اسپوتنیک: مخالفان ترامپ توقف حمایت سیا از مخالفان سوری را اشتباهی بزرگ می‌دانند

خبرگزاری اسپوتنیک در گزارشی نوشت مخالفان رئیس‌جمهور آمریکا، موضوع توقف حمایت سیا از معارضان مسلح سوری را اشتباهی بزرگ می‌دانند.

سازمان سیا آموزش و تسلیح معارضان سوری را پایان می‌دهدبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ خبرگزاری روسی اسپوتنیک نوشت: ستاد فرماندهی عملیات ویژه آمریکا تایید کرد که آژانس اطلاعات مرکزی این کشور (سیا آموزش و تسلیح معارضان سوری که مخالف «بشار اسد» -رئیس جمهور سوریه- هستند، را متوقف می‌کند. واشنگتن‌پست روز چهارشنبه (19 ژوئیه) گزارشی را منتشر کرد و مدعی شد چند مقام دولتی آمریکا -که نامشان فاش نشده است- به این روزنامه گفته‌اند «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور این کشور، قصد دارد برنامه مذکور را متوقف کند؛ اما مقامات واشنگتن از اظهارنظر در این خصوص امتناع کردند.

اسپوتنیک نوشت: برنامه مخفی سیا برای آموزش معارضان سوری، ابزار اولیه آمریکا برای مخالفت با رئیس جمهور سوریه است. اما در حال حاضر شمار زیادی از مقامات سیاسی آمریکا بر این باورند که تغییر رژیم در سوریه عملی نیست.

این موضوع با اظهارات پیشین مقامات عالی‌رتبه آمریکا مغایرت دارد. برای مثال «رکس تیلرسون»، وزیر خارجه آمریکا، و «نیکی هیلی»، سفیر آمریکا در سازمان ملل، برکناری اسد را یکی از اهداف این کشور در سوریه اعلام کرده بودند؛ به طوریکه تیلرسون اوایل ماه ژوئیه در این خصوص گفت: «نقش بلند مدتی برای خانواده یا رژیم اسد [در سوریه] وجود ندارد».

اسپوتنیک در ادامه افزود: با اینکه ترامپ هنوز بیانیه‌ای درباره این تصمیم منتشر نکرده است، برخی از رسانه‌های مخالف او می‌گویند توقف آموزش و تسلیح معارضان سوری یک «اشتباه راهبردی بزرگ» و نشان دهنده‌ سرسپردگی ترامپ به «ولادیمیر پوتین»، رئیس‌جمهور روسیه، است. پوتین یکی از حامیان بشار اسد است.

گفته می‌شود این تصمیم پیش از دیدار ترامپ با پوتین در نشست گروه 20 در هامبورگ گرفته شده است. اگر این موضوع درست باشد، تئوری دیگری نیز برجسته می‌شود: ترامپ این برنامه را به دلیل ناکارآمد بودنش پایان داده است. همچنین او قصد دارد سرمایه اختصاصی به این برنامه را در جای دیگری هزینه کند. واشنگتن‌پست در سال 2015 گزارش داد برنامه سیا [برای آموزش مخفیانه معارضان سوری] 1 میلیارد دلار بودجه دارد و قرار است با آن 5400 نیروی مخالف بشار اسد آموزش ببینند.

«ریموند توماس» رئیس فرماندهی عملیات ویژه آمریکا روز جمعه در یک جلسه  امنیتی اعلام کرد که روسیه می‌تواند قانونی بودن حضور نظامی آمریکا در سوریه را به چالش بکشد. ائتلاف بین‌المللی به فرماندهی آمریکا از سال 2014 به بهانه‌ مقابله با گروه تروریستی داعش حملات خود را به سوریه آغاز کرده است.

انتهای پیام/

اسپوتنیک: امکان دارد توقف برنامه حمایت سیا از مخالفان مسلح سوری به خاطر ناکارآمد بودن آن باشد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار