نصف آن یعنی 40 تا باشد که با نزخ واقعی در حدود هر لیتر 1300 تومان مبلغی در حدود 52 ملیارد در روز و یا هر سال در حدود 19 هزار میلیارد تومن در سال
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۸ ۰۳ مرداد ۱۳۹۶
وزارت راه چرا هیچ کاری نمیکند؟
تا کی سیاسی بازی ؟ دودش فقط به چشم مردم میرود!
با گفتمان ، ریل کشیده نمیشود و واگن ساخته نمیشود!
بهترین را توسعه ناوگان حمل و نقل ریلی در سراسر کشور و نه فقط اتصال چهار نقطه مرزی است.
چرا برای توسعه سریع و جهادگونه برای احداث راه آهن بودجه کلان درنظر گرفته نمیشود؟
با توسعه سریع صنعت ریلی و راه آهن در سراسر کشور مصرف بنزین خودروهای سواری کاهش چشمگیر خواهد داشت و همچنین از تلفات جاده ای و کشتار روزانه مردم در قتلگاه جاده ها کاسته میشود.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۲ ۰۳ مرداد ۱۳۹۶
شمااخرش میخاین بنزینوگرون بکنیددنبال بهنونه میگردین وقتی پول کم میارین ازجیب ملت مایه میذارین خدالعنتتون کنه که هیچ وقت به فکررفاه مردم نیستین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۵ ۰۳ مرداد ۱۳۹۶
ترو خدا رحم كنين همينجوريش الان ٢تا جا كار ميكنيم پولمون به ٢٥ماه نميرسه،حالا ميخاين بنزينم گرون كنين،به خدا جيبمون توان نداره ديگ
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۳:۱۴ ۰۳ مرداد ۱۳۹۶
امار غیر واقعی میدن که مردم آماده کنن برای گرانی بنزین
همیشه همینه هر دوسال اولای سال زمزمه گرانی میاد آخر سال هم گران میکنن
جلوی قاچاق سوخت بگیرن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۱ ۰۳ مرداد ۱۳۹۶
بیشتر قاچاق کنند
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۲:۴۸ ۰۳ مرداد ۱۳۹۶
برداشتن کارت سوخت یک اشتباه بزرگ بود