کرمان؛

معراج الشهدای کرمان ملجئی برای راه و هدف شهدا

معراج الشهدای کرمان سال ها، افتخار میزبانی از شهدای جان بر کف را برعهده دارد و به پاسداری از راه شهدا همت می گمارد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان  ، این روزها که حال و هوای شهرهای میهن عزیزمان به عطر دلاورمردان سرزمینمان معطر شده است، در گوشه ای از شهر سراغ از مکانی گرفتیم که سال هاست مهر افتخار میزبانی از این دلاورمردان را به نام خویش زده است.
امین گزستانی دبیر و مسئول روابط عمومی معراج الشهدا(مؤسسه راه وهدف شهدا) می گوید: طبق حدیثی که از معصوم ذکر شده است: «شَرَفُ الْمَکانِ بِالْمَکینِ» اعتبار مکان ها به انسان هایی است که در آن زیسته اند. در زمان دفاع مقدس معراج الشهدای هر استان اولین مکان برای پذیرایی از شهدا بعد از شهادت بود. معراج الشهدای کرمان که قبلاً به ستاد معراج الشهدای لشکر 41 ثارالله مشهور بود، نیز مکان مقدسی است که از همان ابتدای انقلاب و در زمان 8 سال دفاع مقدس، برای آماده سازی و تحویل شهدا به خانواده ها وجود داشت.
عباس کیانی که سال هاست افتخار سمت خادم الشهدایی را برعهده دارد و خود نیز فرزند و داماد خویش را در راه دفاع از آرمان های مقدس مهین اسلامی ایران تقدیم کرده است، درباره پیشینه این بنا می گوید: من از ابتدا در این مکان حضور داشتم، سپاه دنبال مکانی برای آماده سازی شهدا بود، اینجا قبرستان، غسالخانه و خانه قدیمی بود، سپاه با کمک شهرداری اینجا را ترمیم و اصلاح کرد.
وی ادامه می دهد: در زمان جنگ من اینجا بودم. یکی از اتاق های مخصوص غسل دادن شهدایی بود که در بیمارستان شهید می شدند و نیاز بود غسلشان دهیم. دو کانکس که سردخانه بودند، اینجا وجود داشتند و شهیدان را در آن قرار می دادند. من با 8 نیروی دیگر، شب ها را نیز اینجا سپری می کردیم و وقتی که شهید می آوردند، تحویل می گرفتیم. شهدا را شناسایی می کردیم، شهدایی را که نیاز بود غسل دهیم، غسل می دادیم و به شهرستان های مربوطه می فرستادیم.
گزستانی در ادامه در حرمت این مکان به نقل از پدرشهید دادبین خادم این مکان مقدس می گوید: این کلمه معراج، عروج و بالا رفتن کلمات مقدسیند که برای چنین مکان هایی کاربرد دارد. اولین جاهایی که شهید را می آوردند، به او عطر وگلاب می زدند و برای پرواز إلی الله آماده می کردند.
وی در ادامه می گوید: به نظر بنده این مکان مقدسی است که باعث عزت، شرف و اعتقاد است. شاید اینجا یک عبادتگاه برای تمامی اهالی مردم کرمان و جایی برای استجابت دعا باشد؛ زیرا، شهدا هیچ چیز از خودشان نداشتند وهرچه داشتند از خدا و ائمه بود و به قول پاسدار آقا مولایی » این جا یک ساختمان معمولی پیش نیست و وجود شهداست که اینجا را تبرک کرده است.»
معراج الشهدای کرمان، مکانی خاطره ساز برای خانواده های شهداست.
دبیر معراج الشهدای کرمان از این مکان به عنوان مکانی خاطره انگیز و ماندنی برای خانواده های شهدا یاد می کند و می افزاید: شما اگر از خانواده های شهدای کرمان سؤال کنید، هر گوشه ای از ستاد معراج برای آن ها یک خاطره و یادی را به همراه دارد.خانواده های شهدا در این جا پیکر جگر گوشه خود را تحویل می گرفتند. به قول سرهنگ آقا مولایی«اینجا مکانی است که خانواده شهدا با شهیدشان وداع می کردند و فردا برای خاک سپاری آماده می شد.» و یا به قول آقای عرب نژاد آخرین مسئول معراج الشهدای کرمان، قبل از آن که مؤسسه راه و هدف شهدا به این جا مستقر شود، می گفت: در اینجا شهید را با عطر وگلاب برای وداع با خانواده اش آماده و با توجه به محل شهرستان و حضور خانواده اش تقسیم و به شهرستان ها منتقل می کردند.
وی ادامه می دهد: اینجا آخرین وداع خصوصی خانواده ها، با شهید گرانقدرشان بود.
مادر شهید کیانی درباره این مکان می گوید: این مکان بی شک مکان خوبی است که چنین شهدایی را اینجا می آوردند و برای دیدار با خانواده ها آماده می کردند .
این مادر شهید گرانقدر در ادامه می گوید: پدر و مادر از طرفی برای فرزند خویش شادمانند که خداوند شهادت را نصیب فرزندشان کرده است ؛ اما،در غم از دست دادن چنین فرزندی ناراحت است. ما زمانی که به اینجا می آییم به یاد فرزند خود هستیم، به یاد آن زمان که اینجا آمدیم، چه دیدیم و چه کردیم؟!
هم اکنون نیز معراج الشهدای کرمان، گاه گاهی از عطر حضور شهیدان بهره مند می شود.
مسئول روابط عمومی معراج الشهدای کرمان می گوید: الآن هم هر وقت که شهید چه شهید گمنام، چه شهید دفاع مقدس و چه شهید مدافع حرم می آورند، معراج سعی می کند در این مکان مقدس یک مراسمی داشته باشد و شهدا را تحویل خانواده ها بدهد. خانواده شهیدی که با نام است با شهیدش خلوت می کند و اگر شهید گمنام باشد، مراسم وداع و مناجات در شب با این شهید گمنام انجام می شود. در آن مراسم مادر انی حضور می یابند که گاه بیش از 30سال منتظر شهیدشان هستند.
مادر شهید اسدی که سال هاست چشم انتظار فرزند شهیدش است، در معراج الشهدای کرمان می گوید: زمانی که شهید گمنام می آورند، به یاد شهیدم می افتم و می گویم خدایا فرزند شهید من را هم چون دیگر شهدا برسان و به این چشم انتظاری من پایان بده.
جوانان امروز معراج الشهدای کرمان نیز عاشقانه راه و هدف شهدا را ادامه می دهند.
گزستانی گفت: این بنا تاکنون حفظ شده است و حدود دوسال قبل به مؤسسه راه و هدف شهدا یکی از مؤسسات و تشکل های مردمی که کار روایتگری و مراسمات شهدا را در استان کرمان انجام می دهد، واگذار شد.
گرچه این مکان به مؤسسه راه وهدف شهدا محول شده است؛ اما، هنوز نام معراج الشهدای کرمان در درب ورودی این مکان و داخل محوطه تغییری نکرده است.
در پایان از پدر شهید کیانی که عمر خود را وقف خدمت به شهیدان کرده است، خواستیم خاطره ای از این مکان مقدس برایمان بگوید. وی می گوید: زمانی که در این جا بودم، افرادی که به من کمک می دادند، نزدم آمدند وگفتند: حاجی صدای زیارت عاشورا می آید. همه به سمت کانکس های شهدا آمدیم، من نگذاشتم در کانکس را باز کنند و شنیدیم شهدا زیارت عاشورا می خوانند. شهدا زنده اند، اینجا طلاست و برای خود عزتی دارد، مقدس است وکسی که قدر اینجا را بداند خیلی خوب است.
و ما نیز مصمم به تمامی شهدای سرزمینمان می گوییم: با تمامی توان از راه و هدفشان دفاع خواهیم کرد.

گزارش از معصومه یحیی زاده
انتهای پیام / ی
معراج الشهدای کرمان ملجئی برای راه و هدف شهدا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.