دبیرکل خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی ؛

چهارده درصد کل صنایع خراسان رضوی در حوزه صنایع غذایی

در شانزده قلم صنعت غذایی در استان رشدی پنج تا هیجده درصدی داشته‌ایم و موضوع تفکیک وزارتخانه‌های اقتصادی لغو شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از مشهد  فیروز ابراهیمی دبیرکل خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی در اولین نشست از سلسله نشست‌های بررسی و چالش‌ها و فرصت‌های صنایع غذایی در خراسان رضوی که با رویکرد ضرورت برندینگ صنایع غذایی استان در حوزه خلیج فارس گفت: مجموع میزان صنعت غذا در خراسان رضوی معادل ۱۴ درصد کل صنایع استان است و در ۱۶ قلم صنعت غذایی در استان از ۵ تا ۱۸ درصد رشد داشته‌ایم که ۴ قلم آن جزو برترین‌های کشوری معرفی شده‌اند.

وی افزود: صنایع غذایی کشور ۹۹۰۸ کارخانه و استان ۷۷۷ واحد صنایع غذایی ومعادل ۷.۸ درصد کشور، با میزان سرمایه‌گذاری ٣٠ هزارو ٢۶٣ هزار میلیارد تومان شده است.

دبیرکل خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: ۱۶۸۱ میلیارد تومان و معادل ۵.۵ درصد کشور، همچنین میزان اشتغال صنعت غذا در کشور ۳۶۴ هزار ۵۹۸ نفر و در استان ۳۸ هزار و ۵۹ نفر و معادل ۱۰۴ درصد کشور بوده و خراسان رضوی با بیش از ۳۸ هزار شغل در این صنعت به قطب صنعت غذایی تبدیل شده است.

فیروز ابراهیمی افزود:همچنین در حوزه دارویی هم ۴۳۵ واحد در کشور و ۴۱ واحد در خراسان رضوی با ۹.۴ درصد میزان کشوری، ۲۲۷۶ سرمایه‌گذار در کشور و ۱۴۷ سرمایه‌گذار در استان با ۶.۵ درصد میزان کشوری و ۲۵ هزار اشتغال در کشور و ۱۶۸۱ اشتغال در خراسان رضوی با ۶.۷ درصد میزان کشوری همراه بودیم.

وی گفت: مجموع میزان صنعت غذا در خراسان رضوی معادل ۱۴ درصد کل صنایع استان است و در ۱۶ قلم صنعت غذایی در استان از ۵ تا ۱، ۸ درصد رشد داشته‌ایم که ۴ قلم آن جزو برترین‌های کشوری معرفی شده‌اند.

دبیرکل خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی تصریح کرد:این صنایع به ترتیب شامل قند و شکر با ۳۳ درصد، دارو با ۱۵ درصد، روغن نباتی با ۸ درصد و رب گوجه‌فرنگی با ۵ درصد بوده است و ۵۰ درصد رب گوجه‌فرنگی و ۳۰ درصد نوشابه کشور در مشهد تولید می‌شود.

ابراهیمی با بیان تشکل‌ها حلقه واسط میان صنعت و دولت هستند، خاطرنشان کرد: قدمت تشکل‌داری در کشور بالاتر از سه دهه نیست و این سابقه در کشور‌های پیشرفته بالای ۱۵۰ سال است.

وی با اشاره به اینکه در سال ۷۶ حکم تاسیس خانه‌های صنعت، معدن و تجارت صادر شد، تصریح کرد: اولین خانه در کشور در سال ۷۸ راه‌اندازی شد و امروزه این خانه‌ها در سراسر کشور تعامل و همکاری خوبی با هر سه قوه دارند و یکی از موفق‌ترین تعاملات با دستگاه قضایی در جهت حمایت از واحد‌های تولیدی بوده است و ۲۹ انجمن برتر در بخش خصوصی فعال بوده که یکی از آن‌ها خانه صنعت، معدن و تجارت است.

دبیرکل خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی این آمادگی را دارد تا تعامل همکاری مطلوب را با تولیدکنندگان و کارآفرینان برتر در طرح‌ها و ایده‌هایی که بدیع و نو هستند داشته باشد و این برنامه‌ریزی به مرحله اجرا و عمل هم برسد و اگر صنعت غذا و کارآفرینان حمایت شوند با اقتصاد تک محصولی خداحافظی می‌کنیم.

ابراهیمی  افزود: مصوبه جدید بنگاه‌های تولیدی در ۲۶ فروردین ماه صادر شد و این مصوبه شاه‌بیت تصمیمات دولت در موضوع اقتصاد مقاومتی بود، اما متاسفانه ثمرات آن در پرداخت مالیات، نظام بانکی، بیمه‌ها و ... شاهد نبودیم.

دبیرکل خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی افزود: به عنوان تولیدکننده داخلی هزینه‌های سربار ۲۴ درصدی زیادی داریم در حالیکه تولیدکننده خارجی هزینه‌های سربار بسیار پایین ۵ درصدی دارد و سود ۱۲ تا ۱۷ درصدی دارد و این عدد در ایران بسیار کم بوده و در حد قیمت تمام شده بوده است.

سعید کافی نایب رئیس انجمن همگن صنایع غذایی خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: برندینگ در ایران با عدم موفقیت همراه بوده و باید ریشه‌های آن شناسایی شود تا در بتوانیم به درستی در مسیر رشد و توسعه برندی حرکت کنیم و ساخت و راه‌اندازی پایلوت‌های صنایع را داشته باشیم و واحد‌های صنعتی غذا به‌صورت تخصصی در دانشگاه‌ها منتقل شود.

وی افزود: باید ارزش کارآفرین در جامعه به‌خوبی تبیین شود و بسیاری از کارآفرینان با اشتغال‌زایی‌های که به وجود آوردند، موجب کاهش بیکاری و کاهش جرم شده اند.

انتهای پیام// ه. ج.


برگزاری سلسله نشست‌های بررسی و چالش‌ها و فرصت‌های صنایع غذایی در خراسان رضوی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.