درویش در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان؛

ایرانی ها 500هزار تن در سال پلاستیک مصرف می کنند

مدیر کل دفتر مشارکت های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: ایرانی ها طبق آخرین آمار در سال حدود 500هزار تن پلاستیک مصرف می کنند که  این رقم باعث شده ،ایران جزء پنج کشور اول مصرف کننده پلاستیک در جهان باشد.

 محمد درویش مدیر کل دفتر مشارکت های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست در گفتگو با خبرنگار حوزه محیط زیست گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ دررابطه با روز جهانی بدون نایلکس اظهار داشت: ایرانی ها طبق آخرین آمار در سال حدود 500هزار تن  پلاستیک مصرف می کنند که  این رقم باعث شده ،ایران جزء پنج کشور اول مصرف کننده پلاستیک در جهان باشد.

مدیر کل دفتر مشارکت های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: هر ایرانی به طور متوسط بیش از 3 برابر هر شهروند در کره زمین پلاستیک مصرف می کند.

وی با بیان اینکه مصرف پلاستیک به انتشار گازهای گلخانه ای،مصرف سوخت های فسیلی و مواد نفتی دامن می زند، تاکید کرد:پلاستیک اگر بعد از 200 سال تجزیه و تکخ تکه شود به اشتباه طعمه پرندگان می شود و به صورت مستقیم یا غیر مستقیم وارد چرخه غذایی انسان می شود که بیماری هایی از جمله سرطان و بیماری های گوارشی را برای انسان به همراه دارد.

درویش با اشاره به دیگر زیان های پلاستیک رها شده در طبیعت گفت:پلاستیک های رها شده در طبیعت باعث می شود که قطرات باران بجای این که در خاک نفوذ کنند در سطح خاک جاری و ضریب سیلاب و فرسایش خاک را افزایش بدهند.

درویش با اشاره به محروم ماندن سفره های زیرزمینی ،قنات ها،چشمه ها از آب که یکی از زیان های پلاستیک رها شده در طبیعت است، گفت:جنبش ها وحرکت های مردمی به منظور ترویج کیسه های پارچه ای چندبار مصرف به جای پلاستیک ایجاد شده  وسازمان محیط زیست هم از این جنبش ها حمایت می کند.

 مدیر کل دفتر مشارکت های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرد:تلاش می کنیم با کمک ظرفیت هنرمندان ،صداوسیما،رسانه های گروهی وآموزش و پرورش ،زندگی ایرانیان رادر مصرف پلاستیک تغییر دهیم .

وی با تاکید بر قانونی کردن جمع آوری  پلاستیک افزود:  تولیدی های محصولات پلاستیکی مانند آب معدنی و نوشابه های غیر الکلی موظف هستند باقیمانده بطری خالی خود را جمع آوری کنند تا مکانیسم آن  مانند کشورهای توسعه یافته باشد.

درویش درپایان گفت: شعار امسال روز جهانی بدون پلاستیک هر روز یه كيسه پلاستيكی كمتراست .

 

انتهای پیام/

«هر روز یک كيسه پلاستيكی كمتر» شعار امسال روز جهانی بدون پلاستیک است

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار