دبیر سی و ششمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر:

به دنبال استانداردسازی جهانی جشنواره تئاتر فجر هستیم/ بخش نمایشنامه‌نویسی باید از جشنواره جدا می‌شد

نشست خبری سی و ششمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر با حضور فرهاد مهندس‌پور دبیر جشنواره، آغاز شد.

آغاز نشست خبری سی و ششمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجربه گزارش خبرنگار حوزه تئاتر گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ نشست خبری سی و ششمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر با حضور فرهاد مهندس‌پور دبیر جشنواره، در تالار کنفرانس مجموعه تئاتر شهر آغاز شد.

در ابتدای نشست، فرهاد مهندس‌پور گفت: داشتم به این فکر می‌کردم که چرا ما جشنواره تئاتر فجر را برگزار می‌کنیم؟! ما متاسفانه یک مدل و سیستم ارزیابی در تئاتر کشورمان نداریم. دانشگاه‌ها وارد نمی‌شوند و نهادها هیچ کمکی به ما نمی‌کنند. در حال حاضر تمام کارهایی که پیش از جشنواره اجرا رفتند، در خود جشنواره هم اجرا می شوند. کارهای خلاق و جدیدی در جشنواره‌ها نیست. اما اتفاق خوبی که در این ۱۵ سال رخ داد، حداقل حذف خواندن نمایشنامه‌ها بود.

در این نشست خبری، مهندس‌پور با اشاره به انتشار فراخوان سی و ششمین جشنواره تئاتر فجر گفت: نزدیک شدن به استانداردهای بین‌المللی، حذف تدریجی انتخاب آثار از روی فیلم و انتخاب آثار با مشارکت حداکثری هنرمندان از جمله مهمترین اهدافی است که سعی شده در فراخوان سی و ششمین جشنواره تئاتر فجر مورد توجه قرار بگیرد.

 

داوری آثار جشنواره تئاتر فجر

 

دبیر جشنواره تئاتر فجر، در ادامه درباره داوری آثار جشنواره اظهار داشت: ما یک گروه ۷۰ نفره از داوران داریم که ۶۰ نفر آن‌ها را از میان بازیگران و کارگردانانی انتخاب کردیم که خودشان در جشنواره کار نداشته باشند و البته بسیار هم کار دیده باشند. سعی کردیم این دوره، یک گروه ۱۵ نفری هم برای داوری کارهای استان‌ها داشته باشیم.

مهندس‌پور درباره تئاترهای خیابانی حاضر در جشنواره تئاتر فجر گفت: کارهای خیابانی هم از دو طریق فراخوان ثبت‌نام و کانال‌های جشنواره خیابانی مریوان می‌توانند در تئاتر فجر حضور داشته باشند. ما باید از جشنواره تئاتر فجر فشار بسیاری را کم کنیم و این فشارها را در جشنواره‌های دیگر پراکنده کنیم؛ یعنی به داوران جشنواره های دیگر از جمله جشنواره تئاتر دانشگاهی، جشنواره مریوان و... اعتماد کنیم و آرای آنها را برای این جشنواره استفاده کنیم. اگر بتوانیم یکسری قدم‌های کوچک برداریم، مطمئناً جشنواره معنای متفاوتی پیدا خواهد کرد.

 

چگونگی حضور آثار خارجی در جشنواره تئاتر فجر 36

 

وی افزود: جشنواره متاسفانه یک تایم کوتاه دارد که در این مجال نمی‌توانیم از گروه‌های خارجی بسیاری دعوت کنیم. به همین دلیل بسیاری از کارها را از دست می‌دهیم. ما امیدواریم که در ۴-۳ هفته آینده فراخوان جشنواره تئاتر فجر سال آینده بیاید تا مدت زمان بیشتری داشته باشیم. تعداد آثار خارجی که قرار است در جشنواره باشد، هنوز مشخص نیست ولی ممکن است تقریبا ۱۵ کار خارجی در جشنواره امسال تئاتر فجر حضور داشته باشند.

 

چرا بخش نمایشنامه‌نویسی از جشنواره تئاتر فجر جدا شد؟

 

دبیر سی و ششمین جشنواره تئاتر فجر در خصوص جدا شدن بخش نمایشنامه‌نویسی از جشنواره تئاتر فجر اظهار داشت: بخش نمایشنامه‌نویسی در جشنواره ما در حال گم شدن است. ما باید ایرادهای این بخش را بدانیم و آن‌ها را برطرف کنیم. در ایران مسابقات نمایشنامه‌نویسی برگزار می شود و ما یک بخش هم در جشنواره تئاتر فجر داریم که تقریبا شبیه هم است. پس چرا باید دو مسابقه با یک مضمون داشته باشیم؟! به همین دلیل باید این بخش از جشنواره تئاتر فجر جدا شود. هم به این دلیل و هم به علت اینکه جشنواره تئاتر فجر، جشنواره اجراست نه متن. من امیدوارم که با صحبت با افرادی که با کیفیت و ماهیت این مسابقات آشنا هستند، مسابقه نمایشنامه‌نویسی را به بهترین شکل برگزار کنیم. نمایشنامه بخش مهمی در تئاتر است و ایده‌های مختلفی به کارگردانان می‌دهد. مسابقات نمایشنامه‌نویسی را نهادها برگزار می‌کنند نه جشنواره‌ها و فستیوال‌ها.

 

بخش «به علاوه فجر» در جشنواره تئاتر فجر پا برجاست

 

مهندس پور همچنین در خصوص بخش «به علاوه فجر» جشنواره تئاتر فجر گفت: این بخش ایده درخشانی است و قصدشان هم بالا بردن کیفیت سالن‌های خصوصی است. در همه دنیا گفته می‌شود که تئاتر خصوصی در حال شکست است؛ ولی ما نباید آن را رها کنیم بلکه باید این کمیتی که در تئاتر و سالن خصوصی است، حفظ کنیم. مدیران تماشاخانه‌ها جایگاه مهمی در تئاتر دارند. به همین دلیل باید از تشخص بالایی برخوردار باشند؛ چراکه کاراکتر مهمی هستند و اگر نقش مهمی ایفا نکنند باید آن ها را عوض کرد.

 

توضیحات دبیر جشنواره تئاتر فجر درباره بودجه جشنواره و تئاترهای خیابانی

 

وی در خصوص کاهش نمایش‌های محیطی - خیابانی تصریح کرد: اگر نمایش‌های خیابانی ما کم است، باید آن ها را افزایش بدهیم. چیزی که باید نهادینه شود، این است که ما نگذاریم مرکز هنرهای نمایشی برای ما آقا بالای سر شود. ما باید در تمام نهادها مسائل غلط را کنار بگذاریم و کارهای خود را با شفافیت انجام دهیم. جشنواره را به جای الکی بزرگ کردن، کوچک نگه داریم تا بر آن تسلط بهتری داشته باشیم اما متاسفانه تئاتر ما از یک نسنجیدگی رنج می‌برد. جشنواره بهتر است که غیر رقابتی باشد. البته ما سعی کردیم که جوایز را کم کنیم، هرچند که در بسیاری از بخش ها این جوایز جنبه حمایتی و تشویقی دارد.

مهندس پور ادامه داد: ما می‌خواهیم داوری در بخش محیطی را بر عهده گروه‌ها بگذاریم؛ چرا که بسیار اثرگذار است و به علت؛ کوچک بودن و تازگی این بخش، این مسئله نهادینه می‌شود.

وی در پایان گفت: در خصوص بودجه هم ما بودجه سال گذشته را با کمی افزایش در نظر گرفته ایم و سعی کردیم که بسیاری از خرج های اضافه همچون؛ هیأت بازخوانی و بازبینی را کم کنیم تا خرج های اصلی را در بخش دیگر داشته باشیم.

 

انتهای پیام/

 

اولین نشست رسانه‌ای جشنواره تئاتر فجر برگزار شد

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.