برگزارى دوره‌هاى «آل‌جلال» در کشور موجب عدالت آموزشی می‌شود

دوره‌هاى داستان‌نويسى «آل‌جلال»، امكانات آموزشی را به مساوات برای علاقه‌مندان این رشته تقسیم می‌کند و به نوعى، عدالت آموزشى است.

به گزارش حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از روابط عمومی بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان؛ محمدرضا شرفى‌خبوشان، نويسنده و مدرس داستان‌نويسی درباره برگزارى دوره‌هاى داستان‌نويسی آل‌جلال در استان‌های مختلف كشور و کشف استعدادهای جوان در اقصی نقاط ایران گفت: هر چه تعداد دكان‌هاى نويسندگى و آموزش داستان‌نويسى بيشتر باشد، نه تنها سود بيشترى به حوزه نوشتن مى‌رسد؛ بلكه اين كار لازم است و يك كار اساسى و بنيادى محسوب مى‌شود.

وی افزود: پايه گسترش داستان در كشور، آموزش است و چه بهتر كه اين آموزش در تمام استان‌ها و براى تمام علاقه‌مندان برگزار شود. مانند آنچه بنياد شعر و ادبيات داستانى با دوره‌های آل جلال محقق كرده است. در اين دوره‌ها علاقه‌مندان به داستان‌نويسى در هر استانى، امكان حضور در اين دوره‌ها را پيدا می‌كنند و چه به صورت فشرده و چه در شكل دوره‌هاى چند روزه از اساتيد اين عرصه و امكاناتى كه در تهران براى هنرجويان دوره‌هاى نويسندگى فراهم شده است، بهره مى‌برند.

نویسنده رمان «عاشقی به سبک ون‌گوک» ادامه داد: دوره‌هاى داستان‌نويسى بنياد شعر و ادبيات داستانى براى گسترش داستان و توليد داستان و به نوعى در خدمت قرار دادن امكانات براى همه علاقه‌مندان به داستان‌نويسى در كل كشور خيلى لازم است و به نوعى عدالت آموزشى محسوب مى‌شود.

وي تأكيد كرد: اينكه استادان مسلم داستان‌نويسى در ايران به همت بنياد شعر و ادبيات داستانی، دوره‌ها و كارگاه‌هاى آموزشى آل‌جلال را در استان‌هاى سراسر كشور برگزار مى‌كنند، كارى قابل اعتنا و البته ارزشمند است.

شرفی‌خبوشان در بخش ديگری از سخنانش درباره اينكه با برگزارى دوره‌های آل‌جلال بايد به دنبال چه نتايجى بود، گفت: يكى از اهداف اصلی اين دوره‌ها، شناخت استعدادهاست. پس يكى از نتايج خوب دوره‌هاى آل‌جلال، شناسايى استعدادهاى نابى است كه در استان‌هاى كشور پراكنده‌اند. افراد مستعد و صاحبان قلم كه با برنامه‌ريزى روى استعدادشان به نتايج سودمندى خواهيم رسيد.

وي افزود: هم‌اكنون بنياد براى شناسايى اين استعدادها برنامه دارد و در قالب كارگاه‌هاى تخصصى‌تر با اين نويسندگان جوان و توانمند كار مى‌كند كه نتيجه آن توليد يك مجموعه داستان و نگارش چند رمان است.

خالق رمان «بی‌کتابی» سپس در خصوص نتايج نهایی دوره‌های آل‌جلال اظهار داشت: خروجى نهايى اين دوره‌ها بايد همان شناسايى استعدادها باشد. همچنين اگر كارگاه‌ها به شكل تخصصى‌ترى در استان‌ها برگزار شود، كيفيت توليد آثار در تمام کشور بالا مى‌رود و اين، دیگر ثمره برگزارى كارگاه‌هاى داستان‌نويسى است. سومين نتيجه مورد انتظار، دستيابى به الگوی برگزارى دوره‌هايى مانند آل‌جلال در استان‌هاى مختلف است كه در آن داستان‌نويسى به همان شكلى كه در اين دوره‌ها ارائه مى‌شود، آموزش داده شود.

وی ادامه داد: در برگزارى دوره‌هاى داستان‌نويسى آل‌جلال، استعدادهاى بسياری شناسایی شده‌اند. در حقيقت، وقتى اين كارگاه‌ها به طور مرتب برگزار مى‌شوند، آثار نويسندگان جوان مطرح و شناخته مى‌شود و هر استانى براى خودش نويسندگانى را معرفى مى‌كند كه حتى امكان مطرح شدن در سطح كشور را دارند. به خصوص در كارگاه اخيری كه در استان گلستان و در شهر گرگان برگزار شد و تدريس آن به عهده من بود، استعدادهاى ناب را از نزديك مشاهده كردم. نويسندگان جوان از شهرهاى مختلف استان در اين كارگاه حضور داشتند و توانمندى قلمى خود را به رخ كشيدند.

شرفی‌خبوشان همچنين درباره امكانات منحصر به ‌فرد نويسندگان شهرستانى در قياس با نويسندگان پايتخت‌نشين گفت: در اين باره مى‌توان جغرافيا، بوم و فرهنگ اختصاصی هر شهر را نام برد. هر داستان‌نويسى در هر جايى با نگاه به فضاى داستانى‌اش مى‌تواند قصه خودش را خلق كند و فضای متعلق به شهر خودش را موضوع داستانش قرار دهد.

وی افزود: محيط شهرى تهران در هر استانى وجود دارد؛ اما براى نمونه، فرهنگ، سنت و طبيعت استان گلستان، تنها مختص اين استان است. اين اختصاص، ظرفيت و فرصتى برای نويسنده گلستانى فراهم مى‌كند كه درباره آن بنويسد؛ كارى كه براى نويسندگان ديگر استان‌ها سخت است و شايد ممكن هم نيست.

شرفی‌خبوشان در پايان سخنانش گفت: در داستان‌نويسى، جهانى شدن از طريق بومى‌گرايى و وارد شدن به فضاى زندگى و شكل زندگى امكان دارد. مى‌توان با تأكيد بر اين مسئله، كارگاه‌هاى تخصصى‌ترى در استان‌ها برگزار كرد تا ظرفيت‌های روايى، بومى، مردم‌شناختى، جغرافيايى و ... استان را بيان كند كه بدون شك نتايج بسيار سودمندى به همراه خواهد داشت.

یادآور می‌شود، بنیاد شعر و ادبیات داستانی، دوره‌های آموزشی شعر و داستان را برای تابستان امسال در شهرها و استان‌های مختلف در دست برنامه‌ریزی و اجرا دارد. این بنیاد، اخیراً سه تن از نویسندگان و مدرسان داستان به نام‌های داوود امیریان، شهریار عباسی و محمدرضا شرفی خبوشان را برای آموزش داستان‌نویسی به شهرهای مشهد، گرگان و پارس‌آباد اعزام کرد که امیریان، تدریس دوره آل‌جلال بنیاد در پارس‌آباد را عهده‌دار بود.

 

انتهای پیام/

یکی از نتایج دوره‌های آل جلال شناسایی استعدادها است

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار