کرمان؛

برگزاری دومین همایش بین المللی باستان شناسی در دانشگاه جیرفت

رئیس دانشگاه جیرفت گفت: دومین همایش بین المللی جنوب شرق ایران از 20 تا 22 آذرماه سال جاری در دانشگاه جیرفت برگزار می شود.

برگزاری دومین همایش بین المللی باستان شناسی در دانشگاه جیرفتبه گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان  ؛  شاهپور کوهستانی رئیس دانشگاه جیرفت گفت: دومین همایش بین المللی جنوب شرق ایران به مدت 2 روز از 20 تا 22 آذرماه سال جاری در دانشگاه جیرفت برگزار می شود.

وی افزود: این همایش با همکاری دانشگاه جیرفت با سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور، پژوهشگاه میراث فرهنگی کشور، پژوهشکده باستان شناسی کشور، دانشگاه زابل، دفتر همکاری های علمی و بین المللی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و پایگاه استنادی علوم جهان اسلام برگزار خواهد می شود.


وی تصریح کرد: گروه باستان شناسی این دانشگاه به عنوان یکی از متولیان توسعه باستان شناسی کشور این ضرورت را احساس کرد تا در راستای پیشرفت های باستان شناسی در این منطقه این همایش را برگزار نماید.


وی با اشاره به اینکه اهمیت باستان شناسی جنوب شرق ایران بر کسی پوشیده نیست، افزود: سعی داریم تا با گردآوری اساتید و پژوهشگران عرصه باستان شناسی در این همایش بتوانیم آثار باستانی استان های کرمان ،فارس و سیستان و بلوچستان را بهتر شناسایی و ساماندهی نماییم.


رییس دانشگاه جیرفت در ادامه اضافه کرد: این همایش با وقفه ای 17 ساله و طولانی نسبت به همایش اول برگزار خواهد شد.


دبیر علمی این همایش هم در ادامه این گفت وگو در مورد محور های اصلی این همایش اظهار کرد: کاوش‌ها و بررسی‌های باستان‌شناختی، برهم‌کنش‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای باستان‌شناسی ،تاریخ و هنر در باستان‌شناسی، تکنولوژی، معیشت و تجارت در باستان‌شناسی جنوب‌شرق ایران از مهمترین محورهای این همایش می باشند.


نصیر اسکندری خاطرنشان کرد: اساتید برجسته ای از دانشگاه های هاروارد، کمبریج، پنسیلوانیا، دانشگاه پادوا ایتالیا، دانشگاه ناتینگهام انگلیس، دانشگاه شیکاگو ، موزه ملی ایران، دانشگاه تهران ، شهید بهشتی و سایر دانشگاه های برجسته کشور به عنوان کمیته علمی این همایش حضور دارند.


وی بیان کرد: این اساتید با زبان انگلیسی و فارسی در این همایش سخنرانی خواهند کرد.


عضو هیات علمی دانشگاه جیرفت در ادامه گفت: فراخوان دریافت مقالات این همایش هم اکنون شروع شده است و تازمان برگزاری همایش ادامه خواهد داشت.


اسکندری افزود: در روز همایش نیز از کتاب علمی ارزشمندی که شامل آثار برتر این همایش می باشد، رونمایی می شود.


جنوب شرق ایران دارای آثار باستانی با قدمت هفت هزار ساله از جمله شهر سوخته، تپه های کنار صندل و دیگر مناطق باستانی در رودان و استان هرزگان می باشد.


تمدن جیرفت از قدیمی ترین تمدن های تاریخ بشری است و کاوش های باستان شناسی در این منطقه نشان می دهد تاریخ ناحیه هلیل رود به هزاره سوم ماقبل میلاد بر می گردد و از تمدن بین النهرین نیز قدیمی تر است.

 

انتهای پیام/س

 

برگزاری دومین همایش بین المللی باستان شناس در دانشگاه جیرفت

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.