تبریز؛

بررسی وضع بافتهای ناکارآمد شهری آذربایجان شرقی

ستاد بازآفرینی پایدار شهری آذربایجان شرقی با هدف بهسازی ،احیا ،نوسازی و بازسازی بافت های ناکارآمد شهری تشکیل جلسه داد.

بررسی وضع بافتهای ناکارآمد شهری آذربایجان شرقیبه گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز؛بافت های فرسوده ،سکونتگاه های غیر رسمی ،حاشیه نشین ها ،بافت های تاریخی و لایه های میانی از جمله این بافت های ناکارآمد هستند.
در این جلسه اعلام شد : تبریز پس از تهران دارای بیشترین بافت ناکارآمد شهری است به طوری که 18 درصد مساحت کلانشهر تبریز و 50 درصد جمعیت آن در سکونتگاه های غیر رسمی و گسل فعال و جوان با خطر نسبی بسیار بالا قرار دارند.
طبق برآوردهای اولیه برای تملک و تبدیل منطقه ی پرخطر به کاربریهای دیگر و انجام مسیرگشایی ها حدود 10 هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز است که باید از منابع ملی ردیف اعتبار خاصی برای آن در نظر گرفته شود.
دبیر ستاد باز آفرینی پایدار شهری استان در این جلسه گفت:19 میلیون نفر در کشور بد مسکن هستند و در استان ما هم یک میلیون نفر در بافت فرسوده و حاشیه زندگی می کنند.
اخلاقی افزود:تجربه ناموفق مسکن مهر که مکان یابی مناسبی برای این طرح نشد هزینه های زیرساختی و انتقال خدمات فراوان و سنگینی را در پی داشت که این مسکن ها نیز جزو بافتهای ناکارآمد شهری قرار گرفت.
به گفته وی ، جابجایی 3 هزار خانوار حاشیه نشین جنوب اتوبان پاسداران که شامل 12 هزار نفر جمعیت می شود دردستور کار است که برای هزار واحد برنامه ریزی شده که 171 واحد اجرا شده و 70 نفر جابجا شده اند.
دبیر ستاد بازآفرینی پایدار شهری استان افزود:از 2هزار و هفتصد محله نیازمند به بازآفرینی که در کشور وجود دارد و در طول 10 سال آینده بهسازی خواهند شد 9 محله مربوط به شهرستانهای میانه ،مراغه ،مرند،بناب و اهر است که برای محله های جدید آنها در سال 96 هفت و نیم میلیارد تومان در نظر گرفته شده است که عملیات آنها درحال اجراست.
اخلاقی گفت:از این تعداد سه محله نیز مربوط به تبریز است که اسناد مناقصه ی آنها آماده است و نیاز به اعتبارات از منابع ملی دارد.
معاون امور عمرانی استاندار آذربایجان شرقی نیز گفت:حاشیه نشینی از چالش های اساسی است که با خود مسائل مختلفی مثل آسیب های اجتماعی ،بیکاری ،مسائل فرهنگی را نیز به همراه دارد .
پورمهدی افزود:با توجه به این مسائل ، دستگاه های اجرایی باید برای ساماندهی این مناطق مأموریت های خود را معطوف به رسیدن بودجه نکنند و سعی کنیم با همکاری یکدیگر و با رویکرد کارشناسانه این مناطق را از نظر اقتصادی ،اجتماعی و فرهنگی توانمند کنیم.
مسعودی فر معاون پیشگیری از وقوع جرم رئیس کل دادگستری استان نیز گفت:در این کارگروه اقداماتی در ارتباط با ساماندهی حاشیه نشین ها صورت گرفته است که پیش بینی مناطق مستعد برای حاشیه نشینی ،شناسایی مالکان اراضی تصرف شده و مجازات استفاده کنندگان غیر مجاز از آب و برق و گاز از این جمله است که متأسفانه ناهماهنگ بودن سیاست گزاری ها باعث شده است ساکنان این مناطق از امتیازات انرژی برخوردار شوند.

انتهای پیام/خ

19 میلیون نفر در کشور بد مسکن هستند

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار