تبریز؛

تشکیل انجمن ادبی پروین اعتصامی گامی برای شکوفایی استعدادهای بانوان است

فرماندار تبریز با اشاره به نقش زنان در تحقق برنامه های توسعه درحوزه های مختلف گفت: تشکیل انجمن ادبی پروین اعتصامی زمینه ای برای شکوفایی استعدادهای بانوان در جامعه ایجاد کرده است.

تشکیل انجمن ادبی پروین اعتصامی گامی برای شکوفایی استعدادهای بانوان استبه گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز؛رحیم شهرتی فر روز شنبه در آئین آغاز به کار رسمی انجمن ادبی پروین اعتصامی در تبریز، تشکیل این انجمن را اتفاقی فرخنده برای فرهنگ و ادب این خطه ارزیابی کرد و افزود: با توجه به اینکه در طول تاریخ تفکرات مردان در جامعه پررنگ تر از زنان بوده، زمینه های بروز استعداد برای زنان فراهم نشده است.
وی اظهار کرد: در طول تاریخ قلم در دست مردان بوده و آن ها هر نوع که خواسته اند، نوشته اند و حتی در بسیاری از موارد زنان را مسبب شکست ها و ضعف های خود اعلام کرده اند.
شهرتی فر ادامه داد: لازمه ی ظهور استعدادها و بروز توانایی ها، ایجاد شرایط یکسان برای زنان و مردان و نبود تفکیک جنسیتی بوده و گاهی در این شرایط حتی زنان برتری خود را نسبت به مردان ثابت کرده اند.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی نیز در این آئین با اشاره به نقش تاثیرگذار شعرای زن در فرهنگ و ادبیات ایران و جهان گفت: با وجود دشواری‌های فراوان زنان همواره در عرصه‌ی ادبیات و نویسندگی موفق به کسب جایگاه ویژه ای شده اند.
محمد محمدپور، افزود: آن دسته از بانوان که در حوزه شعر فعالیت می‌کنند، توانسته‌اند آثار موجه و قابل قبولی را ارائه کنند.
وی پیشنهاد کرد این انجمن به نام شاعره نامدار معاصر پروین اعتصامی نامگذاری شود.
مدیرعامل بنیاد فرهنگ، هنر و ادب آذربایجان نیز در این آئین گفت: زنان شاعر هر کدام با سبک و سیاقی هنرمندانه و با طبع لطیف و زنانه خود در راستای ادب و فرهنگ ایران زمین نقوش ماندگاری را بر این عرصه به جای گذاشته و می‌گذارند.
ابوالفضل علیمحمدی افزود: سرزمین هنر پرور ما از سالیان دور شاعران زبده و هنرمندی داشته که اشعار زیبایشان در زمان کنونی قسمتی از تاریخمان را تشکیل می‌دهد.
وی یادآوری کرد: زنان ایرانی نیز همگام با مردان در راستای ادبیات فارسی آثار وزین و قابل توجهی را ارائه داده‌ و بسیاری اوقات نیز این آثار از روح زنانه پیروی کرده و پر احساس‌ تر و ظریف تر سخن شاعر را بیان می کند.
علیمحمدی، نقش زنان شاعر آذربایجان را در بالندگی شعر و ادب این دیار و ایران قابل تامل دانست و پروین اعتصامی را نمونه ی بارز زنان شاعر و فرهیخته‌ی این دیار برشمرد.
عباس قدیمی عضو هیات مدیره بنیاد فرهنگ، هنر و ادب آذربایجان نیز در این آیین شعر را محل تجلی حضور اجتماعی زنان عنوان کرد.
این آئین که با حضور جمعی از شعرا و ادبای آذربایجان شرقی برگزار شد، تعدادی از شاعران استان به شعرخوانی پرداختند.
انجمن ادبی پروین اعتصامی چهارشنبه آخر هر ماه ساعت 17.30 در محل خانه پروین اعتصامی دایر می شود.
پروین اعتصامی 25 اسفند 1285 در تبریز متولد شد و در 15 فروردین 1320 دار فانی را وداع گفت.
وی فرزند یوسف اعتصامی (اعتصام‌الملک آشتیانی) و اختر فتوحی بود و نام اصلی او رخشنده بود.
پدر پروین نویسنده و مترجم بود و در آن زمان ماهنامه ادبی 'بهار' را منتشر می کرد.
او در سال 1291 به همراه خانواده‌اش از تبریز به تهران مهاجرت کرد؛ به همین خاطر پروین از کودکی با مشروطه‌خواهان و چهره‌های فرهنگی آشنا شد و ادبیات را در کنار پدر و از استادانی مانند دهخدا و ملک الشعرای بهار آموخت.
در دوران کودکی، زبان‌های فارسی و عربی را زیر نظر معلمان خصوصی در منزل آموخت. وی به مدرسه آمریکایی IRAN BETHEL (ایران کلیسا) می رفت و در سال 1304 تحصیلاتش را در آنجا به اتمام رسانید.

انتهای پیام/خ

نقش زنان در تحقق برنامه های توسعه درحوزه های مختلف

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.